vervangen ketting en tandwielen

Mark33

MF'er
13 jul 2006
130
0
Gent
Dag beste motorliefhebbers,

Ik heb een nogal dom vraagje....
Mijn ketting van m'n Rf was tot op de draad versleten en ik heb een nieuw setje
gekocht.
Ziehier mijn probleem,de oude ketting was reeds doorgezaagd vooraleer het voorste tandwiel werd los gezet.
Het achterste tandwiel en de nieuwe ketting zijn ondertussen reeds geplaatst maar in de moer van het voorste tandwiel krijg ik geen beweging...
Het zou mij héél onlogisch lijken maar het is toch geen linkse schroefdraad hé??
 
Nee, is geen linkse schroefdraad.
Ik heb een tijdje geleden hetzelfde gehad. Ik heb toen een grote tang op het tandwiel moeten zetten zodat hij niet meedraait en de dopsleutel met een buis moeten verlengen voordat de moer los kwam.
 
Voortaan ketting eerst laten zitten, dan kun je het achterwiel vastzetten, en daarmee ook het voorste tandwiel.

Kun je niet een stuk pijp of zo onder het tandwiel zetten zodat deze niet meer wil draaien? En dan met een ringsleutel of een ringslagsleutel en een paar goeie klappen de moer lostikken. (of iemand met een luchtsleutel in de buurt?)
En het is normaal rechtse draad.

succes
 
ok guys,bedankt,
ik zou het idd nogal zéér raar vinden moest het linkse schroefdraad geweest zijn.
Achteraan is het nieuwe tandwiel reeds gemonteerd alsook de ketting,zo kan ik daarmee het boeltje wel tegen houden.
Ik zal er nog maar eens de buis bijhalen en wat harder doormeppen :)
 
Wat je ook kan doen is een stevig balkje door het achterwiel steken en die op de achterbrug laten rusten (alleen doen bij gietwielen natuurlijk).
iemand op je buddie laten plaats nemen en de achterem stevig laten indrukken en zet hem ook in z,n eerste versnelling, wedden dat je hem zonder moeite los krijgt :9

succes xeneos :]
 
Wat je ook kan doen is een stevig balkje door het achterwiel steken en die op de achterbrug laten rusten (alleen doen bij gietwielen natuurlijk).
iemand op je buddie laten plaats nemen en de achterem stevig laten indrukken en zet hem ook in z,n eerste versnelling, wedden dat je hem zonder moeite los krijgt :9

succes xeneos :]
_O- :} Wat een opties allemaal..allemaal tegelijk. :Y :+
 
Luchtsleutel is absoluut het makkelijkste :Y (let wel op, bij gebruik van een luchtsleutel niet in de versnelling zetten, vind je bak niet fijn!) Heb je geen luchtsleutel tot je beschikking, zul je inderdaad het kracht x arm verhaaltje moeten toepassen ;) Alleen zet geen pijpje op je ratel... als je met een pijpje wilt werken moet je het wringijzer gebruiken!
 
Ik heb niet zolang geleden met hetzelfde bijltje gehakt. De ketting zat er nog wel op maar ik kreeg het met geen mogelijkheid los. Uiteindelijk heb ik een luchtsleutel gehaald en toen ging het heel makkelijk. Overigens moet je dan niet de ketting gebruiken maar de boel echt vast zetten, daarvoor heb ik toen een ringsleutel tussen het kettingwiel en het frame gezet.
 
Alleen zet geen pijpje op je ratel...
Waarom niet :?
Ik heb er laatst een meter lange pijp op gezet om m'n voorste tandwiel los te krijgen. Kwestie van goed gereedschap denk ik 8-)

On topic: je kan ook je oude stuk ketting erover leggen en je achterrem vastzetten met een bandje naar je standaard/paddockstand.
Zo heb ik het ook gedaan toen ik iets te snel wilde zijn :+
 
Vergis je je niet :? Momentsleutel... die is er niet echt op berekent om dingen los te draaien


rambabbel, je moet niet denken dat je overal iets van afweet.

een momentsleutel kan je met gemak een bout losdraaien. als de bout eenmaal los is, heb je helemaal geen groot moment nodig om de moer eraf te schroeven (kan dan met hand zelf)
geef 1 reden waarom een momentsleutel geen bouten mag losdraaien, zelf al stel ik hem niet, kan ik nog losdraaien hoor.ding kan net als een ratelsleutel 2 kanten opdraaien
(ding gaat tot 280Nm trouwens)
 
Luchtsleutel werk altijd het beste! heb je tegenwoordig ook gewoon op battery.

Maar wat betreft die momment sleutel! er zijn verschillende soorten. de ene kan veel hebben de ander minder. somige kan je twee kanten op instellen. de mijne kan je twee kanten instellen en op blokkeren zetten. Dan is het dus een gewone sleutel en kan je gewoon onbeperkt kracht geven. dus ook te gebruiken voor dit soort klusjes.

Zelf ben ik geen voorstander ervan om balkjes en andere dingen tussen frame en velg /tandwiel en weet ik veel wat voor constructies.
 
Ik heb zo'n slagmoersleutel van de Gamma geloof ik gekocht voor 25 euro op 12 volt.
Waarschijnlijk is hij zo kapot maar ik heb bij mijn blik de wielen vastgeslagen om het uit te proberen.
Na een paar maand kwam ik door ijs op de weg in de sloot terecht en moest ik naar de garage omdat ik dacht dat de velg krom was.
Toen hebben ze het met een luchtsleutel geprobeerdt maar ze kregen de bouten niet los.
Dus ik dat apparaat uit de kofferbak en de bouten los gedraait. (wat stonden ze voor l*l).
Later bleek het zand te zijn wat in de velg bleef plakken.
Ps: De auto was total loss omdat het bergings bedrijf de auto met een spanband (ong. 30cm breed) op hadden getakeld via het dak.
 
Ik heb zo'n slagmoersleutel van de Gamma geloof ik gekocht voor 25 euro op 12 volt.
Waarschijnlijk is hij zo kapot maar ik heb bij mijn blik de wielen vastgeslagen om het uit te proberen.
Na een paar maand kwam ik door ijs op de weg in de sloot terecht en moest ik naar de garage omdat ik dacht dat de velg krom was.
Toen hebben ze het met een luchtsleutel geprobeerdt maar ze kregen de bouten niet los.
Dus ik dat apparaat uit de kofferbak en de bouten los gedraait. (wat stonden ze voor l*l).
Later bleek het zand te zijn wat in de velg bleef plakken.
Ps: De auto was total loss omdat het bergings bedrijf de auto met een spanband (ong. 30cm breed) op hadden getakeld via het dak.

Je mag wielmoeren/bouten ook niet met de luchtsleutel aandraaien :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan