Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Berekent er niemand het ideale toerental?
Als je de snijsnelheid weet van je gereedschap en de diameter die te draaien valt kan je gemakkelijk het ideaal toerental berekenen.

Bij een snijsnelheid van 100m/min (realistisch waarde voor HM snijplaten en een niet zeer stabiele machine) heb je bij een diameter van 350mm een toerental van +-91 toeren nodig.
Dus 100 toeren of minder in dit geval.
450 toeren is een snijsnelheid van bijna 500m/min!
Dat zal niet lukken met een standaard draaibank/conventionele draaibank.
Helemaal mee eens, bijna 500m/minuut is echt heel hoog. Voor gietijzer worden wel vaak keramische wisselplaatjes gebruikt, maar dat heeft niet iedereen zomaar op de plank liggen. Je vergist je snel in de treksterkte van gietijzer en wat voor eisen dat allemaal stelt aan gereedschap en machine.
 
Hmmm mijn Emco Maximat haaltals laagste toeren met de snaren 100t/m dus ze zijn er wel die oude mechanische banken dat halen .
Alleen kan ik dan weer die 350mm als diameter niet kwijt .
Je hebt me verkeerd begrepen.
Het ging niet over toerental maar snijsnelheid uitgedrukt in meter per minuut.(m/min)
100m/min lukt goed, bij een ouderwetse/stevig/zware draaibank lukt tegen de 200m/min ook nog met HM plaatjes maar 500m/min gaat je niet lukken.
En toerental van 100 toeren zal geen probleem zijn voor een draaibank die gemaakt is om stukken van 350mm te draaien.( De fabrikant houdt daar rekening mee anders kan je nooit een fatsoenlijke afwerking hebben)
 
sorry, nee.
ik heb geen berekeningen gemaakt.
ik ben geen opgeleid verspaner, en doe meestal maar wat mij logisch lijkt..

in dit geval zat ik mis dus 😁
minder toeren dus is het devies.
zal het proberen volgende keer.
 
sorry, nee.
ik heb geen berekeningen gemaakt.
ik ben geen opgeleid verspaner, en doe meestal maar wat mij logisch lijkt..

in dit geval zat ik mis dus 😁
minder toeren dus is het devies.
zal het proberen volgende keer.
Heb je ook een HSS beitel geprobeerd? In sommige gevallen werkt die echt beter, ook omdat je zelf de vorm en de scherpte kan bepalen.
 
vandaag camper afgekeurd op achteremmen.
prima, ff trommel er af.
even uitdraaien.... dacht ik.
het zijn redelijke trommels, ongeveer 350mm dia.

nu kreeg ik het niet voor elkaar om de gietijzeren trommel vlak uit te draaien.
de trommel bleef gillen, en gaf een hele grove eindafwerking, net als een LP. lijnen en groeven

nu heb ik diverse toerentallen geprobeerd, van 450rpm tot 1150rpm.
automitische voeding hoog en laag. ook met de hand.
een lichte, en hele zware bijtel. duwen als trekken.
helaas alles met hetzelfde resultaat, grove eind afwerking.

wat is de oplossing voor een spiegel oppervlak? Bekijk bijlage 1888102
Wij deden er altijd een dikke rubberen band om de trommel heen. Dat ving een heleboel trilling op. En lager in toeren
 
Berekent er niemand het ideale toerental?
Als je de snijsnelheid weet van je gereedschap en de diameter die te draaien valt kan je gemakkelijk het ideaal toerental berekenen.

Bij een snijsnelheid van 100m/min (realistisch waarde voor HM snijplaten en een niet zeer stabiele machine) heb je bij een diameter van 350mm een toerental van +-91 toeren nodig.
Dus 100 toeren of minder in dit geval.
450 toeren is een snijsnelheid van bijna 500m/min!
Dat zal niet lukken met een standaard draaibank/conventionele draaibank.
Daar komt bij dat schijven en trommels door het gebruik van koud naar heet glashard worden, soms harder dan wisselplaatjes.
 
Het toeval wil dat ik een paar jaar geleden een doosje gietijzerplaatjes heb gekregen van een trommelremdraaier. Er staat helemaal niks op het doosje, slechts de plaatjes hebben het getal 20 erop gedrukt staan. Ter vergelijking van de maat er een dubbeltje bij gelegd.
IMG_2723.jpeg
 
20230606_170756.jpg

Ik heb een keer dit tabelletje gemaakt
Linker kolom de toerentallen die mijn draaibankje maakt.
Daarnaast 3 kolommen met in de bovenste rij de snijsnelheden voor RVS, staal en aluminium bij gebruik van HSS gereedschap
Dat is respectievelijk 14, 25 en 50 meter/minuut
Daarnaast hetzelfde verhaal voor hardmetalen gereedschappen (100, 150 en 250 meter/minuut)
En dan in de kolommen daaronder de bijbehorende diameters van het werkstuk, bij draaiwerk, of van de boor.
Ik gebruik het heel vaak en bij mij werkt het goed.
Het hangt in een plastic hoesje boven de draaibank.
Speciaal voor de foto mocht het er eventjes af en toen zag ik meteen dat de wand ooit veel witter was. ;)
 
vandaag camper afgekeurd op achteremmen.
prima, ff trommel er af.
even uitdraaien.... dacht ik.
het zijn redelijke trommels, ongeveer 350mm dia.

nu kreeg ik het niet voor elkaar om de gietijzeren trommel vlak uit te draaien.
de trommel bleef gillen, en gaf een hele grove eindafwerking, net als een LP. lijnen en groeven

nu heb ik diverse toerentallen geprobeerd, van 450rpm tot 1150rpm.
automitische voeding hoog en laag. ook met de hand.
een lichte, en hele zware bijtel. duwen als trekken.
helaas alles met hetzelfde resultaat, grove eind afwerking.

wat is de oplossing voor een spiegel oppervlak? Bekijk bijlage 1888102
Deed vroeger een stuk elastiek ( lees oude binnenbanden) om de trommel om zo trilling tegen te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan