Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Bij het slijpen van kleine boortjes zijn het mijn ogen die de beperking zijn.
Op mijn werk hadden ze ook eens gedacht dat slijpen wel eens goedkoper zou zijn. Boren inzamelen en opsturen naar een slijperij. Krijg je ze keurig geslepen terug. Helaas was de helft van de boren al eens afgebrand op titanium schroefjes. Dus uitgegloeid en je kon ze bij de eerste keer boren weer wegsmijten.
Maar er heeft vast iemand een mooie Power Point gemaakt en zijn jaarbonus opgestreken.
 
Deze keer was ik het niet!
Ik laat altijd PowerPoints maken....
Gelukkig werk ik bij een piepklein bedrijf waar geen powerpoints over kostenbesparingen en uitgavenpatronen hoeven te worden gemaakt. En we hebben ook geen borenslijper, gewoon een slijpsteen en een doos met nieuwe dormer boortjes voor als het nodig is ;)
 
Ik werk bij een groter bedrijf en 5 stuks 4,8 Cobalt boortjes per dag erdoorheen jassen is helemaal niet gek. 3,25 gaat nog wat vlotter. En als je er dan nog een handje 6,4 boortjes en je hebt het snel over 25 euro per dag besparen.
Ja, het zijn Amerikaanse maten 1/8 3/16 1/4.
 
Jij zit toch in de vliegtuigen? zijn cobalt boortjes daar de standaard? Of zijn de materialen nogal exotisch. En ook cobalt boortjes kun je slijpen toch?
Mijn ervaring in de vliegtuigen (alleen maar stage hoor ;)) is dat er niet met boortjes gewerkt werd, die gaatjes werden gelaserd (rechtdoor) of electrochemisch "geboord" (de bocht om). Leipe techniek:t
 
Bij het slijpen van kleine boortjes zijn het mijn ogen die de beperking zijn.
Op mijn werk hadden ze ook eens gedacht dat slijpen wel eens goedkoper zou zijn. Boren inzamelen en opsturen naar een slijperij. Krijg je ze keurig geslepen terug. Helaas was de helft van de boren al eens afgebrand op titanium schroefjes. Dus uitgegloeid en je kon ze bij de eerste keer boren weer wegsmijten.
Maar er heeft vast iemand een mooie Power Point gemaakt en zijn jaarbonus opgestreken.Her
 
Ik slijp boortjes ook gewoon uit de hand.'sAvonds als ik(te)weinig licht heb op de bandschuurmachine doe ik het op gevoel,gaat bijna altijd goed.
Heb op het werk eens een metalen doos "wegwerpboortjes"aangeschaft.Die heb ik uiteindelijk met doos en al in de oudijzerbak gepleurd.Met zo'n boortje kon je geen twee gaatjes boren :)
 
Je kan lachen over afkijken, maar ik kreeg boren slijpen nooit voor elkaar,
hoeveel fucking pdf'jes ik wel niet had bekeken, over de snijhoek * tra la la *

Naar mallen had zitten kijken , over hoe de fuck ze die goeie graden d'r nou op krijgen.


Tot ik een youtube filmpje tegen kwam die het heel simpel even voordeed door z'n vinger als "mal" te gebruiken.

1'e boortje was meteen * goed * dat ik het zelfde probeerde.


Ik wil geen marsrover bouwen, wil gewoon m'n boortje nog een keer gebruiken als k em heb verneukt! :)
 
Je hebt gelijk hoor. Zo heb ik het ooit ook geleerd. Leraar deed het voor en nog eens toen de punt tegen de slijpsteen gedaan en toen mocht ik ik het proberen. Koste een paar cm boor maar lukte uiteindelijk wel.
Ben altijd blij geweest met zijn heldere aanpak, heb er tot op de dag van vandaag nog plezier van.

Fijne dag, Marcel
 
Je kan lachen over afkijken, maar ik kreeg boren slijpen nooit voor elkaar,
hoeveel fucking pdf'jes ik wel niet had bekeken, over de snijhoek * tra la la *

Naar mallen had zitten kijken , over hoe de fuck ze die goeie graden d'r nou op krijgen.


Tot ik een youtube filmpje tegen kwam die het heel simpel even voordeed door z'n vinger als "mal" te gebruiken.

1'e boortje was meteen * goed * dat ik het zelfde probeerde.


Ik wil geen marsrover bouwen, wil gewoon m'n boortje nog een keer gebruiken als k em heb verneukt! :)
Een Marsrover is wel vet hoor ;) Maar de lui die dat ding in elkaar zetten kunnen geen boortje slijpen kan ik je verzekeren. En de prachtige term verneuken kennen ze daar al helemaal niet, die zijn echt van de powerpoints voordat er bepaald wordt op welk moment er een schroefje wordt aangedraaid. Dat boortje slijpen en iets verneuken is meer iets voor SpaceX, daar worden nog wel wat handjes vuil gemaakt_O-
 
Jij zit toch in de vliegtuigen? zijn cobalt boortjes daar de standaard? Of zijn de materialen nogal exotisch. En ook cobalt boortjes kun je slijpen toch?
Mijn ervaring in de vliegtuigen (alleen maar stage hoor ;)) is dat er niet met boortjes gewerkt werd, die gaatjes werden gelaserd (rechtdoor) of electrochemisch "geboord" (de bocht om). Leipe techniek:t
In reparatie en onderhoud wordt alles geboord, met de hand. En een beetje reparatie zitten honderden gaatjes in verschillende lagen aluminium. Dan is een HSS boortje al snel bot. Maar de meeste ellende geven de titanium schroeven. Daar hoef je niet aan te beginnen met iets anders als Cobalt. En een Boeing zit er vol mee en ze rotten allemaal vast. Een Airbus heeft een hoop luikjes voor service maar een Boeing kan elke anderhalf jaar de hele lengte van de vleugel opengeschroeft worden.
 
In reparatie en onderhoud wordt alles geboord, met de hand. En een beetje reparatie zitten honderden gaatjes in verschillende lagen aluminium. Dan is een HSS boortje al snel bot. Maar de meeste ellende geven de titanium schroeven. Daar hoef je niet aan te beginnen met iets anders als Cobalt. En een Boeing zit er vol mee en ze rotten allemaal vast. Een Airbus heeft een hoop luikjes voor service maar een Boeing kan elke anderhalf jaar de hele lengte van de vleugel opengeschroeft worden.
Kak Amerikanen.... En titanium schroefjes uitboren snap ik wel heel goed dat dat met cobalt gaat, zou me nog kunnen voorstellen dat je dat met een vol hardmetalen stiftfrees doet, maar dat staat waarschijnlijk niet in de procedures....
 
garageopruiming,
4X micrometer
0-25 --gereserveerd
25-50 2 stuks, 1 een soort van gereserveerd :+
50-75 -- gereserveerd

zet ze bewust nog niet in het weggeeftopic
foto indien gewenst
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraag waar ik na veel zoeken nog niet echt antwoord op heb kunnen vinden, misschien dat jullie me de goede kant op kunnen wijzen.

Ik ben vrij bedreven in 3D modelleren en heb een gezonde interesse in fabricagetechnieken. Ik maak veel dingen zelf en kan dus ook boortjes slijpen ;) Nu wil ik eigenlijk de stap maken naar een CNC gestuurd portaalfreesje om 2 takt cilinders mee te bewerken. Dat hoeft eigenlijk niet meer te zijn dan een houder voor een oude haakse tandartsfrees. Het fysieke maken lukt wel, maar ik mis even de “route” die ik af moet leggen om van een 3D omgeving naar CNC te gaan. Mach3, controllers.. schijnbaar allemaal dingen die je kan kopen en voor mensen die er dagelijks mee werken gesneden koek zijn, maar ik krijg het totaalplaatje even niet. Heeft iemand een schemaatje of website voor me die mij daarin duidelijkheid kan verschaffen?
 
Dat is ook best lastig om daar zomaar even overzicht over te krijgen. Ik wil ook ooit nog eens een CNC apparaat maken (conventioneel ombouwen naar CNC) En wat mij heel erg geholpen heeft is VEEL lezen op forums als CNCzone. En er zijn tegenwoordig ook steeds betere sets te koop zodat je niet alles helemaal zelf hoeft uit te zoeken.

Als je eens kijkt bij nederlandse webshops KLIK of KLIK krijg je ook al een beetje beter beeld van de losse onderdelen. Ze verkopen echt alles om een comlete ombouw te doen of een nieuwbouw.

Succes!
 
Thanks, je komt inderdaad al gauw uit op CNCzone, waar de gebruikers ware kunstwerken bouwen. Dan denk ik: zo heel moeilijk moet mijn plan dan toch niet zijn? Vaak wordt een digitale 3d omgeving als het meest ontoegankelijke gezien, dat kan ik dan gelukkig al. Maar toch verzuip je in losse stukjes informatie. Handig om er even een webshop bij te pakken, die richting had ik nog niet ingeslagen..

Edit: hmmm.. een 6 relais moduul om te plaatsen op de breakouts van de assen. Hier gaan nog geen lampjes branden. Ik schrik overigens van de prijzen van een cnc besturing. Een 3d printer koop je al voor een paar euro, dan hoeft dat toch niet heel duur te zijn?

Edit 2: 150 euro voor een hele machine. Misschien is ombouwen van een bestaand ding wel makkelijker.

Edit3: hoezo vind ik nu ineens van alles?
How to Setup GRBL & Control CNC Machine with Arduino
 
Laatst bewerkt:
Thanks, je komt inderdaad al gauw uit op CNCzone, waar de gebruikers ware kunstwerken bouwen. Dan denk ik: zo heel moeilijk moet mijn plan dan toch niet zijn? Vaak wordt een digitale 3d omgeving als het meest ontoegankelijke gezien, dat kan ik dan gelukkig al. Maar toch verzuip je in losse stukjes informatie. Handig om er even een webshop bij te pakken, die richting had ik nog niet ingeslagen..

Edit: hmmm.. een 6 relais moduul om te plaatsen op de breakouts van de assen. Hier gaan nog geen lampjes branden. Ik schrik overigens van de prijzen van een cnc besturing. Een 3d printer koop je al voor een paar euro, dan hoeft dat toch niet heel duur te zijn?
Tja.... wat is duur?!? zo'n goedkope 3d printer stelt ook helemaal niks voor. Die krijgt geen grotere kracht voor z'n kiezen dan z'n eigen gewicht dat langzaam beweegt. Als je gaat verspanen (ook al is het maar heel lichtjes werk) komen er veel grotere krachten bij het spelletje kijken. En dan zijn er ook nog trillingen. Mechanisch veel zwaardere eisen dus.
Dat die controllers bij die nederlandse webshops duur zijn heeft vast te maken met een stuk kwaliteit, de mogelijkheden en de service die ze verlenen.
Het kan heel goedkoop hoor KLIK maar dan kom je weer uit bij dat overzicht dat je nog even zocht ;) het bordje uit de link kan vast 3 stappenmotortjes laten bewegen op de een of andere manier.... maar of die chinese documentatie er is en of dat handig leest is natuurlijk de vraag.
Het licht er dus helemaal aan wat je wil. En wat daarvoor een realistisch budget is.

Volgens mij heb je bijvoorbeeld al 4 assen nodig voor jouw idee om (neem ik even aan) van binnenuit cilinders te bewerken. En dan zitten die assen ook nog niet eens in een "standaard" opstelling, dus dat maakt het schrijven van een CNC programma ook alweer een stuk complexer lijkt me.
Nouja, het klinkt wel als een heel vet idee, maar jammergenoeg niet zo eenvoudig als een simpele 3D printer
 
Terug
Bovenaan Onderaan