Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Knap werk, respect.
Voor een klusje moet ik wat rondstaf aluminium rond 30 hebben, weet iemand een plekje in de buurt eindhoven weert waar ik dat zou kunnen afhalen?


Geen idee hoeveel je nodig hebt?? Heb hier nog wat stukjes, 220/240 lang, volgens mij 6082 dus prima verspaanbaar.
Gratis af te halen in Weert, mits/tenzij je meer lengte nodig hebt, dan ff verder kijken. :z
 
Busje gedraaid om de kop te controleren of deze slinger vrij zit

IMG-20190502-135808.jpg


Ik heb een filmpje van een paar sec waar op te zien is dat de wijzer binnen de honderste blijft terwel de bank draaid
Zal wel toeval zijn .
Ben er nog niet achter hoe ik dat filmpje hier kan plaatsen staat op mijn telefoon

na het draaien werkstuk 90 en 180 graden draaien in de klauw, dan zie je direct hoeveel de afwijking is, maar daar is de drieklauw ook niet voor, 100% centrisch draaien doe je met de vierklauw en dan eerst centreren
 
na het draaien werkstuk 90 en 180 graden draaien in de klauw, dan zie je direct hoeveel de afwijking is, maar daar is de drieklauw ook niet voor, 100% centrisch draaien doe je met de vierklauw en dan eerst centreren

Op de draaibank waarop ik werk is de 3 klauw ongeveer op 0.1mm nauwkeurig. Goed genoeg voor bijna alle algemene klussen.
Moeten dingen nauwkeuriger centrisch zitten dan zorg ik ervoor dat deze oppervlakten in 1 opspanning gedraaid kunnen worden.
Is dit niet mogelijk dan draai ik eerst een dunne holle aluminium bus waarin het te maken onderdeel net in past. Bus laten zitten en drieklauw iets verder aandraaien.
Ook gebruik ik soms latoenkoper onder 1 van de klauwen om de "slag" eruit te halen.
Ik gebruik eigenlijk nooit de vierklauw om iets echt nauwkeurig te centreren omdat de spanning op de vier klauwen en die gelijk te krijgen me teveel tijd kost.
 
Heerlijk dat delen van ervaringen zo leer ik een hoop nieuwe manieren om met de draaibank te leren omgaan .
En een vierklauw zal er met de tijd best wel komen, zie daar genoeg soorten werk voor die met een drieklauw niet te doen is of erg moeilijk om het met een drieklauw te kunnen doen .
Maar zover ben ik nog niet
 
Op de draaibank waarop ik werk is de 3 klauw ongeveer op 0.1mm nauwkeurig. Goed genoeg voor bijna alle algemene klussen.
Moeten dingen nauwkeuriger centrisch zitten dan zorg ik ervoor dat deze oppervlakten in 1 opspanning gedraaid kunnen worden.
Is dit niet mogelijk dan draai ik eerst een dunne holle aluminium bus waarin het te maken onderdeel net in past. Bus laten zitten en drieklauw iets verder aandraaien.
Ook gebruik ik soms latoenkoper onder 1 van de klauwen om de "slag" eruit te halen.
Ik gebruik eigenlijk nooit de vierklauw om iets echt nauwkeurig te centreren omdat de spanning op de vier klauwen en die gelijk te krijgen me teveel tijd kost.

dat kreeg je bij onze leraar niet voor elkaar, maar als jij er happy mee bent, prima
 
Werkte vroeger veel met de draaibank en daarbij hadden we zogenaamde zachte klauwen/ bekken om in de driekauw te plaatsen.
Deze draaide we uit op de benodigde diepte en diameter dmv een verstelbare ring met 3 nokken eraan om te laten klemmen.
Ideaal voor vlakke ringen die nagewerkt moesten worden.
 
dat kreeg je bij onze leraar niet voor elkaar, maar als jij er happy mee bent, prima

De persoon waarvan ik veel geleerd had kon ook niet zo werken. Bijvoorbeeld een eenvoudig afstand busje met een buiten diameter van 20+/-0.5mm draaide hij op een honderdste nauwkeurig. Het gevolg was wel dat hij er altijd 5 keer zolang over deed als ik. Hij had ook veel moeite met de digitale uitlezing op 0.001mm die hem constant herinnerde dat hij op de "verkeerde" maat / diameter aan het verspannen was.......want natuurlijk tijdens het verspanen verliep de bank/uitlezing altijd. Uiteindelijk maar een stukje ondoorzichtig tape over de 0.001mm geplakt :9
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
De persoon waarvan ik veel geleerd had kon ook niet zo werken. Bijvoorbeeld een eenvoudig afstand busje met een buiten diameter van 20+/-0.5mm draaide hij op een honderdste nauwkeurig. Het gevolg was wel dat hij er altijd 5 keer zolang over deed als ik. Hij had ook veel moeite met de digitale uitlezing op 0.001mm die hem constant herinnerde dat hij op de "verkeerde" maat / diameter aan het verspannen was.......want natuurlijk tijdens het verspanen verliep de bank/uitlezing altijd. Uiteindelijk maar een stukje ondoorzichtig tape over de 0.001mm geplakt :9

Overdrijven met de nauwkeurigheid is ook een vak inderdaad ;) Alles op 0.01mm willen maken is nogal overdreven, kost tijd en is daarmee duurder dan nodig. Afstandsbusjes al helemaal. Die toleranties staan er niet voor niks ten slotte.

Dat stickertje op die laatste 0,001mm is wel slim die kloppen toch niet.
Omgang met meetapparatuur (en zijn afwijkingen) is weer een vak appart :t
 
Werkte vroeger veel met de draaibank en daarbij hadden we zogenaamde zachte klauwen/ bekken om in de driekauw te plaatsen.
Deze draaide we uit op de benodigde diepte en diameter dmv een verstelbare ring met 3 nokken eraan om te laten klemmen.
Ideaal voor vlakke ringen die nagewerkt moesten worden.


:^

En alles écht slingervrij en in lijn!
Onmisbaar voor nauwkeurig werk.
 
Ligt het aan mij of...
...voor nauwkeurig werk gebruik je toch liever geen 3- of 4-klauw maar bij voorkeur spantangen?
ja dat is leuk als je vaak met dezelfde diameters werkt, en altijd centrisch, maar voor de veelzijdigheid is een vierklauw het makkelijkst, en een drieklauw het eenvoudigst..
Spantang is ook fijn voor hogere snelheden, maar van een hobby-ist kun je niet verwachten dat hij complete sets spantangen heeft
 
Ik twee jaar geleden de oude freesbank uit de werkplaats van mijn werkgever opgekocht. Het is een Pedersen VH1 (of VPU1, weet het niet zeker uit m'n hoofd). Machine is ooit overhaalt in de jaren 90 door een machinehandel in Rotterdam en daarna aangeschaft door mijn werkgever en nauwelijks (zelden..) gebruikt. Ik heb het appparaat overgenomen met alle (?) spullen die er bij zaten waaronder verdeelkop met drieklauw, verdeeltafel, frezen, spantangen etc. Ben er helaas nog steeds niet aan toe gekomen om er serieus mee bezig te gaan.

Mocht iemand een (digitale) handleiding voor dat apparaat hebben zou ik die graag overnemen.

Onderweg van zijn tijdelijke opslag naar mijn schuur, ongeveer een jaar geleden inmiddels..

full
De machine is enkele malen gebruikt, en staat toch meer in de weg dan dat ie gebruikt word.

Ik overweeg om hem compleet met alle bijbehoren te verkopen (heb er ook nog een verdeeltafel bijgekocht onder andere). Wat zou het ongeveer op mogen brengen volgens jullie, en heeft er wellicht iemand interesse?
 
Terug
Bovenaan Onderaan