Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Speeltip 1:
Niet met de compressor schoon blazen , dan spuit je al de kleine meuk overal tussen.

Mij is verteld, kwast ... en diesel. ( echt, dat spul is overal goed voor :) )

Zelf gebruik ik ook een stofzuiger bij een grote poetsbeurt.

Smeren / conserveren ( gebruik em niet maandelijks zeg maar ) doe ik met de eerste kan met motorolie die er vooraan in het schap staat.
 
Even dit topic afstoffen..

Ik heb gisteren een draaibankje gekocht.

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van het draaien dus ik vermoed dat ik hier nog wel zal komen met wat vraagjes :+

Ik zal vanavond even een fotootje maken van het ding, het is een oudje en is ondanks dat deze klein is toch aardig zwaar (Lees: rugpijn voor 2 personen!)

Ik ben reuze benieuwd :)
 
Gisteravond had ik helaas niet veel tijd, maar vanavond wil ik sowieso even aan de gang met het opruimen en schoonmaken van alles, dan zal ik ook even wat goede fotootjes maken :t
 
Bijna nergens vet gebruiken, daar blijft teveel troep in achter. Gebruik je alleen voor de open tandwiel verbindingen
Voor alle glijdende vlakken en spindels gebruik je leibaanolie
Dat laat een mooi smerend laagje achter
Kun je bij HBM kopen onder andere
 
Na mijn eerdere reacties hier nu dan eindelijk mijn eerste serieuze reactie.

Ik ben Joep, 35 jaar en net zoals de meesten van jullie hier gekomen door het motorrijden.
Ik ben beveiligingsmonteur van beroep maar vind eigenlijk heel veel dingen die met techniek te maken hebben leuk en ben dus eigenlijk altijd thuis wel met wat projectjes bezig.

In mijn eerdere post zei ik dat ik helemaal nieuw was met het draaien. Ik heb hier altijd al een beetje meegelezen en heb ook al menige tijd op youtube besteed aan het kijken naar mensen die bezig zijn geweest om dingen te maken op een draaibank.
Vooral de video's van bijvoorbeeld This old Tony en Abom79 kijken als leek lekker weg :t

Ik heb altijd al wel een draaibank willen kopen en kijk weleens op marktplaats wat er zoal aangeboden word alleen door gebrek aan ruimte in de garage en budget (of eigenlijk, geen zin om heel veel geld uit te geven zonder dat ik weet of draaien überhaupt wel wat voor mij is)

Zo ook dinsdag: ik zat bij een klant te wachten en zat even door marktplaats te bladeren en omdat ik afgelopen weekend nog gezocht had naar draaibanken kwam deze draaibank langs bij de advertenties die ik misschien wel interessant vond.
Na de advertentie gelezen te hebben leek mij de prijs zeer gunstig alhoewel ik daar denk ik geen verstand van heb (voor de geïnteresseerden: jullie mogen een gokje doen wat het volgens jullie max. zou mogen kosten, dan weet ik ook meteen waar ik aan toe ben! :+ )
Diezelfde avond stond ik dus daar voor de deur om de draaibank op te halen :)

De draaibank:
Ondanks dat deze van formaat niet zo groot is (de totale buitenmaten zijn ongeveer 900 x 500x 400) is het echt een enorm zwaar ding, hij was met 2 man eigenlijk maar net in de auto te tillen! :o
Verder kan ik helaas helemaal niks qua merk/type vinden maar als ik het uiterlijk zo zie is het al een oud beestje, en lijkt hij ook op deze manier gebouwd.
De jongen waar ik hem van kocht vertelde ook dat hij van zijn opa geweest is en dat hij hem af en toe gebruikt had om een busje te draaien.

Dan nu wat specificaties (ondanks dat ik wat filmpjes gezien heb weet ik niet of ik de juiste benamingen gebruik, ik hoor het dan ook graag als ik iets verkeerd zeg):

-V snaar aangedreven
-Afstand tussen de centers: +/- 350 mm
-Klauwplaat heeft een diameter van 100mm (2 verschillende soorten bekken aanwezig) en heeft een doorlaat van 20mm
-Er zit een langsvoeding op welke in principe aangedreven zou kunnen worden, maar helaas zitten die tandwielen er niet bij (zie laatste foto)

(kom maar op met de reacties als: "wat een schattig bankje" enz. ! :+ )

Ik ben er net even mee bezig geweest om hem wat schoon te maken en er zat over flink wat stof en vuil op, ik ga zo even leibaan olie bestellen zodat alles straks weer lekker fris in elkaar zit.
Voordeel daarvan is wel dat je meteen een idee krijgt wat er allemaal aan de bank versteld kan worden enz. en hoe het een en ander in elkaar zit.

Verder zat er nog een bakje met wat klein spul bij zoals een paar HSS toolbits, een vast center en een 10mm boorkop voor op de plaats waar de center zit.

Voor nu even genoeg gelul, nu de foto's! (let niet op de rommel, de garage is momenteel aan een grote opknapbeurt onderhevig en had eigenlijk nog niet in de planning om een draaibank te kopen, en ik heb er dan ook nog geen fatsoenlijke tafel/kast voor vandaar dat hij nu nog even op een verhuiskarretje staat)

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg


Voor nu heb ik voorlopig nog 1 vraag:

Ik wil binnenkort (na eerst diverse filmpjes gekeken te hebben) eens wat gaan draaien, is het verstandig om bijvoorbeeld eerst te beginnen op kunststof of maakt dat niet zoveel uit?
 
Eerst het ding op een stevige ondergrond/tafel goed waterpas vastzetten.
Ik laat ook iedereen die wat wil leren draaien op mijn bankie, eerst wat met kunststof aan modderen, daarna aluminium en dan de rest zodat ze er wat gevoel bij krijgen.
Als het fout gaat met staal ben je al snel aan het slijpen of aan nieuwe plaatjes toe of erger. En het gaat een keer fout, zeker in het begin.

Bekijk ook youtube hoe je de bank moet contoleren/uitvullen en shimmen , indien nodig.

Btw, wat info: (pin me er niet op vast) Reading The Charts; Feed Rates - Grizzly G9729 Instruction Manual [Page 39]
Het lijkt op de getrimde combo van de Grizzly G9729 maar die van jouw zal wel de metrische variant zijn.
 
Laatst bewerkt:
Na de advertentie gelezen te hebben leek mij de prijs zeer gunstig alhoewel ik daar denk ik geen verstand van heb (voor de geïnteresseerden: jullie mogen een gokje doen wat het volgens jullie max. zou mogen kosten, dan weet ik ook meteen waar ik aan toe ben! :+ )

Heb er ook geen verstand van maar ik vind het een knap ding!
 
Eerst het ding op een stevige ondergrond/tafel goed waterpas vastzetten.
Ik laat ook iedereen die wat wil leren draaien op mijn bankie, eerst wat met kunststof aan modderen, daarna aluminium en dan de rest zodat ze er wat gevoel bij krijgen.
Als het fout gaat met staal ben je al snel aan het slijpen of aan nieuwe plaatjes toe of erger. En het gaat een keer fout, zeker in het begin.

Bekijk ook youtube hoe je de bank moet contoleren/uitvullen en shimmen , indien nodig.

Btw, wat info: (pin me er niet op vast) Reading The Charts; Feed Rates - Grizzly G9729 Instruction Manual [Page 39]
Het lijkt op de getrimde combo van de Grizzly G9729 maar die van jouw zal wel de metrische variant zijn.

Bedankt voor de link, ik ben even verder gaan zoeken en zo te zien heb ik dit bankje (zonder freeskolom):

Grizzly G4015Z Combo Lathe Mill - Dias Pereirahas

Bedankt voor het duwtje in de juiste zoekrichting :}:}
 
Het materiaal dat je gebruikt.

Die had ik ook bedacht ;)

Ik zat meer te denken aan meer beschermkappen (tegen rondvliegend metaal),
Snelheid van ronddraaien.
Misschien de preciezie van instelmogelijkheden.

Maar inderdaad, de slede met losse beitels, ten opzichte van een vaste is misschien het grootste verschil.

Maar feitelijk zou je beide apparaten voor beide materialen kunnen gebruiken?
 
Dan moet je dus een slede met vaste beitel opname maken, en een spindel om hem te kunnen verplaatsen, en een drieklauw monteren, en een dwarsslede om je beitel te kunnen monteren, en nog een keer een slede voor eventuele diagonale of fijn bewerkingen. Dan hebben we het nog niet over hoe stabiel en nauwkeurig de tandwiel kast moet zijn en we hebben het nog niet over snelheden gehad.
Ik heb er ook wel eens over gedacht om voor 100 euro een houtdraaibankje te scoren en er zelf met behulp van een kruistafel een metaaldraaibank van te maken maar om dat goed te kunnen maken heb je eigenlijk een draaibank nodig....
 
Met een metaaldraaibank kan je met een los support gewoon hout draaien. Echter, houtstof komt op heel andere plaatsen dan metaal-spanen.
Een metaaldraaibank is veel zwaarder gemaakt dan een houtdraaibank. Wil je die voor metaal gaan gebruiken moet je wel weinig kracht gebruiken.
Daarnaast zit op veel houtdraaibanken geen automatische voeding, en is het toerental niet juist.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ook cnc draaibanken voor houtbewerking, dus gewoon met slede en opname voor vaste beitel.
Verder kun je prima hout verspanen op een gewone draaibank, inderdaad rekening houden met fijn stof maar dat moet je met ieder materiaal wat je verspaand. Wanneer je messing draait krijg je ook hele fijne spaantjes die overal fijn tussen kunnen gaan zitten, maar als je na je werkstuk de bank weer netjes schoon maakt hoeft dit helemaal geen probleem te zijn.
 
Draaien op zich is niet zo moeilijk.Met de draairichting goed en de beitelpunt precies op centerhoogte, kan er niet zoveel fout gaan. Toemtal is wel belangrijk. Afhankelijk van welke beitel en welk materiaal je gebruikt. Te langzaam, snijdt de beitel niet lekker en te snel verbrand hij. Voldoende materiaal in de klauwplaat en max 3 maal de diameter van je materiaal laten uitsteken. Wil je meer moet je gaan ondersteunen met een center. De moeilijkheid zit hem in precies aan de maat draaienO-)
Veel plezier ermee
 
Laatste aanwinst. Voor een beetje kunnen kopen, wel wat werk dus. 1500x600 zo ongeveer, powerfeed. Oppoetsen, olie checken, alles opsmeren, elektrisch in orde maken (krijg nog geen stroom naar het relais voor de motor, motor draait wel dus). Daarna wil ik er een DRO op hebben. Zit een 'nieuwe' tailstock bij :)

1396218

1396219
 
Ben zelf ook nieuw wat draaien aangaat en heb zins kort een Emco Maximat standaart
even een foto van dat ding
IMG-20191123-140732.jpg

drieklauw had alleen maar binnen bekken wat de te draaien diameter behoorlijk beperrkt .
Die staaf ijzer diende om de afnembare hoofdas compleet met moter op uitlijning te controleren .
Aandrijving is met Vsnaren en de motor was voor 220 of 380 volt
Helaas verkeerd aangesloten mee gekregen van de koper waardoor die na een menuut of 8 stil viel .
Na wat aanwijzingen met een maatje de motor maar gelijk op 380 volt aangesloten . De drieklauw is nu vervangen voor een iets groter exemplaar waar ik wel de buitenbekken bij hebt
en die doormiddel van een tussen plaat op de hoofdas zit .
Tussen plaat maken was mijn alle eerste draaiwerkje
IMG-20190501-165801.jpg

Zoals te zien is moest ik de tussen plaat aan twee kante voorzien van passend draaiwerk
IMG-20190501-165817.jpg

Tot mijn grot verbazing bleek alles strak genoeg te passen om de toch wel zware drieklauw zonder bouten op zijn plaats te laten zitten
Uiteraard zijn er wel bouten ingegaan anders vlieg die door de werkplaats bij het opstarten
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan