Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Zoiets had ik ook bedacht.
Inspannen op de draaibank.
Dan kan ik op mijn digitaal de diameters meteen, over een vaste afstand.
En dan de hoek uitrekenen.
gaat niet werken. conussen moeten EXACT juist zijn om goed te knellen. met lengtes te meten ga je sowieso fouten maken.
waarom niet gewoon de passende cone uit het oude vliegwiel halen en die in het nieuwe vliegwiel plaatsen, eventueel dmv een overgangsring ?
 
Omdat het originele vliegwiel behouden moet blijven.
Dit word een "race "set up.waarbij het zware magneten vliegwiel word vervangen door een hele kleine binnenrotor ,die alleen een ontsteking spoel gebruikt .
 
Een ander hersenspinsel was.
Met een poepytaster net zolang langs de conus gaan, en de dwarsvoeding draaien tot ik de juiste hoek heb?
Ik zou m eerst uitklokken dat ie niet slingert, en dan de puppytaster op de beitelslede onder de juiste hoek waarbij de taster op nul blijft als je de bestaande conus aftast. Het te bewerken materiaal inspannen en uitdraaien. Als je een stuk conisch heb met pruisisch blauw checken of ie past, en eventueel beetje omtikken. Beitelhoogte is belangrijk.
 
Ik heb mijn binnenrotor met een pengatruimer op de juiste diameter gebracht. Dat kon, omdat de conus op de krukas dezelfde coniciteit heeft als de ruimer. De rotor in de klauwen zowel radiaal als axiaal uitklokken!
Er zat een Bosch puntjes ontsteking op. Oh jah, ik had de rotor eerst cilindrisch uitgedraaid en daarna een conische bus voor gemaakt.
BF39279E-9438-4581-A39B-52779F96EE83.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Het idee om de conus uit de rotor te draaien, en daar een cilindrische bus in te persen. Lijkt mij handig idee.
Daarna krukas uitlokken in de klauw.
Krukas conus Aftasten met taster voor de juiste hoek.
Dan die hoek overnemen/uitdraaien in de rotor.
 
Het idee om de conus uit de rotor te draaien, en daar een cilindrische bus in te persen. Lijkt mij handig idee.
Daarna krukas uitlokken in de klauw.
Krukas conus Aftasten met taster voor de juiste hoek.
Dan die hoek overnemen/uitdraaien in de rotor.
Dit lijkt mij ook een goede manier. Van de perspassing zou ik een krimp passing maken. De buitenring in de oven op 200 graden of zoiets voorverwarmen.
De maat van de passing, de negatieve speling dus, is afhankelijk van het materiaal en het over te brengen draaimoment. Daar is online vast wel iets over te vinden.
Een krimppassing heb je veel beter onder controle dan een perspassing.
Die kan gaan vreten tijdens montage
 
een binnenrotor weegt niet zo veel, maar ik heb er toch mijn twijfels over. een vliegwiel/rotor heeft ook altijd een spie . om hem op de juiste plaats te monteren, maar ook om verdraaien tegen te gaan. dat zo'n spie breekt door de krachten is niet uitzonderlijk.
 
Conus draaien.
Het kan ook zonder te meten.
Overpassen.
1671703449994.png
1671703461780.png

De dwarssupport is hier tegen de voorbeeld conus aangezet.
Om dit op de foto duidelijk te maken is de beitelhouder even eraf gehaalt.
Simpeler kan niet meer.
Om op overpas hoogte te komen is er een super vlakke staalplaat gebruikt.
Hier met een kleine lijmtang vastgezet.

Bij uitstekende werkstukken altijd een tegencenter gebruiken.

Succes
 
Hé mensen,
Ik wil een binnenrotor pas maken voor op een krukas van een brommer.
Nu hebben krukas en rotor verschillende conus hoek.
Hoe meet ik deze hoek?
Zodat ik een verloop conus kan draaien.
Ik ben maar hobby'er. En heb geen dagelijkse handigheid in het opmeten van dit soort dingen.
Ik heb wel graden meters, enzo. Maar misschien is hier wel een heel makkelijk truukjes voor?

Bekijk bijlage 1832690
Van welk merk/type is de krukas?
En van welk merk/type is de binnenrotor?
Met een beetje goede wil is misschien wel van beide de specificatie van de conus te achterhalen...
 
een binnenrotor weegt niet zo veel, maar ik heb er toch mijn twijfels over. een vliegwiel/rotor heeft ook altijd een spie . om hem op de juiste plaats te monteren, maar ook om verdraaien tegen te gaan. dat zo'n spie breekt door de krachten is niet uitzonderlijk.
zo,n spie breekt alleen als het niet goed vast zit, de passing van de conus moet het houden niet de spie.
 
Dit lijkt mij ook een goede manier. Van de perspassing zou ik een krimp passing maken. De buitenring in de oven op 200 graden of zoiets voorverwarmen.
De maat van de passing, de negatieve speling dus, is afhankelijk van het materiaal en het over te brengen draaimoment. Daar is online vast wel iets over te vinden.
Een krimppassing heb je veel beter onder controle dan een perspassing.
Die kan gaan vreten tijdens montage
In de rotor zitten magneten en daardoor zou ik een niet al te stevige passing maken. Kan misschien ook gelijmd worden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan