Verstandig om motor buiten te stallen in Utrecht?

yabadab

Rookie
1 mei 2008
15
0
Ik zit er dus aan te denken om binnenkort weer een (tweedehands) motor te kopen. Zit te denken aan een CBR 600 F3 (uit 95 of 96).

Probleem is dat ik in Utrecht (tuindorp / voordorp) woon en ik geen afgesloten garage heb. Nu vraag ik mij dus af of het voldoende is om zo'n cbr met kettingslot rond lantaarnpaal, schijfremslot en motorhoes voldoende tegen diefstal beschermd zal zijn? Of kan ik er zeker van zijn dat zo'n cbr binnen één maand gejat is.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met het buitenstallen van een motor in Utrecht of andere grote stad?
 
Dat is inderdaad zo.
En ik hoop dat een cbr uit 1996 niet de moeite waard wordt gevonden om een kettingslot door te knippen, of denkt het dievengilde daar anders over?
 
Je moet altijd inzien dat de grootste HOKKEN en BRIKKEN worden gejat.
Nou is jou motor niet bepaald een HOK/BRIK.
 
Ik begrijp dat zelfs 12 jaar oude cbr'tjes nog interessant zijn voor onze medemens met een lagere morele standaard? ;(

Of kan ik dan beter voor een ander modelletje gaan?
Probleem is natuurlijk dat motoren die ik mooi vindt, ook door anderen (lees teringlijers) mooi worden gevonden. :(
 
Is het niet een beetje bangmakerij? zie wel vaker motoren gewoon buiten geparkeerd staan in de stad.
Wel een hoezie er omheen.
Je hebt ook van die schijfremsloten met ingebouwd alarm.
Gaat ie er in ieder geval niet geruisloos vandoor.
 
Gewoon doen en verzekeren tegen diefstal. Professionele bendes jatten alleen wat de moeite waard is (de jouwe dus niet) en gelegenheidsdieven alleen wat makkelijk is. Een hoes is wel handig, dan gaan mensen met losse handjes (of de kinderen uit de buurt) er minder snel aanzitten.
 
Tjah...prof diefen die ze meenemen naar het buitenland gaan voor de gloedjenieuwe motoren, garage of niet, de andere die er 1malig gebruik van willen maken ivm wegkomen zulle toch sneller een 1000+ cc motor jatten :S maarja...helaas moet je er nog bang voor zijn tegenwoordig he...koop gewoon goede sloten, hoesje eroverheen (zien ze ook niet wat er nou precies onder staat enidd minder gespeel van nieuwsgierigen) kom zelf uit den haag, daar wordt ook genoeg gejat, weet niet hoe erg utrecht is en hoe dicht jij bij dat kanalengat woont? :P maar zou me niet door die angst zo'n groot plezier laten verpesten!
 
Had zelf ook al dezelfde gedachten als Grandia en Tommy_85.
Zo'n cbr uit 1996 is te oud (weinig waard) voor de professionele jongens. En als je hem goed vastzet is hij te lastig te jatten voor de gelegenheidsdieven op hun scootertjes.

Utrecht blijft natuurlijk wel een minder aantrekkelijke stad als het op diefstal aankomt, maar gelukkig woon ik niet in de meest criminele buurt van Utreg. Misschien moet ik het toch maar proberen.
 
Je moet eens kijken in amsterdam op de henk sneevliet weg bij het Gestolen bergings terein wat voor krotten er gejat worden voor de grap....
 
En dan zit ik ook nog te denken over het kettingslot.
Je hebt een aantal goede van ABUS zo rond de €120,-. Maar je hebt er ook een die 2x zo duur is: de Granit Extreme Plus 59. In hoeverre is dat duurdere slot nu zijn geld waard, is die inderdaad lastiger te openen dan een iets goedkopere of hebben ze ook die dure in minder dan 60 seconden open?
 
En dan zit ik ook nog te denken over het kettingslot.
Je hebt een aantal goede van ABUS zo rond de €120,-. Maar je hebt er ook een die 2x zo duur is: de Granit Extreme Plus 59. In hoeverre is dat duurdere slot nu zijn geld waard, is die inderdaad lastiger te openen dan een iets goedkopere of hebben ze ook die dure in minder dan 60 seconden open?
De prijs zegt niet zoveel, het type wel. Een U-slot kost ze 8 minuten (nogal lang), is alleen niet op te rollen..
Het duurste kettingslot hebben ze zeer waarschijnlijk eerder open.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien mijn HOK, met duidelijke kuipschade en ander visueel ongenot daar ook vrolijk gejat is terwijl die netjes op slot stond raad ik het je niet aan... :N
 
@MrOi: mag ik vragen of je hem daar incidenteel wegzette of stond hij daar permanent (uitgezonderd de momenten dat je erop reed natuurlijk :+ )? En met wat voor sloten had je hem beveiligd?
 
Mroi je motor was echt geen hok hoor.
Hij was wel flink beschadigt maar zo zie je ook met schade word ie weg gehaald...
Mroi zn motor heb daar 1 x gestaan voor de jaarbeurs geloof ik.
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor heeft een half jaar in de voortuin gestaan met kettingslot (aan het stenen muurtje voor vast een schijfremslot)

Nu zijn we verhuist en staat die in tuin :D

gs500 1996

ketting om het achterwiel en evt beugel door het voorwiel (evt met schijfrem) alles wat vertraagd is mooi meegenomen.

evt met alarm
 
Is het niet een beetje bangmakerij? zie wel vaker motoren gewoon buiten geparkeerd staan in de stad.
Als ze je motor willen hebben, krijgen ze hem toch wel. Ook als hij in de garage staat met 3 sloten, alarm en een flinke hond ;) Ik zet mijn motor met een gerust hart in Utrecht of Den Haag neer, slot erom en klaar. Als ik me druk moet gaan maken om dat soort dingen kan ik wel stoppen met rijden :P
 
@MrOi: mag ik vragen of je hem daar incidenteel wegzette of stond hij daar permanent (uitgezonderd de momenten dat je erop reed natuurlijk :+ )? En met wat voor sloten had je hem beveiligd?

Was incidentieel, 1 nachtje heb die daar geslapen, hij stond op stuurslot in de versnelling en met een kettinkje door het achterwiel maar nergens aan vast. Onder het mom van ze zijn toch niet dom genoeg om die te jatten...

Ik kon hem zelfs op de dam op alleen stuurslot laten staan..


@ Dennis: Hok was het niet maar had hem al ff niet gewassen en met die schade en het grote roze hart voor het kuipruitje was die niet echt aantrekkelijk :+
 
Als ze je motor willen hebben, krijgen ze hem toch wel. Ook als hij in de garage staat met 3 sloten, alarm en een flinke hond ;) Ik zet mijn motor met een gerust hart in Utrecht of Den Haag neer, slot erom en klaar. Als ik me druk moet gaan maken om dat soort dingen kan ik wel stoppen met rijden :P



Hmmmmm weet niet of dat helemaal waar is hoor....
Mn pa heb een nieuw soort systeem garagebox deur waarvan er 4 pennen in de muur gaan op de 1 of ander manier .
Volgens mij kan je die echt niet zo 1 2 3 openbreken.
Er staan de duurste motoren in die straat in osdorp in die boxen en er is er nog nooit 1 opengebroken.
En ja het is echt een aso buurt hoor.
 
Zekerheden heb je in het leven niet (nou ja eentje dan). Dus dat risico moeten we maar nemen denk ik.

De kans dat je motor in utrecht gestolen wordt is zeer aanwezig, dus zal ik ook zeer voorzichtig moeten zijn. Een CBR 600 F3 is weliswaar geen afvalbak, maar staat volgens mij ook niet op de most wanted lijst. Het is geen spiksplinter nieuwe R1 of Fireblade. Dus de profs zullen niet zo heel veel interesse hebben.

Een paar goede sloten eromheen, vastmaken aan de vaste wereld en uit het zicht onttrekken met een hoes moet volgens mij de kans op diefstal al aardig verminderen.
 
en altijd vast leggen ook al ga je om 23.00 even 5 min na binnen .. ze zijn er als de donder bij ..
 
Er staat heel vaak al maanden een CBR900rr gestald op de pijlweerstraat/hoek oudenoord en die staat er nog steeds er zit een zwaar kettingslot op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan