Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Pfoe, dat gaat wel heel wat verder dan het laatste kunststof busje dat ik gedraaid heb als afstandhoudertje voor een kettingkast van een kinderfiets.

Maarja, mijn draaibankje is dan ook een Nederlandse kopie van een zweedse Hogbo tafelmodel (40cm tussen de centers) uit 1947:

57614_1367335062n02_draaibank_totaalbeeld_001_1.jpg


Niet mijn foto, de mijne is groen maar Photobucket doet weer eens k#t.

@Hellracer: Dit is een foto van mijn bankje (geen probleem hoor, integendeel).
Ik heb lang gezocht naar de oorsprong van dit bankje en kreeg tenslotte de tip dat het een Högbo (zweeds) bankje zou zijn. Ondertussen weet ik meer en misschien leuk dat hier te delen.

Dit bankje werd in Nederland in de handel gebracht door Fred Ouwerling & Co N.V onder de typenaam Triton junior . Het is een kloon van de Amerikaanse Atlas 618/Craftsman (waarvan ook de Högbo 75 is afgeleid. De Zweden brachten een paar verbeteringen aan, zoals een V-richel op de voorste bed-rail heeft; de originele Atlas 618 heeft twee vlakke rails.

Ik ben pas begonnen mijn Triton junior bankje te restaureren.

mvg
klaas0639
 
Vraagje voor de echte knutselaars,
Ik ben voor iemand een Derbie voorvork aan het vermaken zodat deze in een kreidler kan.
Nu ben ik de balhoofd pen aan het maken,die moet in een pers passing in de onderste kroonplaat.
Moet zoiets een nul passing zijn?dus pen het zelfde als het gat?of moet de pen een 100e ofzo groter?Kroonplaat is soort alluminium,en pen van staal.
please help.
 
je zou den denk ik ook bij de montage eerst de kroonplaat warm kunnen maken, hoef je niet te persen.

ik zie in dat filmpje toch wel een ontiegelijk handige tool, nl. die spantang met 6-kant opname. hier zit in een machine klem, maar hij kan ook zo in de draaibank om dunne ringetjes in te spannen. ik heb wel een spantangen set v/d buitelaar maar weet niet of hier zoiets voor te krijgen is ? of zou het zelfbouw zijn (wat ik nl. denk).
verder gebruikt hij van dat blauwe inkt, hadden we vroeger op school ook. bij de buitelaar naar gevraagd, maar hadden ze niet.
volgens mij heet het: perpuise blauw of zoiets.
 
je zou den denk ik ook bij de montage eerst de kroonplaat warm kunnen maken, hoef je niet te persen.

ik zie in dat filmpje toch wel een ontiegelijk handige tool, nl. die spantang met 6-kant opname. hier zit in een machine klem, maar hij kan ook zo in de draaibank om dunne ringetjes in te spannen. ik heb wel een spantangen set v/d buitelaar maar weet niet of hier zoiets voor te krijgen is ? of zou het zelfbouw zijn (wat ik nl. denk).
verder gebruikt hij van dat blauwe inkt, hadden we vroeger op school ook. bij de buitelaar naar gevraagd, maar hadden ze niet.
volgens mij heet het: perpuise blauw of zoiets.

Volgens mij is het Pruisisch blauw. Ik zal het morgen eens op m'n werk vragen, daar gebruiken we het ook.
 
Ik gebruik gewoon een brede blauwe stift, na het "schilderen" even laten drogen en gaan :) Zoiets dus:
11367133.jpg


Pruisisch blauw is meer een kleurstof die gebruikt wordt om raakpatronen en dergelijke zichtbaar te maken, zoals bv het raakvlak van een klep op de klepzitting. Droogt ook niet op trouwens, hetgeen wel lastig is.
 
Pruisisch blauw droogt niet en smeert gigantisch.
Dykem is inderdaad het spul dat hij gebruikt.

Spantangopname blokken zijn op zo vele adressen te koop, maar niet bij buitelaar.
Moet je uit het buitenland halen, via ebay of uit engeland.
Zijn er voor ER spantangen en 5C spantangen.
ER Collet Fixtures - Arc Euro Trade

Vierkant/ zeskant en nog meer soorten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan