Versys KLE 650 2010 (tips_tops_ervaringen_woon-werkveer)

Criss

Tranquilo
3 jan 2020
31
8
Beste wensen nog allemaal,

Ik ben Cristian en heb sinds de zomer (2019) mijn eerste motor aangeschaft. In dit geval gaat het om een Kawasaki Versys KLE 650 bj. 2010 (Laatste versie van het oude model) met 10.000 km op de teller.
Het reden van de koop, is omdat ik werk en studeer in Amsterdam. Zelf woon ik in Amersfoort. (Overdag werk en 's avonds school). Met de motor kan ik me dus makkelijker vervoeren en de kosten zullen wel wat lager zijn dan met de auto.

Echter, per week maak ik best veel kilometers, namelijk ietjes meer dan 500km en ik ben van plan om het hele jaar door te gaan rijden.

Hierbij wil ik daarom vragen naar eventuele tops en tips. Wat zou ik wel of niet moeten doen etc.. volgens jullie..

1) Het eerste wat ik zelf ging onderzoeken is hoe het beschermen van je motor in de witermaanden.

* Bijvoorbeeld door tactyl (reeds ML Coating Spray aangeschaft) op je motor te spuiten tegen al dat pekel dat gestrooid wordt.
* Goede weerbestendige kleding
* Banden minimaal 1.5-2mm profiel
* Olie en oliefilter vervangen
* Verlengde voorspatbord en hugger nodig?
* Bescherming van mijn radiateur?
* nog dingen waar ik rekening mee zou moeten houden?

2) Ik rij veel kilometers, om de hoeveel kilometers zou ik dan onderhoud moeten laten doen, zowel klein als groot?
op het iternet wordt er gesproken over kleine onderhoud elke 6.000km maar geldt dat ook voor mij? en voor grote onderhoud om de ongeveer 24.000 km

3) Aangezien ik veel kilometers maak, motor verkopen voordat die de 40.000 km op de teller krijgt? en vervolgens weer een motor kopen met weer lage kilometers? of is dit onzien?

Voor zo ver is dit waar ik het meest mee zit. Graag hoor ik van jullie wat jullie adviezen/tips zijn. Alles is welkom...

Erbij een foto van mijn bike toegevoegd.

Alvast bedakt! :)

IMG_20190828_115854_752.jpg
 
Gewoon zorgen voor goede banden, dat is veiligheid. De rest is optioneel en comfort. Zeker voor een motor die gemiddeld 1000km per jaar heeft gereden zou ik echt wel die 6000km aanhouden in het begin ivm uitgedroogde rubbers, remvloeistof die nooit vervangen is etc. Ik zou de motor gewoon op rijden, of net voor er hele grote kosten vanwege achterstallig onderhoud komen inruilen. Zodra je ermee door de pekel rijdt, gaat je afschrijving meteen 2x zo hard en een motor met 40.000km brengt niet veel meer op dan een met 80.000km.
 
Gewoon zorgen voor goede banden, dat is veiligheid. De rest is optioneel en comfort. Zeker voor een motor die gemiddeld 1000km per jaar heeft gereden zou ik echt wel die 6000km aanhouden in het begin ivm uitgedroogde rubbers, remvloeistof die nooit vervangen is etc. Ik zou de motor gewoon op rijden, of net voor er hele grote kosten vanwege achterstallig onderhoud komen inruilen. Zodra je ermee door de pekel rijdt, gaat je afschrijving meteen 2x zo hard en een motor met 40.000km brengt niet veel meer op dan een met 80.000km.

Bedankt voor je verhaal Miglowie.

Je hebt het over motor oprijden, met hoeveel km is ongeveer een motor dan op? Ik weet dat dat van veel factoren afhangt, maar stel voor dat ik degelijke onderhoud laat doen etc. Dit om een idee te hebben.

Goede banden, daar bespaar ik zeker niet op. Ik heb Dunlop RS 3 laatst nog gekocht, ik merkte gelijk het verschil met de oude banden. Goede grip op de weg zowel nat als droog. Indien jullie andere tips hebben voor banden, zijn ze ook welkom.

Over de waarde, dus al doe ik alles eraan om de motor te beschermenn tegen de pekel, gaat de waarde hoe dan ook naar beneden 2x zo hard?
sorry, ik ben nog een groentje vandaar zo veel vragen. Ik ben bereid om spatborden huggers of wat dan ook aan te scahffen om de waarde zo veel mogelijk te behouden van de motor. maar heeft dat wel zin?.... Niet alleen voor de waarde maar natuurlijk ook om ervoor te zorgen dat de motor mooi blijft.

Thank you nogmaals
 
Laatst bewerkt:
Als je echt dagelijks woon werk rijdt, probeer dan een goretex pak te scoren of een heel goed regenoverall. Niks zo rot als met een nat kruis in de les zitten...

Overweeg voor je eigen veiligheid een gele koplamp. Mijn ervaring is dat je met een afwijkende kleur eerder de aandacht hebt van automobilisten. Vooral in de file is dat erg prettig.

Maak je niet te druk om pekelschade. Je kan het beperken, maar volledig voorkomen is echt lastig. Probeer hem de eerste winter eens wekelijks te wassen, dan ontdek je snel genoeg waar de corrosiebescherming nodig is.

Als je +/- 24K p/jr gaat rijden zou je elk kwartaal de olie moeten wisselen. Dat is pure verspilling van olie.
Die interval van 6K is bedoeld zodat een gemiddelde rijder jaarlijks de olie wisselt. Zo'n Versys blijft ook prima draaien als je elke 12K een kleine beurt doet en elke 24K de grote beurt. Dit schema heb ik zelf ook van nieuw af aan gehanteerd bij m'n DL650. Die liep na 50dkm nog als nieuw en zonder olieverbruik.

Aandachtspunt is je ketting... kijk eens naar een (automatisch) kettingsmeersysteem. Ben zelf erg content over de handmatige OSCO. Met goede smering (vooral op regenachtige dagen gaat het hard!) haal je al snel 10-20dkm extra levensduur uit je ketting.

Een iets langer spatbordje aan de voorkant scheelt wel in het netjes houden van je uitlaat dus dat is zeker een goed idee.

Je motor bij 40dkm verkopen is niet nodig. Met goed onderhoud rij je zo'n blok probleemloos naar een ton. :]
 
Bij mijn Versys uit 2019 is de oliewissel om de 12000 km. :?
Dacht dat het blok toch echt hetzelfde was.

Dus jij denkt dat het je lukt om deze Versys op te rijden? :+
Ik wens jouw succes de komende jaren!
Anyway, er mee door rijden is goedkoper dan omruilen bij de 40000. Als de km stand boven de 50000 staat raak je deze sowieso aan de straatstenen niet meer kwijt. Terwijl deze motor makkelijk een veelvoud aan kan.

Wat pekelbescherming kan je kiezen;
  • of je investeert een weekend, maakt panelen en tank los en spuit alles grondig in waardoor je motor gewoon netjes blijft
  • of je bent later een veelvoud aan weekenden kwijt om de boel weer netjes te krijgen of waarde daling
p.s. ben het dus niet met Miglowie en dgr eens
 
Als je echt dagelijks woon werk rijdt, probeer dan een goretex pak te scoren of een heel goed regenoverall. Niks zo rot als met een nat kruis in de les zitten...

Overweeg voor je eigen veiligheid een gele koplamp. Mijn ervaring is dat je met een afwijkende kleur eerder de aandacht hebt van automobilisten. Vooral in de file is dat erg prettig.

Maak je niet te druk om pekelschade. Je kan het beperken, maar volledig voorkomen is echt lastig. Probeer hem de eerste winter eens wekelijks te wassen, dan ontdek je snel genoeg waar de corrosiebescherming nodig is.

Als je +/- 24K p/jr gaat rijden zou je elk kwartaal de olie moeten wisselen. Dat is pure verspilling van olie.
Die interval van 6K is bedoeld zodat een gemiddelde rijder jaarlijks de olie wisselt. Zo'n Versys blijft ook prima draaien als je elke 12K een kleine beurt doet en elke 24K de grote beurt. Dit schema heb ik zelf ook van nieuw af aan gehanteerd bij m'n DL650. Die liep na 50dkm nog als nieuw en zonder olieverbruik.

Aandachtspunt is je ketting... kijk eens naar een (automatisch) kettingsmeersysteem. Ben zelf erg content over de handmatige OSCO. Met goede smering (vooral op regenachtige dagen gaat het hard!) haal je al snel 10-20dkm extra levensduur uit je ketting.

Een iets langer spatbordje aan de voorkant scheelt wel in het netjes houden van je uitlaat dus dat is zeker een goed idee.

Je motor bij 40dkm verkopen is niet nodig. Met goed onderhoud rij je zo'n blok probleemloos naar een ton. :]
Als je echt dagelijks woon werk rijdt, probeer dan een goretex pak te scoren of een heel goed regenoverall. Niks zo rot als met een nat kruis in de les zitten...

Overweeg voor je eigen veiligheid een gele koplamp. Mijn ervaring is dat je met een afwijkende kleur eerder de aandacht hebt van automobilisten. Vooral in de file is dat erg prettig.

Maak je niet te druk om pekelschade. Je kan het beperken, maar volledig voorkomen is echt lastig. Probeer hem de eerste winter eens wekelijks te wassen, dan ontdek je snel genoeg waar de corrosiebescherming nodig is.

Als je +/- 24K p/jr gaat rijden zou je elk kwartaal de olie moeten wisselen. Dat is pure verspilling van olie.
Die interval van 6K is bedoeld zodat een gemiddelde rijder jaarlijks de olie wisselt. Zo'n Versys blijft ook prima draaien als je elke 12K een kleine beurt doet en elke 24K de grote beurt. Dit schema heb ik zelf ook van nieuw af aan gehanteerd bij m'n DL650. Die liep na 50dkm nog als nieuw en zonder olieverbruik.

Aandachtspunt is je ketting... kijk eens naar een (automatisch) kettingsmeersysteem. Ben zelf erg content over de handmatige OSCO. Met goede smering (vooral op regenachtige dagen gaat het hard!) haal je al snel 10-20dkm extra levensduur uit je ketting.

Een iets langer spatbordje aan de voorkant scheelt wel in het netjes houden van je uitlaat dus dat is zeker een goed idee.

Je motor bij 40dkm verkopen is niet nodig. Met goed onderhoud rij je zo'n blok probleemloos naar een ton. :]

Ik zal kijken naar een kettingsmeersysteem, dat lijk me wel super handig.
En thanks voor je verhaal💪 zal rekening houden met je gesproken punten..
 
Tenzij je weet dat de motor recent een beurt heeft gehad zou ik de eerste beurt over een paar 1000km doen. Laat dan ook de remvloeistof vervangen. Als je in de tussentijd geen problemen hebt gehad zie ik er geen enkel probleem in om het onderhoud naar 12.000km of zo te trekken, mits je het maar jaarlijks laat doen. Jaarlijks de olie vervangen (tussendoor wel regelmatig het oliepeil checken uiteraard) en elke 2 jaar de remvloeistof.

Wat betreft een maximum kilometerstand, ik had voor mijn Versys een Transalp met 90.000km op de teller. Motorisch was die nog prima, optisch wat minder en ik had gewoon zin in iets anders. Mijn GSA staat inmiddels op 135.000km en de twee motoren die ik daarvoor had heb ik beiden ingeruild met 160.000km op de teller.

Wat al eerder is gezegd, als je veel rijdt zit je zo aan een km-stand dat de motor niet meer gewild is om te kopen en dan is het veel voordeliger om er zelf lang mee door te rijden. 40.000, 80.000 of 120.000 km, je krijgt er steeds even veel (weinig) voor terug en zolang hij geen problemen heeft gewoon doorrijden.
 
Bij mijn Versys uit 2019 is de oliewissel om de 12000 km. :?
Dacht dat het blok toch echt hetzelfde was.

Dus jij denkt dat het je lukt om deze Versys op te rijden? :+
Ik wens jouw succes de komende jaren!
Anyway, er mee door rijden is goedkoper dan omruilen bij de 40000. Als de km stand boven de 50000 staat raak je deze sowieso aan de straatstenen niet meer kwijt. Terwijl deze motor makkelijk een veelvoud aan kan.

Wat pekelbescherming kan je kiezen;
  • of je investeert een weekend, maakt panelen en tank los en spuit alles grondig in waardoor je motor gewoon netjes blijft
  • of je bent later een veelvoud aan weekenden kwijt om de boel weer netjes te krijgen of waarde daling
p.s. ben het dus niet met Miglowie en dgr eens

Jij ook bedankt voor je comment.
Als het zo ver is, ga ik alles onder de tactyl spuiten. Ik wil graag dat mijn motor mooi blijft.

En okay, dus kleine beurt wel om de 12k en de grote om de 24k.

'Ik wens je succes de komende jaren met het op rijden' dat klink goed😎.. dus lekker doorrijden ermee...
 
Tenzij je weet dat de motor recent een beurt heeft gehad zou ik de eerste beurt over een paar 1000km doen. Laat dan ook de remvloeistof vervangen. Als je in de tussentijd geen problemen hebt gehad zie ik er geen enkel probleem in om het onderhoud naar 12.000km of zo te trekken, mits je het maar jaarlijks laat doen. Jaarlijks de olie vervangen (tussendoor wel regelmatig het oliepeil checken uiteraard) en elke 2 jaar de remvloeistof.

Wat betreft een maximum kilometerstand, ik had voor mijn Versys een Transalp met 90.000km op de teller. Motorisch was die nog prima, optisch wat minder en ik had gewoon zin in iets anders. Mijn GSA staat inmiddels op 135.000km en de twee motoren die ik daarvoor had heb ik beiden ingeruild met 160.000km op de teller.

Wat al eerder is gezegd, als je veel rijdt zit je zo aan een km-stand dat de motor niet meer gewild is om te kopen en dan is het veel voordeliger om er zelf lang mee door te rijden. 40.000, 80.000 of 120.000 km, je krijgt er steeds even veel (weinig) voor terug en zolang hij geen problemen heeft gewoon doorrijden.

Thank you Mike.
Van al jullie reacties word ik steeds wijzer.

Met 10k had ik de motor gekocht bij een dealer.
Die had dus wel al een beurt gegeven.
Met 16k heb ik zelf olie en oliefilter laten vervangen.

Ik ben van plan om straks met 22k grote beurt te laten doen. En daarna wil ik over gaan naar de grote onderhoud om de 24k. Ik dacht beter dir zo doen uit preventie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan