Vervangen achterbrug, ketting en tandwielen (cbr1000rr)

Sheldon

MF most wanted
13 apr 2004
40.895
57
Knokke
hier mijn "how to" hoe men een achterbrug/ketting verwisseld

Vandaag eens de daad bij het woord gevoerd, ik had van een maat een zwarte achterbrug gekregen en deze wilde ik een tijdje geleden al gemonteerd hebben al gemonteerd hebben. Maar toen was mijn ketting nog goed. Nu was het dan tijd voor een nieuwe ketting, dus ook voor de “nieuwe” achterbrug.
Hier de laatste keer waar de chromen achterbrug nog inzit, ik stoorde me er al een tijdje aan:
44f7a39177c551b505aafc71cdf435ae

eabd933cbc10da0584abbb1bfbcaad84

We beginnen met de ketting los te halen, hiervoor moet de koppelingspomp eraf:
d058180f99a4b2db349a260703e48cc6

802bbd3f3c3ef0e2d8374913cbd49997

Nu kan de voortandwieldeksel verwijderd worden:
2cbd47c6e40c15d8ed99dd35f30132c8

Draai nu de bout van de voortandwiel los, blokkeer het achterwiel of blokkeer het tandwiel:
d4175e9c17ea64b800897c9f68e2efcf

Bout kan eruit (is overigens gewoon normale schroefdraad, geen linkse draad):
e3147d7292ae710e902673f5c2fe73d4

Slijptol mag nu ingezet worden:
eb1d48286cc55f0add779aa12442fc5d

Het was eerlijk gezegd wel tijd dat de tandwielen vervangen werden (aluminium slijt sneller):
98ab019145c5067947464cf69b2e15f6

Nu moet de as van de achterbrug los, maar Honda heeft weer een aparte tool hiervoor:
dba2c3846f7963614498635d85265a19

Dus dop 36 moest opgeofferd worden:
99afe68eb477d3c7aa0b52f1a542bc4f

59159c1b790bc032784ea789388ccc26

Nu moet je zorgen dat de achterwiel van de grond is, maar dit kan niet met een bok, omdat natuurlijk de brug eruit gehaald word:
4c5df737a9d7ea697622aadc49238f5d

Draai nu de moer los van het achterwiel:
c5956e3e002007e321e9e7f59be2e743

Verwijder de achterwiel:
b65cf87374e3627b9c016d02e03feacf

Draai vervolgens de 6 bouten los van het achtertandwiel:
d72dac9375691799d26608a85b324b6d

Ik zal nooit meer aluminium tandwielen kopen, totaal versleten en nog geen 20.000km:
7f6e434bf354ca5e7cce11161643581d
`
Nu kan je de nieuwe tandwiel op je wiel plaatsen, draai de bouten kruislings aan:
75bed43c37cf24e4df272682c38ac861

Voor degene die niet de achterbrug willen vervangen maar alleen de ketting en tandwielen kunnen de volgende handelingen overslaan:
Draai de bovenzijde van de achterveer los (let op bout is maat 14 moer is maat 17):
75055aae1d8e181e00b9b5bca61933b1

1d5d0ef51aa4fe1affd19a38c1156d98

Draai nu de onderzijde van de achterveer los (let op bout is maat 14 moer is maat 17):
9c0e9e41ec3e0137782f455d579e4710

Het linksysteem kan nu ook los gemaakt worden:
901ef1f7201cef62d30546ee15cc1200

Aan de linkerkant van de brug zit ook nog een moer die los moet:
21f428dd39e01e6dfb2a41cd38dd1e40

Nu kan je via de rechterzijde de as uit je frame halen die de achterbrug vasthoudt:
e04b21ab918a77827fc2107d9d0c772a

Zorg wel dat je de achterbrug goed vasthoudt, want hier geld de wet van de zwaartekracht:
865ba548ec941be738385dfe96561677

be837ad35e269622d058f83e484c214d

Chroom versus black:
39df75a2b43419b296978f4e30d14590

Zwarte brug voorzien van carbon covers, en deze weer in het frame gezet:
c4436bb4b75af5934e0f18c9d631d12e

292db1190185932b4c8585058468c8de

Nu alles toch uit elkaar ligt, maar meteen de achterrem van nieuwe remblokken voorzien:
3b3aac210809cb4062223629f1cadac0

De brug kan weer vastgezet worden aan het frame,almede de achterveer in omgekeerde volgorde:
f3c6e8e079a57a054a19920ea5beefa1

Nu kan het achterwiel weer teruggezet worden:
bd637bb2ce26a3d8b43057057b09bef0

5b4b5cc37046bb2eb748b10f06d7c12b

We gaan weer verder met de ketting en tandwielen (16-40), de nieuwe voortandwiel kan vastgezet worden:
0ebc721cfc43435648baa56e2a3ebbaf

Ketting is 114 schakels lang, maar zoals je ziet heb ik 1 schakel teveel:
f3f224687cd3e09ae1e1f727e91dcc48

Beter 1 schakel te lang, dan 1 schakel te kort, met de slijptol gelijk geslepen en de ketting ingekort:
3302c664c0b39325f6cfafb369cb7429

b8572a61d42f8262c435bac53f0ca2d0

Zorg dat de klinkschakel schoon is, zodat je niet loopt te k#tten als je deze vast moet zetten, vergeet het vet niet aan de rubber ringen te doen:
dcc31940b93768f9de5ea4c62cfd5aae

79ef68fc36aa76380146fefefc8a29aa

Knijp nu de sluitschakel (met behulp van een moer en een griptang) op de klinkschakel, wissel geregeld voor en achter zodat de schakel echt goed dichtzit:
b37ecb0c6b7cb55a96a2fda40b405116

fcc51f576e3934ccf8c933e8ae4e8cc2

Sla nu met een centerpunt in de klinkschakel, beste is natuurlijk dat je de klappen opvangt met bv een stuk hout zodat het tandwiel niet alle klappen op hoeft te vangen:
90ecd4eb49df9a34610503e8db8118bc

Als de ketting goed geklinkt is ziet het er zo uit, het uitstekende gedeelte mag geen scheurtjes vertonen:
77ffa139c03a6dfdffffec4fdb5e6778

Voila…… we kunnen weer rijden:
bbeab3b0757009f349359699c68c6bee

32d0403bb18e9485d6e48b4543c5e0c6

f84153878bc8b4e5a30145613b60fc5a

4de4e16fb0179c41012073bc31cc0697
 
OMG :X

Ik heb me nooit gerealiseerd dat het veel handiger is om zo'n sluitschakel ertussen te zetten als de ketting op het tandwiel zat. Ik deed hem normaal halverwege de ketting. Wat een heel gepruts was, eerst om de schakel er ook maar tussen te krijgen en dan om hem dicht te krijgen. Ik snapte eigenlijk ook al nooit hoe mensen meenden het klinken met twee hamers voor elkaar te krijgen op mijn manier lukt het nooit om de ketting en 1 vd hamers ook maar een beetje stil te houden

:$
 
Laatst bewerkt:
OMG :X

Ik heb me nooit gerealiseerd dat het veel handiger is om zo'n sluitschakel ertussen te zetten als de ketting op het tandwiel zat. Ik deed hem normaal halverwege de ketting. Wat een heel gepruts was, eerst om de schakel er ook maar tussen te krijgen en dan om hem dicht te krijgen. Ik snapte eigenlijk ook al nooit hoe mensen meenden het klinken met twee hamers voor elkaar te krijgen op mijn manier lukt het nooit om de ketting en 1 vd hamers ook maar een beetje stil te houden

:$


tja... als je nooit probeert kom je ook nooit verder ;)
 
Leuk verhaal, maar een paar kanttekeningen.
Voortandwiel is staal en niet aluminium. (zie tekst bij foto) Verder had het versleten tandwiel 15 tanden voor en de nieuwe 16. Dit lijkt een klein verschil maar is juist erg veel voor een voortandwiel. Er komen veel meer krachten op de as en het voortandwiel omdat die rotatiegrootte kleiner is en daardoor veel meer kracht kost met als gevolg eerder ingesleten tanden.

Alu voortandwiel bestaat niet en zou niet goedkomen. Oude was staal. Waarcshijnlijk een dikte van 520 en ga je nu naar 525 of 530 (originele kettingset dikte) wat alzeker 10000 km scheelt in levensduur.

Klink gereedschap is ervoor gemaakt dat je niet te strak en niet te los klinkt. Nu weet je het niet met als eventueel gevolg bij te slap dat het smeer eruitloopt en je ketting uiteindelijk eerder kapot is. Of te strak zit, hierdoor hitte in de strakke schakel komt, uitzet en vervolgens ook knapt.


Verder was je ketting goed op lenkte en staat hij nu te ver voorin omdat je 1 schakel eraf hebt gehaald. Ketting hoeft niet helemaal voorin zoals nu.

Verder leuk topic.
 
Laatst bewerkt:
ik geloof dat motolube vaker een ketting ziet ;)

Je kunt je sluitschakel best ook even nameten met de schuifmaat. Als deze op exact dezelfde maat zit, dan heb je de sluitschakel goedzitten. Meet ook nog even na het klinken en je zit goed.
 
Heren!!

Ik ben net bezig met het vervangen van mijn ketting en tandwielen en kom een probleem tegen. Bij het vervangen van het voortandwiel ben ik ook de druk op mijn koppeling verloren, iemand een idee wat ik moet doen om dit op te lossen?

Ben benieuwd, Zondag nog Mega-meeting iemand?

Gr,
Sander
 
Leuk topic, maar ik vraag me af of je er goed aangedaan hebt om de ketting in te korten.

Het lijkt mij dat als de achterbrug inveert, dat het wiel iets naar achter gaat en dus meer kettinglengte nodig hebt?

Weet je zeker dat je genoeg speling op de ketting hebt als de motor van de bok af is en jij er op zit?
 
Respect dat je dit in een (engelse) parkeergarage voor elkaar weet te krijgen.....

Een paar opmerkingen:
  • je oude achterbrug was niet verchroomd....is gewoon alu....
  • Wat was er mis met de remblokken achter? Ik zie daar nog ongeveer 3mm "body".....had ik laten zitten...
  • Heb je de remklauw ook even goed gangbaar gemaakt, of gewoon de blokjes erin gemikt?
  • Als de foto van de nieuwe remblokken is, vergeet de 2 bovenstaande opmerkingen...
  • je nieuwe ketting is nu duidelijk te kort. Staat zonder belasting al bijna zo strak als een gitaarsnaar.. Je oude ketting stond naar mijn smaak trouwens ook te strak....
  • ik had bij het truukje met de moer ook de binnenkant even afgeschermd, om de ketting niet te beschadigen.

Gelukkig hoef ik dit niet te doen......elke 60K een paar CC nieuwe cardanolie is voldoende....

Maar: RESPECT!!
 
Laatst bewerkt:
mooie how-to;
ga binnenkort mijn kettingset vervangen bij m'n f.blade-2006;
voor het voortandwiel zit een kap en daarvoor de kopp.pomp; die moet er dus af; vervolgens zit daar een pakking;
blijft die heel of moet je de pakking v.d. kopp.pomp ook vernieuwen ?
thxs alvast!
 
En je geeft aan dat als je de achterbrug niet wilt vervangen maar alleen ketting en tandwielen dat je dan je veer en dergelijke moet verwijderen.Waarom?Je hoeft toch alleen maar je nieuwe ketting aan de oude te haken en dan doortrekken tot die erop ligt.
Voortandwiel verwijder ik bij mij terwijl de ketting erop ligt.Ik zorg alleen dat mijn ketting dan erg slap staat voor de speling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan