Verstopte benzine pomp/injector

Injector11

Rookie
11 sep 2020
4
0
Hallo allemaal,

Ik loop sinds kort tegen een probleem aan met mijn KTM Duke 690 R, als ik mn motor probeer te starten slaat hij niet aan (na een minuut of 2 volhardend doorgaan en veel benzine geur later ging de motor nog wel aan). Ik ben hier mee naar de garage gegaan en daar is de motor uitgelezen. Wat ik te horen heb gekregen is dat er een druk van ongeveer 12 bar zou moeten zijn als de injector de benzine doorspuit. Bij mij zou de druk 7 bar zijn, na een kleine ingreep (het schoonspuiten/spoelen) van mijn injector en een kleine aanpassing in de mapping werd dit verhoogd van 7 bar naar 9 bar. Nog steeds aan de lage kant maar de motor startte wel direct. Fast forward 2 weken, nu doet de motor helemaal niets meer (nu is de geur van benzine ook niet meer aanwezig). Mijn vraag aan jullie is, is er een mogelijkheid dat mijn tank simpelweg gewoon vervuild is? Een zeer vervuilde benzine filter? of is mijn benzinepomp naar de filistijnen.

Ik heb de mogelijkheid om een tweedehands (werkende) benzine pomp te kopen maar het prijsverschil tussen het schoonmaken van de tank en vervangen van de filter en het vervangen van de benzinepomp is nogal groot. Ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft of een idee heeft wat het zou kunnen zijn.

Groetjes,
 
Wat voor benzine tank je en boe lang staat hij stil?

Benzinepomp kan je meten, je het wphb staat hoeveel (m)l benzine hij in een bepaalde tijd moet pompen.
Ik tank 95 en hij heeft wel even stil gestaan, een weekje na de reparatie. Daarna heb ik er zo een 100km mee gereden, getankt. De dag er op stil gestaan en daarna gereden weer. Startte in 1x op maar vervolgens de zelfde dag nog deed hij niets meer.
 
E5 of E10 en kan je motor tegen E10 als dat erin zit?

Die 9 bar in de injectie of pomp gemeten? Heeft die werkplaats geen advies gegeven?
Geen idee 95 is E10. Hij heeft het met een apparaat uitgelezen. Normaliter zou het 12 bar moeten zijn. Maar na de spoelbeurt was het 9, dus ik vraag me af of de afvoer naar de benzine pomp (dus de filter) zo dusdanig verstopt zit dat er niets meer doorheen gaat of de benzinepomp gewoon kapot is.
 
Weet je zeker dat het 12 bar moet zijn?

Extern filter? Pomp al uit de tank gehad om te kijken?

Werkplaatshandboek beschikbaar en staat daar iets in over druk en debiet?

Doorgaans vergaat e10 niet zo vlot in een gesloten systeem.
 
Wel, maar een week is wel erg snel..... zou als de rubbers van de motor er tegen kunnen geen problemen mogen geven. Maar wat wel heel goed kan is brandstof filtertje dicht of dat een slang of iets de e10 niet zo lekker vond en is gaan gommen. Of gewoon brandstof pomp om zeep.....dan doet ie ook niks meer... maar bij mijn Honda hoor ik hem als ik het contact aanzet tot hij druk heeft brommen. Dus makkelijk te controleren. Weet niet of je dat bij een ktm ook moet horen? Lastig roepen zo als er nog niks uitgesloten is. Zou alles kunnen zijn wat je zelf ook al opnoemde 😂
Maar vreemd als je bij een garage bent en het moet 12 zijn en na afstellen komen ze niet verder dan 9 dat ze zelf niet even het filtertje wisselen... al is het maar om uit te sluiten. En een makkelijke indicatie of er vuil in het systeem zit.
 
Ja daarom de vraag weet je zeker dat het 12 bar moet zijn..

3 is vrij standaard bij moderne motoren.

En hoe is er gemeten? Als je een meter rechtstreeks op de pomp aansluit haal je de 12 bar wel en dan help je meteen alles om zeep.

Moet met een T stuk aangesloten worden.
 
Vergommen zal nooit snel gebeuren in een gesloten systeem, e10 20 30 of 40 maakt geen zak uit.
Vergommen zoals oude 2 tact benzine misschien niet, maar bio ethanol staat bekend om het oplosbaar vermogen i.c.m. (of juist vanwege) de hygroscopische eigenschappen. Vocht en brandstof zijn nou eenmaal een slechte combinatie, want juist waar vocht blijft hangen ontstaan bacterien (de gom).

Heeft een KTM geen kunststof tank? Sommige kunststoffen, rubbers, keerringen etc. zijn fijne kost voor bio ethanol. Maar goed, er zijn er die geen problemen ondervinden met E10. Misschien is dat hier toch wel het probleem. Verstopt filter, vervuilde pomp..

Afijn, zat mensen die oplossingen aandragen, zat mensen die zeggen dat e.e.a. geen zak uitmaakt. Een technisch probleem aanpakken begint bij de bron..

"Gomvorming is een plakkerig achterblijfsel van pompbenzine op onderdelen als de benzine langere tijd in de tank zit. Het is een mix van bestanddelen in de benzine die ‘vergaan’ zijn. Ethanol versnelt dit proces. Gom in carburateurs geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor."
Uit:

https://www.gvgoliehandel.nl/nl-nl/Nieuws/Artikel/problemen-met-e10-benzine-in-de-praktijk
En dat kan dus ook in de tank al zitten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan