Vertragen en in lagere versnelling gaan

d24e

Rookie
24 aug 2006
7
0
België
Stel dat je aan 70 km/u rijdt in 4de en je moet vertragen naar 50 in 3de. Wat is dan de beste manier om dit te doen?

In de rijschool leerde ik dat remmen op de motor niet goed is voor de motor en dat je best eerst remt tot lage snelheid voor je terugschakelt zodat je die schok niet voelt van het vertragen. Maar hoe voorkom je dat aan een snelheid die veel hoger is dan de basis snelheid van je versnelling? (zonder gas geven dus)

Moet je net zoals bij het accelereren meteen gas geven na de versnelling te verzetten?

Wat als je bij een kruispunt komt en van 3de wilt terugschakelen naar 1ste? Ik heb het gevoel wanneer ik terug naar 2de schakel en koppeling loslaat dat er dan vlug op de motor wordt geremt, wat niet gezond aanvoelt. Hoe kan je dit in een rustige vertraging doen zodat het niet in een schok aanvoelt?

Ik heb zeer weinig ervaring met rijden, dus het is allemaal nog wat nieuw voor me. Waarschijnlijk zal ik hier nog meer vragen stellen die zeer vanzelfsprekend lijken, maar ik leer het liever op een forum dan na een accident. :)
 
Ik snap je, maar dat gaat over als je wat langer rijdt...althans ik heb de indruk dat je pas rijdt.

Door een zekere remkracht te hanteren, die je je eigen maakt (rijstijl) ga je wat later afremmen en als je echt gewoon remt en schakelt terug in precies de omgekeerde volgorde qua toerental als dat je optrekt dan gaat het heel smoooooth....Dat doe je op een gegeven moment vanzelf..
laat ook je koppeling rustig opkomen, zodat de bewegende delen na de versnellingsbak, rustig de draaisnelheid aannemen

Mijn 2 centen
 
Afremmen op de motor is totaal niet erg. Kom op, die motor mag best wel een beetje werken hoor. Als je de motor maar eerst netjes warmrijdt (duurt 15km. ongeveer voordat de olie goed warm is en dus pas goed smeert).

Gewoon terugschakelen dus.
 
als ik zo naar je icoon kijk heb je een 600RR deze zijn nit gemaakt om70 in 4
te rijden.
je mag best wat toeren draaien, en afremmen op het blok slecht?!
complete onzin!
met die Superfietsen van tegenwoordig moet je wel erg gek doen eer het slecht te noemen is toch.
 
Pompt hij bij afremmen de benzine terug in je tank dan?
Nee, maar een injectiesysteem is vaak zo geregeld dat bij gas terugnemen of afremmen op de motor de brandstoftoevoer geheel stopt. Dit in tegenstelling tot een carburatiesysteem, waar door de motorzuiging altijd wel wat brandstof wordt gepakt. Dit is in het koekblik erg goed te zien als je een verbruikmeter hebt: bij afremmen op de motor is het brandstofverbruik 0 l/km!

Met rijles (zowel auto als motor...) is mij juist altijd geleerd dat remmen op de motor gunstig is. Dit is ook 1 van de speerpunten van het al eerder genoemde 'Nieuwe Rijden' omdat je dan je remmen minder hoeft te gebruiken. Zeker in combinatie met eerder genoemd effect bij injectiemotoren en het feit dat je vaak al eerder begint met remmen heeft dit een gunstig effect op het brandstofverbruik.
 
Laatst bewerkt:
Nee, maar een injectiesysteem is vaak zo geregeld dat bij gas terugnemen of afremmen op de motor de brandstoftoevoer geheel stopt. Dit in tegenstelling tot een carburatiesysteem, waar door de motorzuiging altijd wel wat brandstof wordt gepakt. Dit is in het koekblik erg goed te zien als je een verbruikmeter hebt: bij afremmen op de motor is het brandstofverbruik 0 l/km!

Met rijles (zowel auto als motor...) is mij juist altijd geleerd dat remmen op de motor gunstig is. Dit is ook 1 van de speerpunten van het al eerder genoemde 'Nieuwe Rijden' omdat je dan je remmen minder hoeft te gebruiken. Zeker in combinatie met eerder genoemd effect bij injectiemotoren en het feit dat je vaak al eerder begint met remmen heeft dit een gunstig effect op het brandstofverbruik.
Bij afremmen met de rem gebruik je dan toch niet meer brandstof :?
Het werkt in ieder geval wel remblokbesparend.
 
Nee, maar een injectiesysteem is vaak zo geregeld dat bij gas terugnemen of afremmen op de motor de brandstoftoevoer geheel stopt. Dit in tegenstelling tot een carburatiesysteem, waar door de motorzuiging altijd wel wat brandstof wordt gepakt. Dit is in het koekblik erg goed te zien als je een verbruikmeter hebt: bij afremmen op de motor is het brandstofverbruik 0 l/km!

Met rijles (zowel auto als motor...) is mij juist altijd geleerd dat remmen op de motor gunstig is. Dit is ook 1 van de speerpunten van het al eerder genoemde 'Nieuwe Rijden' omdat je dan je remmen minder hoeft te gebruiken. Zeker in combinatie met eerder genoemd effect bij injectiemotoren en het feit dat je vaak al eerder begint met remmen heeft dit een gunstig effect op het brandstofverbruik.

Het nieuwe rijden, las enkele nummers geleden in de kampioen dat een of andere koekblikker zo vaak op de motor afremde dat zijn schijven aan het roesten gingen en deze moest vervangen. Zeurt ie over de hoge kosten, en dat dat dan averechts werkt op het besparen van brandstof.
Af en toe een keer flink op z'n flikker geven dus! ;) :)
 
De volgorde is;

Wieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeew, klak, wieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeew,
klak, wieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeuw :P

Of wel niet te benauwd zijn om toeren te maken. Op circuits leer je om de motor zelf niets als rem te gebruiken (ivm tijdsverlies), maar op de openbare weg....soit :P

Ow, op de openbare weg mag je niet wieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeuw...... :+

Dan wordt het;

Vroem, klak, vroooooem, klak, wieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeuw (zijn vrij O-) :P , klak klak, kraaaaaaaak, broem ;)

Gewoon doen wat je nu ook doet, alleen de koppeling met wat meer beleid laten opkomen en niet FLATS los ;) .

Toeren maken of afremmen slecht voor blok? heb er al 50.000 (race) kilometers geen last van. Hooguit een brakke uitgaande olie-keerring :+ ...boeie !!

:W
 
Ik heb zeer weinig ervaring met rijden, dus het is allemaal nog wat nieuw voor me. Waarschijnlijk zal ik hier nog meer vragen stellen die zeer vanzelfsprekend lijken, maar ik leer het liever op een forum dan na een accident. :)

Als je m niet zover terugstampt dat je toerentellernaald voorbij het rode gebied wil komen en het niet met al te harde klakken gaat kan ie er wel tegen (goed, 2 naar 1 gaat vaak wel met een klak).
En als je achterwiel begint te stuiteren deed je het iets te lomp :P

(het gaat vanzelf soepeler, hoort gewoon bij het 'leer je motor kennen')

Ik zit bij 50 al in 5e ;) .

Leg vast een paar big-end lagers op voorraad, die ram je dr wel een keer uit op deze manier...
 
Minstens op lichte machientjes zoals schakelbrommers is MET GEVOEL leren terugschakelen een veiligere rijstijl, minder kans op blokkeren/slippen. Remmen met automaatjes zoals scooters met variomatiek is gevaarlijker.

Bij tweetakt uiteraard nodig iets meer gas bij te blijven geven dan bij viertakt.

Het geluid vertelt je tamelijk hoe je bezig bent: heerlijk om te horen zolang je het goed doet en foutgeluid koppelt snel door op je portemonnaie.

Extra opletten bij kettingaandrijving: spanningsfouten zeer schadelijk máár ook meteen hoorbaar/voelbaar.
Frictie-rijden (koppeling-half in bochten en zulk soort ongein - ja, die lui bestáán!) straft zich versneld af.
 
Laatst bewerkt:
De volgorde is;

Wieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeew, klak, wieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeew,
klak, wieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeuw :P

Of wel niet te benauwd zijn om toeren te maken. Op circuits leer je om de motor zelf niets als rem te gebruiken (ivm tijdsverlies), maar op de openbare weg....soit :P

Ow, op de openbare weg mag je niet wieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeuw...... :+

Dan wordt het;

Vroem, klak, vroooooem, klak, wieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeuw (zijn vrij O-) :P , klak klak, kraaaaaaaak, broem ;)

Gewoon doen wat je nu ook doet, alleen de koppeling met wat meer beleid laten opkomen en niet FLATS los ;) .

Toeren maken of afremmen slecht voor blok? heb er al 50.000 (race) kilometers geen last van. Hooguit een brakke uitgaande olie-keerring :+ ...boeie !!

:W


IK lees dit met een flinke kater...........

_O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan