Vertrouw m'n motor niet :(

Marve

MF veteraan
21 aug 2007
2.782
2
Bergen op Zoom
Ik rij elke dag woon/werk, zo'n 160 km en ik heb al honderden euro's aan m'n fiets verspijkert maar ik vertrouw hem nog steeds niet.

Als ik weg rij hoor ik een 'schoepend' geluid, naarmate je harder gaat rijden gaat dit geluid ook mee, een beetje zoals een schoep van een schip die heel langzaam opstart en steeds harder gaat draaien, geen idee wat het is maar dit zat er nooit en het irriteert me mateloos. Als ik de koppeling inknijp is het weg dus het moet iets motorisch of in de aandrijving zijn. Ik denk het tweede want hij loopt stationair perfect en als ik gas geef bij stilstand hoor ik het niet.

Volgend probleem, op het moment dat ik wegrij hoor ik de ketting een paar slagen maken, dus een hoop gerammel achterin. Als ik naar z'n 2 schakel rammelt de ketting ook nog een keer en daarna is het weg, dus dat is alleen bij lage snelheiden. De kettingspanning is goed (pas gesteld) en de ketting is gesmeerd.

En dan het laatste, ook irritante probleem. Als ik bij een stoplicht sta en ik heb de koppeling ingeknepen en hou het stuur met twee handen vast voel ik 'getik' in m'n handen, alsof het stuur ergens lichtjes op 'slaat', dit is niet altijd (kleppen :?).

Misschien ligt het aan mij en zit ik teveel op te letten op alles wat niet goed voelt, maar toch ik rij veel per week en over drie weken ga ik naar Corsica en dan moet ie gewoon goed zijn.

Dit heb ik er al aan gedaan (laten doen):

- Grote beurt (incl. nieuwe blokken/achterband), 6000 km geleden. EUR 550,-
- Balhoofdlager vervangen, 500 km geleden. EUR 200,-
- Nieuwe voorband + blokken + remmen gangbaar maken. EUR 225,-

Zoals je ziet heb ik de laatste 6000 km al meer dan 1000 euro verspijkert aan een motor die ik voor 5500,- gekocht heb. Ik doe alles volgens het boekje, onderhoud laat ik netjes door de dealer uitvoeren en nog is er van alles mis, het lijkt wel of m'n motor steeds slechter bij de dealer vandaan komt, ik heb er inmiddels al 3!! gehad. Komt nog bij dat ik nog zo'n 600 euro moet reserveren om m'n kromme remschijven te vervangen.

En dit is dus dan alles buiten de bovenstaande problemen!! die me misschien nog eens 1000 gaan kosten om op te lossen, en zo blijf ik maar dealers aflopen zonder enig fatsoenlijk resultaat.

Wat zouden jullie nu doen? Ik kan hem wel weer naar de dealer brengen maar ik vertrouw ze echt geen van allen. Ik kan hem inruilen maarja, met deze defecten krijg ik er ook geen reet meer voor en is al m'n reparatiegeld weggegooid.

Begin er een beetje wanhopig van te worden -O-
 
Is er geen mf,er die bij jou in de buurt woont die werkelijk verstand van motoren heeft en een objektief blik op jouw motor zou kunnen werpen zonder jouw zakken leeg te schudden,vast wel.
 
Laatst bewerkt:
Domme pech of slecht onderhouden door (een van) de vorige eigenaar(s).
Maar sommige dingen die je noemt is gewoon slijtage en zal je op iedere andere motor ook hebben (banden + remblokken).
Het lijkt overigens (als is het lastig oordelen zo vanachter de PC) dat je kettingset op is.

Ik zou naar een goede doe-het-zelver gaan die voor arbeid niet de hoofdprijs vraagt en onderdelen haal je zelf bij de goedkoopste aanbieder!

Hoeveel KM staat er nu op de klok?
 
Laatst bewerkt:
Is er niet iemand van mf die bij jou in de buurt woont die werkelijk verstand van motoren heeft en een objektief blik op jouw motor zou kunnen werpen zonder jouw zakken leeg te schudden,vast wel.

Zo iemand zoek ik dus idd, iemand die ff een ritje gaat maken op dat ding en noteert wat er allemaal fout is. Bij de dealer doen ze niet eens de moeite om er ook maar op te rijden, ze vervangen maar gewoon dingen en ik rij met een lege portomonnee en een defecte motor weer weg.

Ik snap dat er veel slijtage onderdelen tussen zitten, maar als ik een grote beurt laat doen voor 500 euro kan het toch niet zo zijn dat vervolgens m'n remcylinder vast blijft zitten en heel m'n schijf kromtrekt? (om maar een voorbeeld te noemen).

Noem eens 1 dealer die gewoon ff gaat rijden, vervolgens zegt dit dit en dit is er mis, gaat je zoveel kosten en dan is hij weer pefect. Bestaan die wel?
 
Ik heb hetzelfde: geluid bij het rijden, maar niet bij stilstand. En het is harder als je de koppeling los hebt.

Bij mij is het de ketting. Dr zit bij mij een stroeve schakel in. Ik heb afhankelijk van het punt op de ketting tussen de 3 en de 6 cm speling. Even controleren kan geen kwaad. (ketting komt deze week binnen).
 
Het klinkt bij mij als een probleem met de koppeling en de ketting.

Dat schoepende geluid lijkt dan toch echt te komen van de koppeling? Misschien loont het wel eens dat deksel te openen. Misschien is er wel een hele korf losgekomen ofzo.

Dat hij met optrekken rammelt zou ik toch verwijten aan de ketting.

Zet hem eens op de bok als je die hebt en ga voelen of je ergens harde delen in de ketting tegenkomt. Gewoon het wiel draaien en voelen aan de ketting. Wordt hij plots erg strak of erg los, of niet te buigen? Trek eens de ketting los van het kettingwiel (achter) en kijk hoeveel ruimte hierop zit.

Controleer ook eens het vóórkettingwiel van de aandrijfketting. Zit de borgmoer/plaat wel goed?

Weinig professionele dealer zo te horen!!

Edit: nouja, de posts komen aardig overeen zo te zien.

Wijt het niet aan jezelf. Als je niet prettig op de motor zit dan rij je nooit lekker. Je moet je materiaal kunnen vertrouwen! Ik vertrouw mijn eigen budget materiaal ook niet volledig, daarom rij ik ook met een aangepaste rijstijl :)
 
Laatst bewerkt:
een koppelling kan rare geluiden maken, dat hoeft niet erg te zijn. Ik zou gewoon doorgaan met langs een dealer rijden. Grote kans dat hij het de druk heeft om een rondje te rijden, maar vaak kunnen ze wel eventjes als het probleem er altijd is (en niet enkel bij een warm/koud blok).

waar woon je?
 
het is wel vroeg, maar bij mij komt het woord lagers als eerste naar boven.. mijn fiets hoorde ik rond de 80 van de achterkant een beetje gieren en later toen ik over een stuk glad asfalt rustig uitrolde met koppeling ingeknepen voelde en hoorde ik een tik.. achterwiel er uit en ja hoor; lagers zo gaar als boter.. maar als ie gewoon op de bok stond en je het wiel rond liet draaien niets bijzonders, hoor/voel je alleen als je er op zit..
 
ja maar als ze je achterwiel gemonteerd hebben en nog een beetje gespannen,en je hebt een strak punt in je ketting dan heb je ook dat geluid.en als je de ketting dan belast kan het erger worden
 
ja maar als ze je achterwiel gemonteerd hebben en nog een beetje gespannen,en je hebt een strak punt in je ketting dan heb je ook dat geluid.en als je de ketting dan belast kan het erger worden
Sterker nog, dat kost je je ketting en kettingwielen. Als je hem op een slap punt stelt en dat strakke punt komt voorbij, brrrrr! KNAP zegt de ketting.

Ps. lees ik nou dat je schijven krom zijn omdat de dealer je remmen niet goed heeft gerepareerd tijdens DGB?
 
Laatst bewerkt:
wat ik zou doen? niet naar dealer gaan, maar zelf het probleem traceren. Anders iemand hiervoor vragen.
Wanneer probleem bekend is, zelf repareren aan hand van wphb.
 
een koppelling kan rare geluiden maken, dat hoeft niet erg te zijn. Ik zou gewoon doorgaan met langs een dealer rijden. Grote kans dat hij het de druk heeft om een rondje te rijden, maar vaak kunnen ze wel eventjes als het probleem er altijd is (en niet enkel bij een warm/koud blok).

waar woon je?

Bergen op zoom, dus als je een goede dealer weet, niet te ver, houd ik me aanbevolen :)

Ik zie iig al een hoop waardevolle tips hier staan, maar als ik zo ze lees denk ik tja, het zou het allemaal kunnen zijn :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan