vervangen olie

mark mense

Die hard MF'er
2 mrt 2002
498
0
even een vraag over het vervangen van de olie in mijn cbr 600 uit 91.

ik heb dus de spullen al thuis (olie, filter, ringetje voor de aftapplug)

nu heb ik een kleine vraag het olie filter kan ik dat met de hand eraf draaien en de nieuwe erop draaien?

of heb je daar net zoals bij een auto zo'n speciale tang voor nodig?

wie weet hoe dit zit, voor dat ik de olie eruit laat lopen en er geen filter op krijg....
 
Los draaien lukt meestal niet met de hand, vastdraaien wel, maar wel goed doen he.
Rubber ring van nieuwe filter eventjes insmeren met olie, dan draai je hem makkelijker vast.
 
Ik heb zo'n filter nog los gemaakt door er gewoon een lange schroevendraaier doorheen te kloppen en dan te draaien. Niet ideaal en een hoop olie op de vloer maar als je zo'n sleutel niet hebt en je buurman is op reis moet je iets anders proberen hé.
 
Ik heb zo'n filter nog los gemaakt door er gewoon een lange schroevendraaier doorheen te kloppen en dan te draaien. Niet ideaal en een hoop olie op de vloer maar als je zo'n sleutel niet hebt en je buurman is op reis moet je iets anders proberen hé.

Dit is idd meer mijn stijl... Dan alleen nog iets verzinnen voor het vastdraaien
 
Ja, maar daar betaal je waarschijnlijk het dubbele, je kan beter naar een autozaak gaan, desnoods Halfords oid.

zou halfords zoiets hebben dan?
maar de filters van auto's zijn volgens mij toch een stuk groter maar je kunt zo'n apparaat wel verstellen neem ik aan...


wat mag zo'n ding eigenlijk kosten?
 
Filter losdraaien met een waterpomptang, als deze niet past schroevendraaier er door prikken.
Vastdraaien: rubber ring van het filter lichtjes invetten met olie, en met de hand zo hard als je kan vastdraaien, dit is voldoende.
Als je het niet vertrouwd kun je na een paar dagen rijden eens proberen om hem met de hand weer los te krijgen: lukt je niet!
Tang kopen voor die enkele keer is zonde van je geld.
 
Ik deed het ook altijd met een schroevendraaier, mar zo'n oliefilter sleutel is wel even veel handiger en minder geknoei, gekocht voor € 6,- , en hij was verstelbaar, dus op alle maten te gebruiken. Nou, voor dat geld heb ik hem maar gekocht.
 
Je mag de mijne wel lenen, woon in Haarlem
dank je voor het aanbod

ik zal het eerst wel even proberen om met de hand/waterpomptang los te krijgen lukt dat niet dan leen ik wel even zo'n ding bij mijn broertje(is automonteur) en koop er dan zelf wel een ik bedoel voor die 6 euro maakt het mij niet uit als zo'n ding 100 euro zou kosten dan had ik het wel laten doen natuurlijk.

iedereen bedankt voor de reacties :} ik ga morgenavond maar eens ff klooien ben woensdag toch vrij dus kan als het tegenzit alsnog even zo'n ding gebruiken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan