Verstopte stationair sproeiers

Wimvlis

MF veteraan
Donateur
28 apr 2009
6.161
2.309
Naaldwijk
Ben bezig om een YX600 Radian tot leven te wekken. Carburateurs hebben allemaal tenminste 1 uur per stuk in de ultrasoon gebadderd (verwarmd op 70 graden). Alles is schoon op 2 stationair sproeiers na.

Carbs zijn natuurlijk geheel gedemonteerd gaan badderen.

Het gaatje in de sproeier is overigens heel klein, zelfs met de punt van een scherpe speld niet door te prikken.

Weet iemand nog een andere mogelijkheid om gomzooi te verwijderen uit hele kleine sproeiergaatjes ?

Aanvullende info: motor heeft ongeveer 5 jaar stil gestaan met benzine in de tank en carbs, was intern lekker vuil en sommige zaken ook verstopt.

E04D4343-0827-43AE-BABF-830B08DD3150.jpeg

Foto is niet van de stationairsproeier maar geeft een mooi beeld van de stand van zaken.
 
als het echt vast zit, met de schuifmaat de draad van een staalborstel opmeten. <0.35 mm is prima en erdoor draaien. Daarna nog eens ultraoon of TEC

4859_a.jpg


wel die met rechte draad nemen
 
Ik heb een ruimer setje.
Natuurlijk niet bedoeld om te gaan ruimen, maar juist om zooi er uit te krabben. Ik pak dan een maat die zeker kleiner is dan het gatje.

Als er eenmaal een doorgang is, gaat de rest ook zo weg. Met perslucht, dezelfde ruimer, of ultrasoon.
 
Ik heb ooit voor de modeltreintjes een paar setjes HSS micro-boortjes aangeschaft, die beginnen bij 0.1mm.
Deze hebben een verdikte schacht, er zijn er ook te koop met een cylindrische schacht die beginnen dacht ik bij 0.3mm, maar daar kom je wel dieper mee.

Had je al een koperadertje uit een stuk elektrische kabel geprobeerd ? Dat is in ieder geval zachter dan de sproeier, want 't blijft natuurlijk oppasssen dat je het gaatje niet groter gaat opboren dan 't zou moeten wezen 😇

gr. Leo
 
Even een terugmelding, een stalen elektriciteitsdraad opgebouwd uit vele draadjes heeft 1 draadje moeten opgeven. En met dat ene draadje zijn twee tegenstribbelende sproeiers doorgeprikt !!!!

Dus dank voor het idee :}
 
Ik neem altijd een draadje uit een KOPEREN stroomdraad. Dat doe ik al jaren zo en gaat prima!
Als koperdraadje iets een slag heeft kan je een paar keer door het gaatje heen en weer trekken, om alle aanslag rondom te raken.
 
Ik heb onlangs een paar weerbarsige sproeiwes schoongemaakt met gootsteelontstopper, dus gewoon Caustic Soda.

Eetlepeltje in een glazen potje, sproeiers erin, kokend water er op en brandschoon...

daarna nog een dagje latern staan in de Techflow Top Engine Cleaner


en het zijn weer de sproeiers zoals ze vanuit de fabriek eringingen. Voor degenen die over nieuwe sproeiers beginnen: sommige kosten meer dan 40 euro per stuk, dat iv voor mij de de motorfiets economisch totall loss is


Disclaimer: Mijn bericht is gebaseerd op algemene kennis en ervaring welke ik opgedaan heb in de loop derr jaren met diverse merken en typen motorfietsen. Gebaseerd op vele overeenkomsten in deze hoeveelheid merken en typen kan je uitgaan van een algemeenheid van ontwerp en bouw van motorfietsen waarin veel storingen en defecten aan de technische constructie overeenkomen met storingen en defecten aan motorfietsen die ogenschijnlijk een zelfde basisontwerp hebben als de motorfietsen in de topics waarin ik reageer. Specifieke kennis is daarbij absoluut niet nodig. Een richtingaanwijzerlamp bijvoorbeeld kan je volgens algemene richtlijnen op 100den typen van verschillende merken op dezelfde manier vervangen. Incidentele afwijkingen van deze algemeenheden zullen een uitzondering vormen en kunnen leiden tot een verkeerde interpretatie mijnerzijds. Een voorbeeld daarvan is dat ik kan beamen dat een linksysteem gesmeerd moet worden terwijl een motorfiets stereoveren heeft. Daar wordt je op dit forum ernstig op onderuitgetrapt en dat wil ik hiermee voorkomen, een goed voorbeeld van een dergelijk voorval vind je in dit topic en met name post 64
 
Dat maakt nieuwe een stuk schappelijke
Het maakt het een stuk schappelijker als je een link met prijs er bij zet...
Misschien koop je voor een paar tientjes wel een lopende YX600. Sproeiers zijn gewoon schoon te maken en als ze niet gesloopt zijn hoeven ze niet vervangen te worden door inferieure onderdelen
 
Nog een kleine toegift; het draadje waarmee de sproeiers zijn opengeprikt komt uit een soort design elektriciteitsdraad en heeft een "staalkleur". Het draadje zelf was zo zacht dat het verboog zo gauw je ermee bezig was. Uiteindelijk met een tang en een draadeind van 3 mm het "gat" doorgestoken.

Staaldraadje van 0,3 mm was al te dik..
Gebruikte draadje is 0,18 mm

Denk niet dat daarmee de sproeier ruimer is geworden.

Ben er nu alleen achter gekomen dat de rubberringen op de koppelstukjes tussen de carbs (benzinetoevoer) vernieuwd moeten worden. Zitten nu heel losjes :')

Maar liever nu ontdekken als het spul op tafel ligt dan dat het weer gemonteerd zit 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan