Versys start soms niet als geen zoemend geluid benzinepomp is

4erik

Rookie
25 mei 2022
14
0
Mijn versys 650 uit 2018 wil soms niet aanslaan. Normaal hoor je een zoemend geluid wanneer je het contact omdraait (rechtsom). Soms niet en dan slaat ie niet aan.
Wanneer ik dan de sleutel linksom draai maakt hij het gebruikelijke zoemend geluid wel bij wijze van afsluiten. En zet ik dan de sleutel meteen weer aan (rechtsom) dan start hij zonder problemen.
Wat is hier aan de hand?
 

Bijlagen

  • 20220324_172956_1 startprobleem(2).mp4
    11,8 MB
Misschien contactslot zelf niet in orde? Is de fout echt continue met die handeling tijdelijk te verhelpen? Dan zou ik in richting van gammel contactslot zoeken. Draaien van het stuur heeft helemaal geen invloed door mogelijke draadbreuk of een slechte verbinding ergens bij balhoofd?
 
eerst maar een reactie op je eerste vraag, ja dat is een plastic kapje wat over de zekering heen zit, ik meen dat die net zo vast zitten met een vergrendel lipje als de meeste stekkers, goed kijken en niet teveel kracht zetten zonder zeker te weten dat het de goede kant op is.

als je benzinepomp het niet doet, zou het kunnen zijn dat door de startpoging de motor zelf de benzine aanzuigt en het dus bij de 2e startpoging wel lukt om te starten.
misschien krijgt de benzinepomp via een andere manier zijn stroom zodra de motor loopt en zit er zoals boven genoemd wat corrosie op de stekker die de pomp aanstuurt bij het aanzetten van het contact.
Maar dit is gissen en niet zoals het bij een carburateur motor gaat.

Ik zou zelf even met een motor zaak bellen en het probleem uitleggen, het zou kunnen dat ze dan zeggen dat je er even mee langs moet rijden, maar als zij het model kennen / leveren zou het kunnen dat ze het vaker hebben meegemaakt.
 
Misschien contactslot zelf niet in orde? Is de fout echt continue met die handeling tijdelijk te verhelpen? Dan zou ik in richting van gammel contactslot zoeken. Draaien van het stuur heeft helemaal geen invloed door mogelijke draadbreuk of een slechte verbinding ergens bij balhoofd?
ik zou niks uitsluiten maar bij een motor van 2018 is een gammel contactslot wel erg snel.

aan de andere kant hangt er , zoals op het filmpje te zien is, een berg kolerezooi aan de startsleutel dus wie weet ;)
 
Misschien contactslot zelf niet in orde? Is de fout echt continue met die handeling tijdelijk te verhelpen? Dan zou ik in richting van gammel contactslot zoeken. Draaien van het stuur heeft helemaal geen invloed door mogelijke draadbreuk of een slechte verbinding ergens bij balhoofd?
Laatst is het lampje vervangen. Echter draaien met de sleutel heeft geen enkel bijkomend effect.
 
Misschien contactslot zelf niet in orde? Is de fout echt continue met die handeling tijdelijk te verhelpen? Dan zou ik in richting van gammel contactslot zoeken. Draaien van het stuur heeft helemaal geen invloed door mogelijke draadbreuk of een slechte verbinding ergens bij balhoofd?
Laatst is het lampje vervangen. Echter draaien met de sleutel heeft geen enkel bijkomend effect.
eerst maar een reactie op je eerste vraag, ja dat is een plastic kapje wat over de zekering heen zit, ik meen dat die net zo vast zitten met een vergrendel lipje als de meeste stekkers, goed kijken en niet teveel kracht zetten zonder zeker te weten dat het de goede kant op is.

als je benzinepomp het niet doet, zou het kunnen zijn dat door de startpoging de motor zelf de benzine aanzuigt en het dus bij de 2e startpoging wel lukt om te starten.
misschien krijgt de benzinepomp via een andere manier zijn stroom zodra de motor loopt en zit er zoals boven genoemd wat corrosie op de stekker die de pomp aanstuurt bij het aanzetten van het contact.
Maar dit is gissen en niet zoals het bij een carburateur motor gaat.

Ik zou zelf even met een motor zaak bellen en het probleem uitleggen, het zou kunnen dat ze dan zeggen dat je er even mee langs moet rijden, maar als zij het model kennen / leveren zou het kunnen dat ze het vaker hebben meegemaakt.
Zekering is inmiddels gelukt! Het zoemend geluid is er normaal gesproken altijd bij het aanzetten en uitzetten van de motor. Alleen nu soms niet.
Ik vermoed dus een electrisch probleem of misschien soms iets te veel weerstand bij het (bewegende?) onderdeel dat zoemt. Vuil filter of zoiets.
 
Ik ken de Versys verder niet, maar vind raar dat je schrijft dat het zoemende geluid ook met uitzetten van het contact is. Het zoemende geluid is de benzinepomp die je hoort. (Vorm van choke). Waarom zou die moeten draaien als je het contact uitzet? Bij mijn motor hoor ik die alleen als ik contact aanzet en de dodemansknop staat in de middenstand. (Bij warme motor en warm weer zet ik deze knop altijd in de Stop stand, dan gaat de benzinepomp niet draaien als ik met de sleutel het contact aanzet. Hij start dan nog iets makkelijker). Controleer ook eens met een voltmeter op de aansluiting van de benzinepomp, dan kun je zien wat de voedingsspanning doet.
 
Ik ken de Versys verder niet, maar vind raar dat je schrijft dat het zoemende geluid ook met uitzetten van het contact is. Het zoemende geluid is de benzinepomp die je hoort. (Vorm van choke). Waarom zou die moeten draaien als je het contact uitzet? Bij mijn motor hoor ik die alleen als ik contact aanzet en de dodemansknop staat in de middenstand. (Bij warme motor en warm weer zet ik deze knop altijd in de Stop stand, dan gaat de benzinepomp niet draaien als ik met de sleutel het contact aanzet. Hij start dan nog iets makkelijker). Controleer ook eens met een voltmeter op de aansluiting van de benzinepomp, dan kun je zien wat de voedingsspanning doet.
Ik zette hem eigenlijk altijd aan en uit via de dodemansknop. Dus eerst contact aan en dan dodenansknop aan. Uitzetten andersom. Misschien is dit niet goed geweest.
 
Ik heb op YouTube een vergelijkbaar probleem gevonden.
Hier was het toch het contactslot schoonmaken.

Dus ik ga maar eens proberen of dat met contactspray van onderaf gaat lukken.
 
Startonderbrekers werken ook nog wel eens door de benzinepomp te onderbreken. De motor/auto kan dan wel nog wat "ploffen" maar lopen ho maar. Kijk eens na in je handleiding of je motor "verklapt" dat de startonderbreker actief os. Bij Honda blijft het HISS-lamoje bijvoorbeeld branden.
 
Brandstofpomp is geen choke. Ook niet een soort van. De injectoren hebben druk nodig, vaak zo rond de 3 bar, anders slaat de motor niet aan. Zou ten alle tijden wel rond moeten gaan, tenzij er dus wat anders aan de hand is.

Als je geen foutmeldingen hebt is contactslot de eerste verdachte. Hoeveel km staat er op? Staat de motor binnen of buiten gestald?

Basis wel in orde? Zekeringen, accu, accuklemmen, massapunt(en) vanaf accu?
Indien wel een HISS lampje, andere sleutel getest?
 
Brandstofpomp is geen choke. Ook niet een soort van. De injectoren hebben druk nodig, vaak zo rond de 3 bar, anders slaat de motor niet aan. Zou ten alle tijden wel rond moeten gaan, tenzij er dus wat anders aan de hand is.

Als je geen foutmeldingen hebt is contactslot de eerste verdachte. Hoeveel km staat er op? Staat de motor binnen of buiten gestald?

Basis wel in orde? Zekeringen, accu, accuklemmen, massapunt(en) vanaf accu?
Indien wel een HISS lampje, andere sleutel getest?
Ik heb idd geen foutmeldingen. Er staat 25.000 op. Motor staat onder een boom meestal onder zeil. Die geeft soms wel wat pluisjes af.
Bij reservesleutel zelfde klacht.
 
Heb inmiddels geprobeerd het contactslot van onder uit geprobeerd te reinigen met contactspray door in de gaatjes te spuiten van het contactslot zelf. Met contactspray.

Het is helaas erger geworden.
Zie filmpje en het oorspronkelijke probleem bestaat nog.

Is het mogelijk het contactslot goed te reinigen zonder een nieuwe erop te zetten? Dat is best kostbaar.
 
Als je je contact aan zet en de lampen etc doen het niet de sleutel op on laten staan.
Ga dan eens rommelen met de bedrading zodat het contact misschien wel aan gaat?

Ik denk dat er ergens een los contact zit, misschien wel je accupool.
 
Terug
Bovenaan Onderaan