Vervangen dynamo Yamaha yzf 750r 1993

16 jun 2019
20
2
Ik koop veel nieuw via CMSNL, maar van sommige dingen denk ik dat het toch maar even blijft liggen tot ik wat vervangends tweedehans op de kop kan tikken

Met een tweedehands Generator koop je ook andermans probleem, het beste is dus om de bestaande te reviseren... als-tie al stuk is... @Doppler_effect is al in het gelukkige bezit van een vervengende, ben wel benieuwd waarom de huidige vervangen moet
Bij het draaien van de contact, werken de elektrische onderdelen niet, geen enkel lampje brandt. Aan de accu ligt het niet. Is misschien een gek manier maar ik sloot de accu met startkabels aan mijn auto, startte de motor reed een stukje en uiteindelijk viel die uit doordat de dynamo de accu niet laad.
 

yamahafrans2

MF veteraan
9 okt 2004
1.722
8
48
Jirnsum
Bezoek site
Dat van achter die waterpomp kwam ineens opborrelen. Paar FZ750, FZR1000 gehad en ooit meerdere blokken gewisseld/opgebouwd.

Nog nooit een dynamo stuk gehad. Er wordt naar vraag opgewekt(sterkte magnetisch veld wordt geregeld) Koolborstels zouden versleten of stuk kunnen zijn. Bedrading richting dynamo al gecheckt ?

F.

Nb : Er zijn twee soorten dynamo s voor dit soort blokken(fzr/yzf) . De amerikaanse uitvoering heeft vreemd genoeg een paar types waarbij de draden van de dynamo ANDERSOM in de stekker zitten. Die moet je dan dus ff wisselen van plek in de stekker. Anders blijft de motor lopen met contact uit en loopt de accu leeg.

Nog een NB tje. Ik ging gewoon voor een tweedehands YZF750 of YZF1000(thunderace) dynamo. Paar tientjes.
 
Laatst bewerkt:

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.277
87
Soest
Ok, foto's helpen.
Heb je al het volgende geprobeerd?:
-Steeksleutel
-Ringsleutel
-Dopsleutel (met zo'n knik koppeling)

Als dit allemaal niet past kijk dan hier eens naar

Kan de pijp er niet makkelijk af?
 
16 jun 2019
20
2
Ok, foto's helpen.
Heb je al het volgende geprobeerd?:
-Steeksleutel
-Ringsleutel
-Dopsleutel (met zo'n knik koppeling)

Als dit allemaal niet past kijk dan hier eens naar

Kan de pijp er niet makkelijk af?
Al geprobeerd ze komen er net niet tussen door de pijp, en nee die pijp ken er ook niet makkelijk af. (Mij lukte het niet 123 + ik weet niet waar die pijp voor dient dus blijf ik er maar vanaf)
 
16 jun 2019
20
2
Al geprobeerd ze komen er net niet tussen door de pijp, en nee die pijp ken er ook niet makkelijk af. (Mij lukte het niet 123 + ik weet niet waar die pijp voor dient dus blijf ik er maar vanaf)

Ik denk echt dat er wat andere onderdelen tijdelijk los gemaakt moeten worden. Ik las dat iemand dacht aan de start motor ....
 
16 jun 2019
20
2
Dat is een metalen buisje, loopt volgens mij naar de waterpomp, gewoon even verwijderen dat scheelt een hoop gemopper.
‘Gewoon even verwijderen’ nou ben al een uur bezigheid hij staat nog op dezelfde plek. En inderdaad als die los is zou ik er bij kunnen mja eerst los krijgen. Weer zo’n geval van wat moet er allemaal los. Ik ga er zo weer mee bezig
 

hank4all

MF veteraan
18 feb 2004
1.197
31
58
Meppel
En als je het huis van de waterpomp los maakt en de slangen laat zitten, en dan probeert om een beetje ruimte te maken.
 

hank4all

MF veteraan
18 feb 2004
1.197
31
58
Meppel
Lijkt op een klemmetje die twee kabels of slangetjes bij elkaar houden, en niet de koppeling in trekken nu de cilinder los hangt. Succes er mee.
 
16 jun 2019
20
2
Lijkt op een klemmetje die twee kabels of slangetjes bij elkaar houden, en niet de koppeling in trekken nu de cilinder los hangt. Succes er mee.
Bedankt voor je hulp!
Dynamo vervangen, helaas had ik geen vloeibare pakking meer in huis dus was er een lek van koelvloeistof. Heb maar heel even kunnen rijden (verklaard dat, dat als ik het contact draai er nog steeds geen lampjes branden?)
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.933
472
51
wezemaal
neen,zelfs zonder dynamo moeten je lampjes gaan branden (meer zelfs, alles moet gewoon werken) vanwege de batterijspanning. de dynamo zorgt enkel dat je batterij op spanning blijft.
 

hank4all

MF veteraan
18 feb 2004
1.197
31
58
Meppel
Electra is niet mijn sterkste kant, ik zou zeggen controleer stekker verbinding en meten. Doet de toerenteller het wel?
 
16 jun 2019
20
2
neen,zelfs zonder dynamo moeten je lampjes gaan branden (meer zelfs, alles moet gewoon werken) vanwege de batterijspanning. de dynamo zorgt enkel dat je batterij op spanning blijft.
Oke, kan ik dan als conclusie stellen dat mijn accu aan vervanging toe is?
Helaas kon ik maar ff rijden (de motor heeft max 5 min aan gestaan) is dat ook de reden dat er daarna nog steeds geen lampjes branden .... (accu werd niet geladen?) Of is de accu al zo ver dat hij geen spanning meer vast kan houden
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.933
472
51
wezemaal
Oke, kan ik dan als conclusie stellen dat mijn accu aan vervanging toe is?
Helaas kon ik maar ff rijden (de motor heeft max 5 min aan gestaan) is dat ook de reden dat er daarna nog steeds geen lampjes branden .... (accu werd niet geladen?) Of is de accu al zo ver dat hij geen spanning meer vast kan houden
meten is weten. batterij kan kapot zijn, maar ook gewoon plat. een zekering kan kapot zijn, je kontakt kan kapot zijn, een draadbreuk, ... zoveel redenen waarom je lampjes niet gaan branden.
 

hank4all

MF veteraan
18 feb 2004
1.197
31
58
Meppel
Dan ben ik wel nieuwsgierig of de dynamo wel defect was, en niet een combinatie van slechte accu en of sr.