Verstandige aankoop?

Een zware motor is prima te doen bij gedoseerd gasgeven
Maar wil je hard gaan moet je meer gooien en smijten,en dat moet je leren,dat kan je niet als je net je rijbewiijs hebt.
Hij gaat nou eenmaal niet vanzelf de bocht om
 
Gewoon kopen wat jij mooi en leuk vind en je leert er echt wel op rijden. Een lichtere motor is misschien makkelijker smijten ja en misschien heb je dat dan sneller onder de knie, maar met een zwaardere kan dat net zo goed (duurt misschien iets langer voor je echt durft en de feeling hebt, ik vond mn lesmotor daarin ook makkelijker)...

Als jij nu afgaat op wat een ander zegt kun je daar zomaar eens spijt van krijgen omdat je dan je droom motor laat staan omdat iemand anders toevallig vind dat deze te zwaar zou zijn of perse ABS nodig heeft.

Ik heb overigens ook advies gevraagd, aan mijn rij instructeur. Ik ben ook met hem gaan proefrijden want voor mij was het gewoon liefde opt eerste gezicht en verder weinig tot geen verstand over de motorische aspecten e.d.

Al met al, doe lekker waar jij je goed bij voelt 😁😁😁
 
Een zware motor is prima te doen bij gedoseerd gasgeven
Maar wil je hard gaan moet je meer gooien en smijten,en dat moet je leren,dat kan je niet als je net je rijbewiijs hebt.
Hij gaat nou eenmaal niet vanzelf de bocht om
waar schrijft ze dat ze hard wil gaan, misschien is ze wel vreselijk lui, en wil ze lekker weinig schakelen en een beetje rondtoeren..
Ik heb gelest op een r600 boxer dat waren toen ook geen lichte gooi en smijt fietsen, en ook nog met de instructeur achterop..
hij had ook een cb125 om op te lessen, maar zeg nou zelf dat is toch voor mietjes
 
waar schrijft ze dat ze hard wil gaan, misschien is ze wel vreselijk lui, en wil ze lekker weinig schakelen en een beetje rondtoeren..
Ik heb gelest op een r600 boxer dat waren toen ook geen lichte gooi en smijt fietsen, en ook nog met de instructeur achterop..
hij had ook een cb125 om op te lessen, maar zeg nou zelf dat is toch voor mietjes
Ik zeg nergens dat ze hard wil gaan ,maar zou ze dat wel willen moet ze wel beseffen dat dat moeilijker gaat
 
Koop lekker wat je wilt. Dan kom je er vanzelf achter of het je bevalt of niet. Mijn eerste motor was een oude naked bike 650 cc met maar 57 pk en 211 kg in gewicht en dat was meer dan voldoende voor mij. Toch na een half jaar een Dual sport gekocht, omdat ik graag off road wou rijden en dat doe ik op dit moment nog steeds. En, ook wil ik nog 10 tallen andere motoren onder mijn kont ooit hebben. Ik koop ook gewoon wat ik mooi vind en dat mijn gevoel zegt dat ik er goed aan doe. Als het me niet bevalt, dan doe ik het ook gewoon zo weer weg. ( of dat nou met verlies of met winst is ). Je behoudt echt niet dezelfde motor heel je leven.

Maar, stiekem vind ik 150 pk ook wel erg veel voor een beginner, daar moet ik zelf eigenlijk ook helemaal niet aan denken. Maar, mij trekt het ook niet om zoveel pk's te hebben :Y En wat betreft ABS.....Ja, het is handig om te hebben.... maar ik zou inderdaad daar ook niet een motor op afkeuren.
 
Ik zou vooral op de technische adviezen afgaan inzake bouwjaar, kwaaltjes en wel of geen abs. Keuze voor de motor heb je al gemaakt.
Afgaande op hetgeen gezegd is zou ik gaan zoeken naar een zo jong mogelijk exemplaar met abs en onderhoudshistorie. Zonder de hele abs discussie weer opnieuw te willen starten: het is fijn als je het hebt, het kan je een hoop schade schelen en het is beter voor de restwaarde.
 
lekker beginnen met een 600 cc tje en als je dan wat rijervaring hebt (na een jaar of zo) inruilen voor een FZ1, maar ja, wie ben ik, als iemand net zijn rijbewijs heeft gehaald, gelijk een FZ1 met 146 pk kopen. tja, ik hou m'n hart vast
 
Gewend aan Abs? Als je tijdens je lessen gewend raakt aan Abs is er volgens mij ergens iets niet helemaal goed gegaan...
Naja gewend aan abs natuurlijk niet (hoop ik dan) maar meer dat je weet wat abs doet als je een noodstop maakt. Als je gelest hebt op een motor met abs is het maken van een noodstop op een motor zonder abs flink anders natuurlijk, bedoelde dat er meer mee te zeggen.
Als je altijd vol de abs in gaat dan gaat er indd iets niet helemaal lekker🙃
 
een beetje fiets vanaf 600 cc heeft tegenwoordig al 100 pk of meer, die 20-25 pk extra maakt het verschil ook niet
Een 600cc heeft in het toerengebied waarin je het overgrote deel op straat rijdt, geen koppel. Dat is het verschil met een 1000cc. Het gaat niet om 20-25pk meer topvermogen. Dacht dat jij dat wel wist......
 
Ik lees 4 jaar stilgestaan, bijna grote beurt, klepstellen, bougies etc, dat wordt een dure...
De banden zullen ook wel aan vervanging toe zijn, hoe zijn de ketting en tandwielen?
Abs is een pre nu en bij inruil.
Heeft de motor zijn beurten gehad? Is de onderhoudshistorie bekend? Dit is ook een pre bij inruil.
Zo’n FZ1 is pittige motor maar als jij die net mooi vindt en bovenstaande heb je aardig ingeschat qua kosten en opties gewoon doen! Je hebt zelf de gashandel vast, je kan hier qua vermogen een hele tijd mee vooruit, en je kan hem altijd nog flashen...
 
ABS kan handig zijn, maar een motor laten staan als die het niet heeft, neh. 13 motoren gehad zonder ABS, 1 met. Nog nooit mijzelf onderuit geremd. En het ABS systeem wat ik mijn motor had zitten (2012 V-Strom) vond ik k*t.

Een 1000cc powerhouse vind ik wel een twijfelachtige keuze als beginner. Het hangt heel erg van het persoon af of dat wel een verstandige keuze is. Als je graag risico's neemt is een 650 twin een veel betere keuze, met 1000cc zit je zo op behoorlijke snelheden en als je bochten nog niet zo goed kan inschatten is dat niet handig.. Ikzelf bracht me met 53pk soms al in lastige situaties het eerste jaar. :9
 
Een 600cc heeft in het toerengebied waarin je het overgrote deel op straat rijdt, geen koppel. Dat is het verschil met een 1000cc. Het gaat niet om 20-25pk meer topvermogen. Dacht dat jij dat wel wist......

Wel. Maar als je een soort walvis bent, kan het wat weinig zijn. Ik ben een klein kutkereltje en weeg net 80 kilo oid. Dan zit er in een "snelle" 600cc koppel genoeg. En ook in mijn ex-DL650 en ex-Diversion 600 zaten genoeg koppel om in de 5e/6e versnelling door de stad te cruisen met 2000-2500 toeren.
 
Wel. Maar als je een soort walvis bent, kan het wat weinig zijn. Ik ben een klein kutkereltje en weeg net 80 kilo oid. Dan zit er in een "snelle" 600cc koppel genoeg. En ook in mijn ex-DL650 en ex-Diversion 600 zaten genoeg koppel om in de 5e/6e versnelling door de stad te cruisen met 2000-2500 toeren.

Onderstaand een vermogensgrafiek, hopelijk kun je die lezen/begrijpen.
1620494883507.png
 
Sterk deja-vu gevoel bij alle reacties.
Ik rij 120 km ww verkeer / dag. ABS heeft me een paar keer voor onheil behoed.
Ik weet hoe ik moet remmen. Als ik de tijd krijg.
Maar als het *NU* misgaat vlak voor je neus, dan ga je niet zorgvuldig gedoseerd de rem aanleggen.
Ik koop nooit meer een motor zonder.
Een beginner met 150 PK? Het gaat best vaak goed. Net als rijden zonder ABS. Best vaak. Meestal.
Ik had ooit in het begin m'n handen vol aan een 40 PK XL500. Maar ik ben een trage leerling.
 
Onderstaand een vermogensgrafiek, hopelijk kun je die lezen/begrijpen.
Bekijk bijlage 1629704

Die kan ik idd wel lezen, maar ik zie er geen 600cc bij staan de Street Triple is een 750cc toch? Die lijntjes bij 3000/min liggen erg dicht bij elkaar, alleen die van de 390cc ligt erg veel lager, maar dat is als ik mij niet vergis een 1-cylinder.
 
Die kan ik idd wel lezen, maar ik zie er geen 600cc bij staan de Street Triple is een 750cc toch? Die lijntjes bij 3000/min liggen erg dicht bij elkaar, alleen die van de 390cc ligt erg veel lager, maar dat is als ik mij niet vergis een 1-cylinder.
De grafiek komt uit een Duitse motortest uit 2013. Het betreft een 675cc 3 cilinder.
 
Die kan ik idd wel lezen, maar ik zie er geen 600cc bij staan de Street Triple is een 750cc toch? Die lijntjes bij 3000/min liggen erg dicht bij elkaar, alleen die van de 390cc ligt erg veel lager, maar dat is als ik mij niet vergis een 1-cylinder.
Aantal cilinders maakt niet uit. Het maximale koppel in Nm dat een atmosferische (dus zonder turbo of compressor) benzinemotor levert is gelijk aan de cilinderinhoud gedeelt door 10, plus of min een beetje, afhankelijk van het motorische rendement (vullingsgraad). Dat is logisch, omdat de brandstof die tot ontbranding wordt gebracht nu eenmaal een calorische waarde heeft. Het karakter van de motor wordt bepaalt door de keuzes die de constructeur maakte.

Een motor met kleinere cilinderinhoud heeft dus altijd minder koppel dan eentje met een grotere cilinderinhoud. Maar dat geeft niet, want daar zijn versnellingsbakken voor.

In algemene zin kun je dus helemaal niets zeggen over hoe snel een motor is i.r.t. cilinderinhoud. Bijvoorbeeld, mijn Street Triple (een 675 cc) is in de praktijk en tot pakweg 180 km/u sneller qua acceleratie - niet veel, maar toch, en zowel vanuit stilstand als rollend - dan de vele FJR-en die ik heb gehad (1300 cc). Pas omstreeks 200 km/u begint de FJR in te lopen, en bij 230 km/u haalt-ie de Triumph vroeg of laat in, omdat die laatste niet harder kan. En de RT die ik nu heb (1250cc) is ook een pak sneller qua acceleratie dan die FJR-en (de topsnelheid ligt i.v.m. de kortere overbrenging ongeveer 5 a 10 km/u lager). Dat betekent niet dat een FJR een slak is, maar hooguit dat zaken als versnellingsbak- en eindoverbrengingen , massa frontaal oppervlak en stroomlijn (etcetera) een erg groot verschil kunnen maken v.w.b. de prestaties onderweg.

Maar dit terzijde :+
 
Laatst bewerkt:
Aantal cilinders maakt niet uit. Het maximale koppel in Nm dat een atmosferische (dus zonder turbo of compressor) benzinemotor levert is gelijk aan de cilinderinhoud gedeelt door 10, plus of min een beetje, afhankelijk van het motorische rendement (vullingsgraad). Dat is logisch, omdat de brandstof die tot ontbranding wordt gebracht nu eenmaal een calorische waarde heeft. Het karakter van de motor wordt bepaalt door de keuzes die de constructeur maakte.

Een motor met kleinere cilinderinhoud heeft dus altijd minder koppel dan eentje met een grotere cilinderinhoud. Maar dat geeft niet, want daar zijn versnellingsbakken voor.

In algemene zin kun je dus helemaal niets zeggen over hoe snel een motor is i.r.t. cilinderinhoud. Bijvoorbeeld, mijn Street Triple (een 675 cc) is in de praktijk en tot pakweg 180 km/u sneller qua acceleratie - zowel vanuit stilstand als rollend - dan de vele FJR-en die ik heb gehad (1300 cc). Pas omstreeks 200 km/u begint de FJR in te lopen, en bij 230 km/u haalt-ie de Triumph vroeg of laat in, omdat die laatste niet harder kan. En de RT die ik nu heb (1250cc) is ook een pak sneller qua acceleratie dan die FJR-en (de topsnelheid ligt i.v.m. de kortere overbrenging ongeveer 5 a 10 km/u lager). Dat betekent niet dat een FJR een slak is, maar hooguit dat zaken als versnellingsbak- en eindoverbrengingen , massa en stroomlijn (frontaal oppervlak vooral) een erg groot verschil kunnen maken v.w.b. de prestaties onderweg.

Ok, en daarmee kun je dus zeggen dat @Bikefreak gelijk heeft met zijn stelling dat 600cc motoren geen (en 1000cc motoren wel) koppel hebben bij gebruikelijke toerentallen op straat, of juist niet? Ik vermoed dat het lijkt op de stelling dat als je met 2 man en koffers de snelweg op wilt of de bergen in, je echt een 1000 moet hebben. Net als al die Italiaantjes op hun 300cc Vespa's en 650cc Vstroms compleet vol gehangen met topkoffers, zijkoffers, kinderwagens, baby's, dakkoffers etc die gewoon de bergen door crossen met 2 man erop.
 
Aantal cilinders maakt niet uit. Het maximale koppel in Nm dat een atmosferische (dus zonder turbo of compressor) benzinemotor levert is gelijk aan de cilinderinhoud gedeelt door 10, plus of min een beetje, afhankelijk van het motorische rendement (vullingsgraad). Dat is logisch, omdat de brandstof die tot ontbranding wordt gebracht nu eenmaal een calorische waarde heeft. Het karakter van de motor wordt bepaalt door de keuzes die de constructeur maakte.

Een motor met kleinere cilinderinhoud heeft dus altijd minder koppel dan eentje met een grotere cilinderinhoud. Maar dat geeft niet, want daar zijn versnellingsbakken voor.

In algemene zin kun je dus helemaal niets zeggen over hoe snel een motor is i.r.t. cilinderinhoud. Bijvoorbeeld, mijn Street Triple (een 675 cc) is in de praktijk en tot pakweg 180 km/u sneller qua acceleratie - niet veel, maar toch, en zowel vanuit stilstand als rollend - dan de vele FJR-en die ik heb gehad (1300 cc). Pas omstreeks 200 km/u begint de FJR in te lopen, en bij 230 km/u haalt-ie de Triumph vroeg of laat in, omdat die laatste niet harder kan. En de RT die ik nu heb (1250cc) is ook een pak sneller qua acceleratie dan die FJR-en (de topsnelheid ligt i.v.m. de kortere overbrenging ongeveer 5 a 10 km/u lager). Dat betekent niet dat een FJR een slak is, maar hooguit dat zaken als versnellingsbak- en eindoverbrengingen , massa frontaal oppervlak en stroomlijn (etcetera) een erg groot verschil kunnen maken v.w.b. de prestaties onderweg.

Maar dit terzijde :+
triggered1.gif
 
Ok, en daarmee kun je dus zeggen dat @Bikefreak gelijk heeft met zijn stelling dat 600cc motoren geen (en 1000cc motoren wel) koppel hebben bij gebruikelijke toerentallen op straat, of juist niet? Ik vermoed dat het lijkt op de stelling dat als je met 2 man en koffers de snelweg op wilt of de bergen in, je echt een 1000 moet hebben. Net als al die Italiaantjes op hun 300cc Vespa's en 650cc Vstroms compleet vol gehangen met topkoffers, zijkoffers, kinderwagens, baby's, dakkoffers etc die gewoon de bergen door crossen met 2 man erop.
Je dwaalt af van de essentie van de discussie. De vraagstelling is/was: Is voor een beginnend motorrijder een 600cc vergevingsgezinder dan een 1000cc. Die grafiek zegt toch genoeg en als je zelf met veel verschillende cc's hebt rondgereden weet je dat ook.
 
Ok, en daarmee kun je dus zeggen dat @Bikefreak gelijk heeft met zijn stelling dat 600cc motoren geen (en 1000cc motoren wel) koppel hebben bij gebruikelijke toerentallen op straat, of juist niet? Ik vermoed dat het lijkt op de stelling dat als je met 2 man en koffers de snelweg op wilt of de bergen in, je echt een 1000 moet hebben. Net als al die Italiaantjes op hun 300cc Vespa's en 650cc Vstroms compleet vol gehangen met topkoffers, zijkoffers, kinderwagens, baby's, dakkoffers etc die gewoon de bergen door crossen met 2 man erop.
Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg juist dat je ook met een lichtere motor prima kunt rijden. Ik vind de stelling dat een 600cc “geen koppel heeft bij gebruikelijke toerentallen op de openbare weg” om diverse redenen raar: natuurlijk heeft een 600cc koppel (maar idd minder dan een 1000cc), en ik was me er niet van bewust dat er gebruikelijke toerentallen voor op de openbare weg bestaan. De eerder genoemde 2 a 2.5 duizend t/min rij ik in elk geval vrijwel nooit, domweg omdat de meeste motorfietsen dat i.v.m. mechanische belasting helemaal niet zo leuk vinden, en kennelijk heb ik soms wat meer haast. Zoals je zelf ook weet kun je met b.v. een 650 V-Strom prima de bergen in, en ook met bagage en een passagier als dat moet. De ervaring is natuurlijk anders in vergelijking met b.v. een 1000 V-Strom, maar welke van de twee in de praktijk sneller is hangt van heel veel meer factoren af dan koppel of vermogen (o.a. de berijd(st)er misschien?).

Meer on-topic: ik vind een FZ1 ook niet de meest verstandigste keuze voor een beginner. Maar ik ken TS verder niet, dus ik ga me niet wagen aan oordelen daaromtrent, want ik ken genoeg “ervaren” motorrijders waarvan ik me ook weleens afvraag of die er goed aan deden om met 150 pk of meer op stap te gaan. Overigens raar dat de Hayabusa nog niet geadviseerd werd, want uit eerdere soortgelijke topics meende ik begrepen te hebben dat dat zo’n beetje de ultieme beginnersmotor is, mits rood :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan