Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Ik niet maar M2 hebben we hier wel eens gemaakt en M3 zelfs draad gefreest.. das dus een hardmetalen freesje van rond 1.2mm.. 😂
Zelfs voor M1 schroefdraad zijn freesjes.... valt je niet meer zoveel in. Het CNC bedrijf waar ik wel eens kom maakt nogal wat voor ASML. freesje ziet eruit als een dunne injectienaald _O-
Ze hadden nu ook een nieuw boortje van 4mm met koelkanalen erin, kon 160mm diep mee geboord worden:} 80bar druk op het koelmiddel en dan een mooi recht gaatje boren.... Die had ik ook even niet zien aankomen. Er kan een hoop op die CNC dingen tegenwoordig.

M2 tappen in messing doen we zelf op het werk best regelmatig. is eigenlijk een koud kunstje nog nooit een tapje gebroken. RVS zou een ander verhaal zijn. Maar dan help 0,1mm groter boren al een hoop als je geen hele leipe toepassingen hebt.
 
Ik ben eens bij Norma in Hengelo geweest Daar kunnen ze zelfs schroefdraad in gehard materiaal maken dmv een zinkvonkvorm in een gat te laten vonken. Top bedrijf. Zo konden wij stempelonderdelen redden waar een gat vergeten was met tappen.

grtz,

Cees
 
Ik ben eens bij Norma in Hengelo geweest Daar kunnen ze zelfs schroefdraad in gehard materiaal maken dmv een zinkvonkvorm in een gat te laten vonken. Top bedrijf. Zo konden wij stempelonderdelen redden waar een gat vergeten was met tappen.

grtz,

Cees
Dat had ook wel makkelijker (goedkoper) gekund. Wij maken regelmatig tapgaten in gehard materiaal na het draadvonken. Dat gaat opzich prima op de CNC. Eerst gat boren met een hardmetalen boor en daarna tappen met hardmetalen tap.
 
Daarbij wel oprecht de vraag: wie van ons heeft wel eens M1 draad getapt?
En hoeveel tappen heeft dat gekost?
Ik weet niet meer of ik M1 heb getapt toen ik nog instrumentmaker was, maar M1,2 heb ik in betrekkelijk grote aantallen moeten doen. Zowel tappen als snijden.....
Wij gebruikten in hoogvacuümopstellingen meetgereedschap dat met tantaalschroefjes M1,2x6mm werd vastgezet.
 
boormaat voor M10 is 8,6 dus 8,5 moet lukken
een te kleine verhoging van de diameter en een iets te hoge snijsnelheid leid bijna altijd tot het opstoken van de snijkant van je boor.
Handige truc om de boormaat voor schroefdraad te bepalen is de metrische diameter - de spoed. Dus M8 x 1,5 boren met 8 - 1,5 = 6,5 mm en M6 x 1, 25 = 6 - 1,25 = 4,75 mm boren. Ouderwets was de de metrische diameter x 0,8 en dat komt er heel dicht bij de simpele vuistregel.
 
Handige truc om de boormaat voor schroefdraad te bepalen is de metrische diameter - de spoed. Dus M8 x 1,5 boren met 8 - 1,5 = 6,5 mm en M6 x 1, 25 = 6 - 1,25 = 4,75 mm boren. Ouderwets was de de metrische diameter x 0,8 en dat komt er heel dicht bij de simpele vuistregel.
Het probleem daarvan is dat ik geen 4,75 heb dus daarom is 4,8 standaard de boordiameter van M6 x 1.25.

De spoed die je opnoemt is trouwens niet de standaard spoed als je dat niet door had.
 
Handige truc om de boormaat voor schroefdraad te bepalen is de metrische diameter - de spoed. Dus M8 x 1,5 boren met 8 - 1,5 = 6,5 mm en M6 x 1, 25 = 6 - 1,25 = 4,75 mm boren. Ouderwets was de de metrische diameter x 0,8 en dat komt er heel dicht bij de simpele vuistregel.
Werd een 1 pagina terug ook al vermeld ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan