vertraagde reactie bij gas geven en gas loslaten

Mofo

MF'er
11 mei 2008
37
0
Goedemiddag,

mijn CBR1000F ('94) reageert iets vertraagd op gas geven en gas loslaten. De vertraging is steeds hetzelfde, enkele tienden van een seconde. Zorgt voor een iets schokkerig rijgedrag, hoewel het met zeer gelijkmatig bedienen van het rechter handvat wel is te voorkomen. Ketting en tandwielen zijn nog vrij nieuw. Wat kan de oorzaak zijn? Gezien de manier waarop het voelt zoek ik de oorzaak eigenlijk toch in de aandrijflijn en niet meteen in de benzinetoevoer, maar dat is subjectief.
 
Niet toevallig een gaskabel die een beetje blijft hangen? *D

Als het in je aandrijflijn zou zitten zou in iedergeval als je motor stationair draait je gas-respons goed moeten zijn,dit zou je effe kunnen checken. :]
 
Laatst bewerkt:
Transmissiedemper en vertraging? Die kan ik niet helemaal aan mekaar binden.

Een ruime transmissiedemper rijdt gewoon kut omdat elke keer dat je je gas loslaat en erop gooit de hele motor een schok krijgt omdat hij weer tegen de aanslag komt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. De gasrespons bij stationair is goed. Gieliovd, wat jij beschrijft is precies wat er gebeurt. Tenzij ik met een zijden handje aan de gaskraan draai.
Kan iemand mij uitleggen:
- waar ik deze transmissiedemper kan vinden op de motor...
- en hoe ik deze op werking kan controleren..
 
~
Transmissiedemper en vertraging? Die kan ik niet helemaal aan mekaar binden.

Ieder keer je gas geeft of loslaat wordt de reactietijd tussen motor en achterwiel groter naarmate de rubbers slijten.
Als je de achterwiel eruit bouwt en de kettingwiel grondplaat eraf haalt dan zie je een aantal rubbers dat is jouw transmissiedemper.
de nokken van de grondplaat moeten daar strak in passen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. De gasrespons bij stationair is goed. Gieliovd, wat jij beschrijft is precies wat er gebeurt. Tenzij ik met een zijden handje aan de gaskraan draai.
Kan iemand mij uitleggen:
- waar ik deze transmissiedemper kan vinden op de motor...
- en hoe ik deze op werking kan controleren..

Je transmissiedemper zit aan het montagedeel van je achterste kettingwiel.Dit zijn rubber nokken die weer in je naaf van je achterwiel vallen. :]

om deze te controleren zul je je achterwiel eruit moeten halen
 
Laatst bewerkt:
Ok, dat is dan duidelijk.

Er zit dan ruimte in je aandrijflijn waardoor je met gas loslaten de hele lijn naar de ene kant laat schuiven en vervolgens met gas erop alles weer de andere kant op spant.

Die ruimte geef schokken en is buiten vervelend ook levensgevaarlijk (gas in de bocht?).

http://fotoboek.luiemotorfiets.net/fotos/Sleutelen/een_XT_Transmissiedemper/foto/1460

Daar kun je een foto zien van een transmissiedemper (simpel).

Hier zijn het rubberen blokken waarop de kettingwielmontageplaat wordt geschoven. Het is de fysieke verbinding tussen de wielnaaf en je kettingwiel.

Zonder dit zou het allemaal metaal op metaan zijn. Klap, klap dus.

Als deze ruim is geworden dan kun je of beunen en met binnenband gaan plakken om de ruimte op te vullen of nieuwe blokken halen. Ik heb het toen met een binnenband gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan