Vervangen motorolie na ritje

Maestro

MF veteraan
20 jul 2002
4.098
11
Zuid Holland
Topic titel verraadt al een beetje welke vraag ik wil stellen. Mijn motor is eigenlijk aan een 18.000 km beurt toe. Even gekeken wat ze bij zo een beurt doen. In feite komt het er in mijn geval op neer dat er naar remmen, bandenprofiel en andere zaakjes worden gekeken wat ik ook kan. Alleen de motorolie dient vervangen te worden (filter is niet eens noodzakelijk) Gezien de wachttijden bij locale motorzaken heb ik zoiets van:”dit doe ik zelf wel, ik heb immers handleidingboek”. Ik weet dat de motor even gedraaid moet hebben zodat de olie lekker vloeibaar is. Het mooiste is dat ik het na een ritje doe maar nu is de vraag:

Wanneer is de motor na een ritje voldoende afgekoeld dat je zonder brandwonden aftapbout en oliefilter kan losdraaien. Ik gok zelf op een half uur à uur

Evt praktische tips bij het spul opnieuw monteren zijn welkom. Ik weet dat je de filter van circa 0,5 liter olie (en ook de ring) moet voorzien…

:W MaeZtro

edit 28.6.6

Enfin de reacties heb ik allemaal gelezen. Vanavond is het zover ik ga lekker hobbiën

Nwe vraag


Heb ik een specifieke sleutel nodig om de filter te de-, en monteren. Enne was is de naam van dit stukje gereedschap? Zit zeker niet in sleutelsetje dat bij de motor zit. Ik heb een flinke koffer voor met allerlei gereedschap, zal je zien heb je weer iets specifieks
 
Laatst bewerkt:
Grapje hoop ik?

Laat anders eens zien hoe je bij mijn motor een filter kan vullen en vervolgens monteren, het filter wordt van achteren tegen het blok gedraait. De opening van het filter zit dan aan de zijkant.

Oftewel, filterrubber even nat maken met olie (ik dip de ring van het verse filter altijd even in de bak met net afgetapte olie) monteren en vullen. Filter loopt automagisch vol bij vullen.

:^
 
aandraaimoment van je afftapplug is ook erg belangrijk!!
scheelt je een hoop gevloek en een helicoil ;)
de rest staat hierboven

:Z :Z

Monteur met een beetje sleutelgevoel is handiger.. je gaat toch niet werkelijk beweren dat je een momentsleutel pakt voor een olieaftapbout???

Nog nooit gedaan, nog nooit wat kapot gedraaid....momentsleutel is handig voor als je je blok uit elkaar hebt enzo..
 
Ik snap niet dat iedereen een half uur/uur wacht met olie verversen na het rijden. Voordat ik de motor warm ga rijden, demonteer ik de linker onderkuip, bij terugkomst van een rit van 10 km zet ik de motor rechtop en draai de olieplug eruit, als er een opvangbak onder staat natuurlijk. De olie loopt er dan snel uit en is idd erg heet. Na een half uurtje waag ik me er dan aan om het oliefilter los te draaien.
 
Topic titel verraadt al een beetje welke vraag ik wil stellen. Mijn motor is eigenlijk aan een 18.000 km beurt toe. Even gekeken wat ze bij zo een beurt doen. In feite komt het er in mijn geval op neer dat er naar remmen, bandenprofiel en andere zaakjes worden gekeken wat ik ook kan. Alleen de motorolie dient vervangen te worden (filter is niet eens noodzakelijk) Gezien de wachttijden bij locale motorzaken heb ik zoiets van:”dit doe ik zelf wel, ik heb immers handleidingboek”. Ik weet dat de motor even gedraaid moet hebben zodat de olie lekker vloeibaar is. Het mooiste is dat ik het na een ritje doe maar nu is de vraag:

Wanneer is de motor na een ritje voldoende afgekoeld dat je zonder brandwonden aftapbout en oliefilter kan losdraaien. Ik gok zelf op een half uur à uur

Evt praktische tips bij het spul opnieuw monteren zijn welkom. Ik weet dat je de filter van circa 0,5 liter olie (en ook de ring) moet voorzien…

:W MaeZtro

Enfin de reacties heb ik allemaal gelezen. Vanavond is het zover ik ga lekker hobbiën

Nwe vraag

Heb ik een specifieke sleutel nodig om de filter te de-, en monteren. Enne was is de naam van dit stukje gereedschap? Zit zeker niet in sleutelsetje dat bij de motor zit. Ik heb een flinke koffer voor met allerlei gereedschap, zal je zien heb je weer iets specifieks nodig
 
Enfin de reacties heb ik allemaal gelezen. Vanavond is het zover ik ga lekker hobbiën

Nwe vraag

Heb ik een specifieke sleutel nodig om de filter te de-, en monteren. Enne was is de naam van dit stukje gereedschap? Zit zeker niet in sleutelsetje dat bij de motor zit. Ik heb een flinke koffer voor met allerlei gereedschap, zal je zien heb je weer iets specifieks nodig

Ja, is een speciale sleutel voor.. zo'n ketting..

Spanband en creativiteit werkt ook...
Schroevendraaier door je filter meppen en ander lompheid ook...
 
Het filter, tenminste als hij niet in je blok zit, maar als het z'n plaatstalen filter is, MOET het juist handvast. Draai je die met een sleutelvast, dan kan je de volgende keer bij het loshalen een probleem hebben.
 
Ik doe meestal handvast (en dan ook echt goed)
nog nooit problemen mee gehad..

nu gaat er vast weer iemand zeggen dat het niet zo mag en dat ik geluk heb gehad dat m'n motoren allemaal heel zijn gebleven _O- :W


boefje. ik denk dat ik het gewoon ook handvast doe en dan de dealer (waar ik olie kocht) vraag hem een moment (zie attach) te geven. nu hopen dat de ring van de afdichtplug nog goed is. vergeten te halen |( (naar horen zeggen geven die nimmer problemen)

@ GF bedankt voor de snelle reacties *O*

Bijlage: filter.doc
 
boefje. ik denk dat ik het gewoon ook handvast doe en dan de dealer (waar ik olie kocht) vraag hem een moment (zie attach) te geven. nu hopen dat de ring van de afdichtplug nog goed is. vergeten te halen |( (naar horen zeggen geven die nimmer problemen)

@ GF bedankt voor de snelle reacties *O*

een plaatje in een word-document stoppen? |( |(
 
Grapje hoop ik?

Laat anders eens zien hoe je bij mijn motor een filter kan vullen en vervolgens monteren, het filter wordt van achteren tegen het blok gedraait. De opening van het filter zit dan aan de zijkant.

Oftewel, filterrubber even nat maken met olie (ik dip de ring van het verse filter altijd even in de bak met net afgetapte olie) monteren en vullen. Filter loopt automagisch vol bij vullen.

Voordat je twijfeld is inderdaad een grapje
 
een plaatje in een word-document stoppen? |( |(

tja pdf bestandje bij sluiten ging niet. vond het wel handig zo. Ik zit genoodzaakt voor mijn werk achter een pc, dat is ook deze enige relatie die ik met zo een ding heb :X

edit 29.6.6
Zo klusje geklaard. ging vrij makkelijk. 3,8 liter afgetapt en +/- 3,8 er weer in. Valt me altijd op dat wanneer er nieuwe olie in zit dat je allerlei geluiden in het begin hoort. Olie moet denk ik dan nog ff lekker rond gaan hè? Bij de filter zweette hij iets na rondje 1. Na afkoelen, met de hand iets vaster gedraaid en nog een rondje was dat weer weg. Misschien nog even langs de dealert en vragen of ze hem een "momentje"willen geven. Mocht gisteravond ook nog even wat koppelstone steentjes omkeren omdat ik 1 liter agetapte olie morste die vervolgens deels van karton afliep.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan