Vervangen remblokken

jbazelmans

MF veteraan
18 mrt 2020
4.425
4.209
Het ziet er naar uit dat ik binnenkort de remblokken aan de voorkant moet vervangen. Nu kan ik dat natuurlijk gewoon zelf doen, maar als ik zo op YouTube kijk dan stelt het eigenlijk niet veel voor. Dus eigenlijk wil ik dat gewoon zelf doen. Het leven is tenslotte al duur genoeg (en helemaal met een BMW ;))
het is alleen zo dat, als ik dat zelf ga doen, je net zult zien dat er toch iets niet goed gaat en ik alsnog de BMW specialist moet bellen om mijn motor op te komen halen en er nieuwe remblokken op te zetten. Daarom vraag ik me af of er misschien iemand in de buurt van Roermond en er verstand van heeft mij hier een keer mee wil helpen?
Dan nog iets anders. In de YouTube video’s hebben ze het over aanhaalmomenten voor als je de remklauw weer terugplaatst. Is dat dan niet gewoon een kwestie van goed vast draaien? (Klinkt misschien als een stomme vraag, en misschien is het dat ook wel)
Misschien toch maar een momentsleutel halen
 
Als je van plan bent zelf onderhoud te gaan doen is een werkplaatshandboek naar mijn mening wel een must. 1000x beter dan die beunhazen op youtube die soms de gekste dingen doen. Kost een paar tientjes maar dat haal je er ruimschoots uit aan het gemak dat het je oplevert. Ook staan alle aanhaalmomenten erin.

Spendeer nog een paar tientjes aan een momentsleutel (kijk eerst even in het WPH wat de gebruikelijke momentwaardes zijn) en you're good to go.
 
YouTube beunhazen zijn inderdaad vaak een slecht voorbeeld, daarnaast slaan ze vaak de "lastige stukken" over in hun videomontage omdat dan iedereen ziet dat ze ook maar wat aanknoeien. Voor zover die stukjes er al zijn bij remblokken wissel.

Beter inderdaad werkplaats handboek of haynes manual aanschaffen of downloaden.

Woon helaas niet echt in de buurt, dus aan mij heb je als backup niet wat.
 
Je kan de blokken 1 op 1 vervangen en niet naar omkijken, maar doorgaans ben ik er rustig de hele dag mee bezig omdat dan alles uit elkaar gaat om het schoon te maken en te voorzien van nieuw vet.

Dat doen ze bij de garage niet.
Kan in 5 minuten, kan ook in 5 uur. Is maar net wat je wil.

Ik begon 5 dagen geleden met alleen de koppeling, inmiddels ligt de hele schuur vol met onderdelen, wiel zonder lagers, hoofd- en hulpcilinder in 100 stukken, ketting ligt er af en de nieuwe ligt klaar, hub gemodificeerd.

Daar ging mijn 5 minuten klusje.
 
Je kan de blokken 1 op 1 vervangen en niet naar omkijken, maar doorgaans ben ik er rustig de hele dag mee bezig omdat dan alles uit elkaar gaat om het schoon te maken en te voorzien van nieuw vet.

Dat doen ze bij de garage niet.
Kan in 5 minuten, kan ook in 5 uur. Is maar net wat je wil.

Ik begon 5 dagen geleden met alleen de koppeling, inmiddels ligt de hele schuur vol met onderdelen, wiel zonder lagers, hoofd- en hulpcilinder in 100 stukken, ketting ligt er af en de nieuwe ligt klaar, hub gemodificeerd.

Daar ging mijn 5 minuten klusje.
Dat zie ik op tv ook wel eens bij mensen die een huis verbouwen.
altijd doen wat te behappen is, dus pas als de koppeling goed soepel te bedienen is ga je verder.
 
Is dat dan niet gewoon een kwestie van goed vast draaien?

Zo trek ik wel eens schroeven uit een vorkpoot, die langer geworden zijn, en bij de volgende remblokwissel actie ongetwijfeld zullen breken :)

(Uit mn hoofd gaan de schroeven voor jouw remklauwen (voorzijde) vast op 30nm. en het schroefje waar de remblokken mee vastgehouden worden, op 9nm.)
 
Dat zie ik op tv ook wel eens bij mensen die een huis verbouwen.
altijd doen wat te behappen is, dus pas als de koppeling goed soepel te bedienen is ga je verder.
Ik wacht op onderdelen en verwacht morgen de "lopende zaken" wel af te ronden. Overmorgen komen de onderdelen binnen en kan de koppeling weer in elkaar haha.

Maar zo loopt het regelmatig uit de hand. Niet erg zolang het leuk is.
 
Ik zal eens op zoek gaan naar een werkplaatshandboek en een momentsleutel. Nu nog een vrijwiliiger die in de buurt van Roermond woont. Of een vrijwiliiger die ietsjes minder in de buurt van Roermond woont waar ik dan naar toe kom om samen de remblokken te verwisselen ;)
 
@jbazelmans als je nou dat wph hebt, lees dan ff goed het hoofdstuk door waar de remblokwissel besproken wordt.

Dan zal je zien dat het allemaal wel meevalt en welk gereedschap je nodig hebt en wellicht durf je het dan zelf wel aan.
 
Iemand die dit kan, doet het zo even. Iemand dit dit niet kan, moet er vanaf blijven, zie ook de post van @RoyalClub.
Hmmm, hoe heeft degene die het wel kan dit dan geleerd? Of is motor-onderhoud een erfelijke eigenschap :?

Ik ben meer van: "Die het niet kan, moet het onder begeleiding leren." Vandaar de vraag
 
Hmmm, hoe heeft degene die het wel kan dit dan geleerd? Of is motor-onderhoud een erfelijke eigenschap :?

Ik ben meer van: "Die het niet kan, moet het onder begeleiding leren." Vandaar de vraag
Inderdaad een soort van kip-ei verhaal. Maar in het algemeen heeft iemand die geïnteresseerd is in techniek zich al van jongs af aan bekwaamd in karweitjes. Te beginnen met een fietsband plakken, fiets REMBLOKJES vervangen, bromfiets repareren, bromfiets REMBLOKJES vervangen, gereedschapsset uitbreiden...
Dan is het geen grote stap meer om hetzelfde bij een motor te doen. De fouten en de dolgedraaide of losgelopen bouten heb je al achter de rug.
En als je die remblokjes onder begeleiding vervangen hebt, hoe moet het dan met de volgende klus, ook weer met begeleiding? En hoe weet je of de begeleider bekwaam is?
Een monteur heeft een jarenlange opleiding gevolgd, inclusief stage.
 
Maar in het algemeen heeft iemand die geïnteresseerd is in techniek zich al van jongs af aan bekwaamd in karweitjes. Te beginnen met een fietsband plakken, fiets REMBLOKJES vervangen, bromfiets repareren, bromfiets REMBLOKJES vervangen, gereedschapsset uitbreiden...
Een fiets kan ik helemaal uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, dus dat is het probleem niet. Technische kennis is wel aanwezig. Maar op motor gebied alleen theoretische kennis
En hoe weet je of de begeleider bekwaam is?
Kwestie van vertrouwen en mensenkennis. Is ook een talent ;) (en een gecalculeerd risico)
 
1 keer mee kijken met een monteur, 1 keer samen met een maat gedaan, daarna zelf aan de slag. En met een WPHB kom je echt een heel eind! Plus, vaak ben je te bang ;). Maar ken ook je beperkingen. Voor mij is dat tot nu toe het blok open maken. Verder doe ik zo veel mogelijk zelf, met een WPHB in de hand en MF als back up :Y.
 
Een fiets kan ik helemaal uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, dus dat is het probleem niet. Technische kennis is wel aanwezig. Maar op motor gebied alleen theoretische kennis

Kwestie van vertrouwen en mensenkennis. Is ook een talent ;) (en een gecalculeerd risico)
Als je een beetje kunt sleutelen, en de fase van losgelopen en stukgedraaide bouten al voorbij bent, is een werkplaatshandboek genoeg, daar staat het in.
 
Professionals maken ook fouten. Ik stond eens op een camping in Frankrijk, komt er een andere motorrijder aan, net uit Nederland, met een losse remklauw. Die had voor vertrek bij de dealer een nieuwe voorband laten monteren.
 
Goed gereedschap is het halve werk zag net een filmpje waar ze een remcilinder tang gebruiken deze had ik eigenlijk nodig gehad bij het schoonmaken van de remcilinder heb mij wel gered maar zo zie je maar goed gereedschap is het halve werk.
Zal het filmpje hier onder plaatsen misschien steek je er iets van op.
Trouwens YouTube filmpjes zijn best goed om een indruk te krijgen waar je aan moet denken voor je aan de klus begint.
remklauwen schoonmaken
Remcilinder tang
 
Terug
Bovenaan Onderaan