Vervangen motorolie na ritje

Maestro

MF veteraan
20 jul 2002
4.098
11
Zuid Holland
Topic titel verraadt al een beetje welke vraag ik wil stellen. Mijn motor is eigenlijk aan een 18.000 km beurt toe. Even gekeken wat ze bij zo een beurt doen. In feite komt het er in mijn geval op neer dat er naar remmen, bandenprofiel en andere zaakjes worden gekeken wat ik ook kan. Alleen de motorolie dient vervangen te worden (filter is niet eens noodzakelijk) Gezien de wachttijden bij locale motorzaken heb ik zoiets van:”dit doe ik zelf wel, ik heb immers handleidingboek”. Ik weet dat de motor even gedraaid moet hebben zodat de olie lekker vloeibaar is. Het mooiste is dat ik het na een ritje doe maar nu is de vraag:

Wanneer is de motor na een ritje voldoende afgekoeld dat je zonder brandwonden aftapbout en oliefilter kan losdraaien. Ik gok zelf op een half uur à uur

Evt praktische tips bij het spul opnieuw monteren zijn welkom. Ik weet dat je de filter van circa 0,5 liter olie (en ook de ring) moet voorzien…

:W MaeZtro

edit 28.6.6

Enfin de reacties heb ik allemaal gelezen. Vanavond is het zover ik ga lekker hobbiën

Nwe vraag


Heb ik een specifieke sleutel nodig om de filter te de-, en monteren. Enne was is de naam van dit stukje gereedschap? Zit zeker niet in sleutelsetje dat bij de motor zit. Ik heb een flinke koffer voor met allerlei gereedschap, zal je zien heb je weer iets specifieks
 
Laatst bewerkt:
Topic titel verraadt al een beetje welke vraag ik wil stellen. Mijn motor is eigenlijk aan een 18.000 km beurt toe. Even gekeken wat ze bij zo een beurt doen. In feite komt het er in mijn geval op neer dat er naar remmen, bandenprofiel en andere zaakjes worden gekeken wat ik ook kan. Alleen de motorolie dient vervangen te worden (filter is niet eens noodzakelijk) Gezien de wachttijden bij locale motorzaken heb ik zoiets van:”dit doe ik zelf wel, ik heb immers handleidingboek”. Ik weet dat de motor even gedraaid moet hebben zodat de olie lekker vloeibaar is. Het mooiste is dat ik het na een ritje doe maar nu is de vraag:

Wanneer is de motor na een ritje voldoende afgekoeld dat je zonder brandwonden aftapbout en oliefilter kan losdraaien. Ik gok zelf op een half uur à uur

Evt praktische tips bij het spul opnieuw monteren zijn welkom. Ik weet dat je de filter van circa 0,5 liter olie (en ook de ring) moet voorzien…

:W MaeZtro

Na 10 minuten.. en dan gewoon ervoor zorgen dat je klauwen niet de hele tijd in/onder de olie houdt...

zo doe ik het meestal, geen enkel probleem..
is idd warm.. word je hard van hebben ze mij altijd geleerd

je verbrand er echt niet levend van..
 
Laatst bewerkt:
Gewoon na thuiskomst de olie aflaten.
Als je dit voor etenstijd doet kun je hem na het eten (wel de aftapplug erin draaien) veilig vullen.
Bochten zijn dan genoeg afgekoeld om veilig het filter te vervangen.


Ik doe het meestal uit mijn werk vandaan. Plug eruit , even happen en dan later de boel weer vullen.

Frans
 
Topic titel verraadt al een beetje welke vraag ik wil stellen. Mijn motor is eigenlijk aan een 18.000 km beurt toe. Even gekeken wat ze bij zo een beurt doen. In feite komt het er in mijn geval op neer dat er naar remmen, bandenprofiel en andere zaakjes worden gekeken wat ik ook kan. Alleen de motorolie dient vervangen te worden (filter is niet eens noodzakelijk) Gezien de wachttijden bij locale motorzaken heb ik zoiets van:”dit doe ik zelf wel, ik heb immers handleidingboek”. Ik weet dat de motor even gedraaid moet hebben zodat de olie lekker vloeibaar is. Het mooiste is dat ik het na een ritje doe maar nu is de vraag:

Wanneer is de motor na een ritje voldoende afgekoeld dat je zonder brandwonden aftapbout en oliefilter kan losdraaien. Ik gok zelf op een half uur à uur

Evt praktische tips bij het spul opnieuw monteren zijn welkom. Ik weet dat je de filter van circa 0,5 liter olie (en ook de ring) moet voorzien…

:W MaeZtro
Ff voelen? Als je blok lauw is (je kunt je hand erop houden), dan kan je de olie vervangen. Toch nog opletten dat de olie niet te heet is!
 
Vervang de olie altijd koud.

Dop er af en nachtje laten staan, loopt ie vanzelf goed leeg :Y

En vervang je filter ook meteen, zijn de kosten niet :)
 
Vervang de olie altijd koud.

Dop er af en nachtje laten staan, loopt ie vanzelf goed leeg :Y

En vervang je filter ook meteen, zijn de kosten niet :)

waarom olie vervangen als die koud is, dan blijven er misschien toch resten achter omdat olie stroopachtig is

Filter vervangen :Y was ik ook van plan vergeten in eerste bericht te plaatsen B|
 
Vervang de olie altijd koud.

Dop er af en nachtje laten staan, loopt ie vanzelf goed leeg :Y

En vervang je filter ook meteen, zijn de kosten niet :)

toch zal er wat troep onderin blijven liggen die anders nog in de olie circuleert en dan dus wel wegstroomt. Bovendien is het niks moeilijker te doen als ie warm is vergeleken met koud, dus noem een reden om het met een koude motor te doen ??

Rijden, motor neerzetten, krantje eronder ( je knoeit ALTIJD ook al neem je je voor dit keer netjes te werken O-) ) en aftapplug eruit. Afkoelen is niet echt nodig tenzij je 'm net helemaal in het rode had gereden en afkoelen = laten bezinken, in mijn ogen.
 
toch zal er wat troep onderin blijven liggen die anders nog in de olie circuleert en dan dus wel wegstroomt. Bovendien is het niks moeilijker te doen als ie warm is vergeleken met koud, dus noem een reden om het met een koude motor te doen ??

Rijden, motor neerzetten, krantje eronder ( je knoeit ALTIJD ook al neem je je voor dit keer netjes te werken O-) ) en aftapplug eruit. Afkoelen is niet echt nodig tenzij je 'm net helemaal in het rode had gereden en afkoelen = laten bezinken, in mijn ogen.


Is het niet eerder zo dat je die "troep" door de motor te laten draaien door het blok verspreidt en deze dan alsnog blijft zitten ?
 
Is het niet eerder zo dat je die "troep" door de motor te laten draaien door het blok verspreidt en deze dan alsnog blijft zitten ?

Nee, vandaar dat ik alle handleidingen staat dat je met een warme motor moet aftappen.

Troep die warm zou blijven zitten komt tenslotte niet uit zichzelf naar beneden omdat het blok afkoelt :+

Rijden, aftappen en uurtje laten uitlekken aangezien je in die tussentijd andere werkzaamheden kunt doen, remvloeistof vervangen bv, kost niets en is erg bel;angrijk, daarna filtertje vervangen, plugje er weer in (met nieuwe afdichtring !!) en olie er weer in..klaar...
 
Toevallig vorige week vrijdag gedaan.

Do-avond motor-onder-pseudo-bescherm-ding (lees stuk plastiek voor de olieplug) verwijderd.

Vrijdag naar werk gereden, 's middags na de thuisrit motor meteen op jiffy, opvang eronder, dopsleutel 13 erop en plug uitgedraait (en ver[piept] meteen de plug in de opvang laten vallen).

Toen gaan eten, kids naar bed, en effe koffie drinken.

Daarna op m'n gemak het fiter verwijderd, de plug opgevist uit de olie en alles in elkaar gezet en afgevuld.

Eitje.
 
En voor die olieplug die je af en toe toch echt in je afgetapte olie laat vallen gebruik ik zo'n magnetisch opvis ding. Scheelt een beetje in de viezigheid.

als je van die plastic shell handschoentjes aantrekt, bij voldoende afgekoelde olie, dan kan je lekker wroeten in de opvangbak olie mocht de plug alsnog uit je handen zijn geglipt :P . Zo een magnetisch opvisding hmmm mijn buurmeisjes hebben zo een visspelletje waarbij je ook zo een apparaatje gebruikt :+
 
wat betreft die warme olie, ik doe plastic handschoenen aan om de aftapplug (de laatste slagen) los te draaien. Niet van die wegwerphandschoentjes maar echt wel degelijke handschoenen. Dan mag die olie best wel warm zijn, want je krijgt sowieso een geut olie over je handen.
 
misschien lees ik eroverheen en is het eerder genoemd, maar de olieleiding naar je oliekoeler even lossen zorgt er voor dat je daar ook het laatste beetje weghaalt. Blijft soms zuitten... bij die van mij dan he
 
O, enne ja je moet gemiddeld een halve liter extra bijgooien als je het filter vervangt (wel doen ) maar dat moet je dus niet in het filter gieten of zo. :o Het filter er dus gewoon droog in zetten. De ring licht in smeren.

Dat moet je wel in het filter gieten, is algemeen bekend :o
 
Dat moet je wel in het filter gieten, is algemeen bekend :o

Grapje hoop ik?

Laat anders eens zien hoe je bij mijn motor een filter kan vullen en vervolgens monteren, het filter wordt van achteren tegen het blok gedraait. De opening van het filter zit dan aan de zijkant.

Oftewel, filterrubber even nat maken met olie (ik dip de ring van het verse filter altijd even in de bak met net afgetapte olie) monteren en vullen. Filter loopt automagisch vol bij vullen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan