Vervangen luchtfilter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerbun

MF'er
1 jul 2007
41
1
Oude Tonge
Ik wil van mijn kawasaki GPZ900R het luchtfilterhuis vervangen voor losse powerfilters van K&N. Ik twijfel of ik dan 1 filter per carburateur moet monteren of 1filter voor 4 carburateur. Iemand ervaring? :}
 
CV-carbs hebben "schone", niet-turbulente lucht en een lichte onderdruk nodig om te functioneren. Drie maal raden welk onderdeel daar voor zorgt. Als je toch graag geld wil uitgeven voor een fiets met minder vermogen/koppel, een hoger verbruik, meer herrie, slecht starten en die bij een beetje zijwind of regen lekker begint te sputteren.....ga je gang en sloop die airbox eraf. Wat weten ze bij Kawasaki nou van tjoenen, nie waar? :')
 
Laatst bewerkt:
@HLK; ik begrijp dat de kawa voorzien is van CV-carbs? en je ervaring hebt met het toepassen van losse filters?

@Rambabbel; Dat lastig af te stellen kan ik me voorstellen, heb je de ervaring dat het uiteindelijk wel goed komt?
 
Ik heb zelf een gpx750r met 4 k&n filters en wil juist een origineel luchtfilter hebben. Enig idee of die huizen van de gpz en gpz hetzelfde zijn? Het maakt erg veel geluid, maar heb zelf het idee dat het niet zoveel power levert tov origineel. Maar ja.. ik heb de fiets zo gekocht.
 
@TS: Je zou eens kunnen informeren bij mensen die gewend zijn om motoren af te stellen op een dynobank. (Er zitten er hier op het forum ook vast wel een paar...)
Die kan gelijk een zinnig antwoord geven of het de moeite waard is, aangezien het resultaat ook per motor verschillend is.

Het vermogen is daarbij uiteindelijk niet zaligmakend. Heb een voorval met mijn eigen Z gehad waar ook K&N filters op gemonteerd zaten. Deze heb ik bij Tovami in Goes af laten stellen. Het scheelde uiteindelijk maar een PK of 3 ten opzichte van voordat hij op de bank was afgesteld, maar in het rijden was het een wereld van verschil en het geld zeker waard.
 
OK, ik twijfel nog wel een beetje maar ga de uitdaging aan. Het is voor mij een keuze om meer ruimte te creëren om de andere componenten in de plaats van de airbox te monteren. Het is een zelfbouw project waarbij ik veel aan het veranderen ben en veel leer over motorfietsen! Leuk man.
 
OK, ik twijfel nog wel een beetje maar ga de uitdaging aan. Het is voor mij een keuze om meer ruimte te creëren om de andere componenten in de plaats van de airbox te monteren. Het is een zelfbouw project waarbij ik veel aan het veranderen ben en veel leer over motorfietsen! Leuk man.


1 van mijn GSX-en heeft 4x een K&N filter, ontzettend veel ellende gehad om het een beetje goed te laten draaien, met de nadruk op beetje -O-
Het gevolg is dat ik op deze nooit meer rijd en hij ondertussen tot donormotor is gedegradeerd
 
1 van mijn GSX-en heeft 4x een K&N filter, ontzettend veel ellende gehad om het een beetje goed te laten draaien, met de nadruk op beetje -O-
Het gevolg is dat ik op deze nooit meer rijd en hij ondertussen tot donormotor is gedegradeerd
Dit heeft te maken met het feit dat de gasschuif van een cv carb als het ware "drijft" op de luchtstroom.
Die stroming in een airbox is redelijk constant, er trekken immers 4 zuigers aan, en de box dempt ook de onregelmatigheden eruit.
Met een los filter op de carb is de aanzuiging veel stoteriger, met als gevolg dat de gasschuif niet goed of zelfs helemaal niet de bewegingen van de gasklep volgt.
 
Dit heeft te maken met het feit dat de gasschuif van een cv carb als het ware "drijft" op de luchtstroom.
Die stroming in een airbox is redelijk constant, er trekken immers 4 zuigers aan, en de box dempt ook de onregelmatigheden eruit.
Met een los filter op de carb is de aanzuiging veel stoteriger, met als gevolg dat de gasschuif niet goed of zelfs helemaal niet de bewegingen van de gasklep volgt.


:^

Ik begin er dan ook nooit weer aan, denk ik 8-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan