Vervangen dynamo Yamaha yzf 750r 1993

16 jun 2019
20
2
Goedenavond,
Mijn naam is Jos, sinds kort in het bezit van de Yamaha yzf 705r 1993. Nou wil ik mijn dynamo vervangen (al nieuwe in bezit) maar de oude krijg ik niet los, er is 1 schroef waar ik niet bij kom. Heeft iemand tips of een how to, wat moet ik allemaal losmaken om erbij te komen? Alvast dank
 
Ik koop veel nieuw via CMSNL, maar van sommige dingen denk ik dat het toch maar even blijft liggen tot ik wat vervangends tweedehans op de kop kan tikken

Met een tweedehands Generator koop je ook andermans probleem, het beste is dus om de bestaande te reviseren... als-tie al stuk is... @Doppler_effect is al in het gelukkige bezit van een vervengende, ben wel benieuwd waarom de huidige vervangen moet

Bij het draaien van de contact, werken de elektrische onderdelen niet, geen enkel lampje brandt. Aan de accu ligt het niet. Is misschien een gek manier maar ik sloot de accu met startkabels aan mijn auto, startte de motor reed een stukje en uiteindelijk viel die uit doordat de dynamo de accu niet laad.
 
Dat van achter die waterpomp kwam ineens opborrelen. Paar FZ750, FZR1000 gehad en ooit meerdere blokken gewisseld/opgebouwd.

Nog nooit een dynamo stuk gehad. Er wordt naar vraag opgewekt(sterkte magnetisch veld wordt geregeld) Koolborstels zouden versleten of stuk kunnen zijn. Bedrading richting dynamo al gecheckt ?

F.

Nb : Er zijn twee soorten dynamo s voor dit soort blokken(fzr/yzf) . De amerikaanse uitvoering heeft vreemd genoeg een paar types waarbij de draden van de dynamo ANDERSOM in de stekker zitten. Die moet je dan dus ff wisselen van plek in de stekker. Anders blijft de motor lopen met contact uit en loopt de accu leeg.

Nog een NB tje. Ik ging gewoon voor een tweedehands YZF750 of YZF1000(thunderace) dynamo. Paar tientjes.
 
Laatst bewerkt:
Ok, foto's helpen.
Heb je al het volgende geprobeerd?:
-Steeksleutel
-Ringsleutel
-Dopsleutel (met zo'n knik koppeling)

Als dit allemaal niet past kijk dan hier eens naar
https://www.tools2go.nl/7952853/moersleutel-set--kraaienpoot-10-delighttps://www.tools2go.nl/11322190/13-gereedschap-module-15-delig-open-ring-en-kraaienpoot-sleutel
Kan de pijp er niet makkelijk af?

Al geprobeerd ze komen er net niet tussen door de pijp, en nee die pijp ken er ook niet makkelijk af. (Mij lukte het niet 123 + ik weet niet waar die pijp voor dient dus blijf ik er maar vanaf)
 
Dat is een metalen buisje, loopt volgens mij naar de waterpomp, gewoon even verwijderen dat scheelt een hoop gemopper.
 

Bijlagen

  • 15610477075292063604282396208205.jpg
    15610477075292063604282396208205.jpg
    97,2 KB · Weergaven: 11
Dat is een metalen buisje, loopt volgens mij naar de waterpomp, gewoon even verwijderen dat scheelt een hoop gemopper.

‘Gewoon even verwijderen’ nou ben al een uur bezigheid hij staat nog op dezelfde plek. En inderdaad als die los is zou ik er bij kunnen mja eerst los krijgen. Weer zo’n geval van wat moet er allemaal los. Ik ga er zo weer mee bezig
 
Lijkt op een klemmetje die twee kabels of slangetjes bij elkaar houden, en niet de koppeling in trekken nu de cilinder los hangt. Succes er mee.

Bedankt voor je hulp!
Dynamo vervangen, helaas had ik geen vloeibare pakking meer in huis dus was er een lek van koelvloeistof. Heb maar heel even kunnen rijden (verklaard dat, dat als ik het contact draai er nog steeds geen lampjes branden?)
 
neen,zelfs zonder dynamo moeten je lampjes gaan branden (meer zelfs, alles moet gewoon werken) vanwege de batterijspanning. de dynamo zorgt enkel dat je batterij op spanning blijft.

Oke, kan ik dan als conclusie stellen dat mijn accu aan vervanging toe is?
Helaas kon ik maar ff rijden (de motor heeft max 5 min aan gestaan) is dat ook de reden dat er daarna nog steeds geen lampjes branden .... (accu werd niet geladen?) Of is de accu al zo ver dat hij geen spanning meer vast kan houden
 
Oke, kan ik dan als conclusie stellen dat mijn accu aan vervanging toe is?
Helaas kon ik maar ff rijden (de motor heeft max 5 min aan gestaan) is dat ook de reden dat er daarna nog steeds geen lampjes branden .... (accu werd niet geladen?) Of is de accu al zo ver dat hij geen spanning meer vast kan houden
meten is weten. batterij kan kapot zijn, maar ook gewoon plat. een zekering kan kapot zijn, je kontakt kan kapot zijn, een draadbreuk, ... zoveel redenen waarom je lampjes niet gaan branden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan