Vervangen remblokken

jbazelmans

MF veteraan
18 mrt 2020
4.458
4.233
Het ziet er naar uit dat ik binnenkort de remblokken aan de voorkant moet vervangen. Nu kan ik dat natuurlijk gewoon zelf doen, maar als ik zo op YouTube kijk dan stelt het eigenlijk niet veel voor. Dus eigenlijk wil ik dat gewoon zelf doen. Het leven is tenslotte al duur genoeg (en helemaal met een BMW ;))
het is alleen zo dat, als ik dat zelf ga doen, je net zult zien dat er toch iets niet goed gaat en ik alsnog de BMW specialist moet bellen om mijn motor op te komen halen en er nieuwe remblokken op te zetten. Daarom vraag ik me af of er misschien iemand in de buurt van Roermond en er verstand van heeft mij hier een keer mee wil helpen?
Dan nog iets anders. In de YouTube video’s hebben ze het over aanhaalmomenten voor als je de remklauw weer terugplaatst. Is dat dan niet gewoon een kwestie van goed vast draaien? (Klinkt misschien als een stomme vraag, en misschien is het dat ook wel)
Misschien toch maar een momentsleutel halen
 
Inderdaad een soort van kip-ei verhaal. Maar in het algemeen heeft iemand die geïnteresseerd is in techniek zich al van jongs af aan bekwaamd in karweitjes. Te beginnen met een fietsband plakken, fiets REMBLOKJES vervangen, bromfiets repareren, bromfiets REMBLOKJES vervangen, gereedschapsset uitbreiden...
Dan is het geen grote stap meer om hetzelfde bij een motor te doen. De fouten en de dolgedraaide of losgelopen bouten heb je al achter de rug.
En als je die remblokjes onder begeleiding vervangen hebt, hoe moet het dan met de volgende klus, ook weer met begeleiding? En hoe weet je of de begeleider bekwaam is?
Een monteur heeft een jarenlange opleiding gevolgd, inclusief stage.
Er zijn ook ervaren monteurs die fouten maken (schroefjes vergeten)
Dus dat zegt niet alles
En hier op MF haal je via tips ed, de prutsers en meer ervarenen wel uit elkaar
Bovendien, zou me zelf niet durven aanbieden, als ik het zelf niet kan

Bye the weej
Woon ook te ver, en kan momenteel niet veel meer dan commanderen en toekijken
vervloekt nogmaals dat k#t lijf
 
Het is ook een kwestie van doen maar inlezen kan geen kwaad en iemand die de eerste keer mee kijkt ook niet.

We hebben al remblokken verkeerd om gemonteerd zien worden, ik sta nergens meer van te kijken. Better safe then sorry.
 
Jullie doen net of het hogere wiskunde is. Klauw los, pennetjes er uit, blokjes er uit en de boel even schoonborstelen. Zuigers terugduwen en de nieuwe blokjes er in. Pennetjes en vast.
Andere kant hetzelfde. Daarna een paar keer pompen en je kunt de weg weer op. Als je van poetsen houdt ben je in een half uurtje klaar.

De dingen die fout kunnen gaan in jouw verhaaltje zijn ook talrijk. (even advocaat van de duivel spelen hoor)
Klauw los: lukt niet, krijg de klauw niet van de schijf af, wrikken en doen, kut, velg maximaal bekrast...
Pennetje los: borgveertje niet gezien, krom gedraaid tegen de klauw aan, borgt nu niet meer, fuck.
Blokjes er uit: Blokjes blijken vast gepekeld te zitten in de klauw. ja, uuh, tang er op? ja los, maar nu wel de klauw ook bekrast.. verdorie.
Schoon borstelen, ja. oké, daar zal je allicht niet heel veel aan kunnen misdoen :+
Zuigers terug duwen: ja, een per keer, want ze gaan een beetje stroef, ja, bijna gelukt, bijna vlak! PLOP! zuiger aan de overliggende kant er uit gekomen... fuck, alles onder de remvloeistof, paniek, wat nu? Snel het zuigertje afvegen en terug zetten, maar stiekem wel met een hand zand er aan. zuiger terug in de klauw, ja, hij zit.. denk ik.. oh kont,, hij zit wel, maar scheef.. nu helemaal geen beweging meer in te krijgen. ook nog eens lucht in het systeem.. kan je dat zo maar bijvullen en ontluchten? (in dit geval wel, want het is geen I-ABS, tenzij overjarig model)

Oké, ja, zuiger zit er weer recht in, blokjes vervangen, pennetje er in.. tis zon klein torx 30 schroefje... vast? ja.. vast?? nog ééén tikje vas... krak. klauw uitgebroken.

Zoals jij het omschrijft is het logisch voor mensen die met regelmaat gereedschap vast houden. Iemand die normaal achter een toetsenbord werkt en niet verder komt dan een ikea kast in elkaar godveren...tsja...

Het zal niet allemaal zo lopen, maar bij sommige dingen, als het misgaat, dan heb je meer kennis nodig dan youtube verteld, om het weer in orde te maken.
 
Hij bedoelt dat met het slijten van je blokken je niveau daalt.

Dus in principe als je systeem in goede conditie is en goed werkt zou je niveau weer precies op het maximum komen te staan na het vervangen van je blokken.
Er zijn een aantal dingen waardoor dat niveau niet meer perse hoeft te kloppen, moet je gewoon niet blindelings van uit gaan.
Maar daarnaast zit je met de leeftijd van de remvloeistof, gemiddelde motorrijder doet amper 4000 per jaar, setje voorremblokken doen grofweg 20 a 25k, zit je toch een stuk boven de aangeraden 2 jaar vervangingstermijn.
 
Er zijn een aantal dingen waardoor dat niveau niet meer perse hoeft te kloppen, moet je gewoon niet blindelings van uit gaan.
Maar daarnaast zit je met de leeftijd van de remvloeistof, gemiddelde motorrijder doet amper 4000 per jaar, setje voorremblokken doen grofweg 20 a 25k, zit je toch een stuk boven de aangeraden 2 jaar vervangingstermijn.
Gezien dat hij het normaal cursief geschreven had?

Hij bedoelt in een ideale wereld.
 
Alleen als er niet tussentijds remvloeistof is ververst.
Als je je remvloeistof op de correcte manier ververst dan zorg je ervoor dat als je klaar bent het niveau gelijk staat met toen je begon.

Vervangen van je remvloeistof betekent niet nieuwe vloeistof doorpompen en aftoppen tot het max streepje....
 
Ik heb trouwens


We wonen niet in een ideale wereld :P
Ben jij het oneens met mijn laatste zin in die reply?
Eens of oneens is in mijn optiek niet relevant.

Probleem is een beetje dat de meeste op dit forum aan elke opmerking hun eigen draai en visie gaan geven, of gaan zwaaien met een wph.

Wat hij zegt is gewoon feitelijk juist, niet meer en niet minder.

Ik ben uiteraard op de hoogte van het advies vervanging elke 2 jaar.

Persoonlijk doe ik al mijn onderhoud zelf en weet dus precies de staat van mijn fiets.

Vorig jaar de vloeistof ververst.

Ik weet ook dat mijn remblokjes eraan zitten te komen misschien eind van dit jaar en anders volgend jaar.

Hier hou ik persoonlijk dus zelf rekening mee in m'n onderhoud en als het tijd is om de blokken te vervangen dan ververs ik ook gelijk de vloeistof en top ik 'm af zodat alles weer in orde is.

Dus eigenlijk hou ik me dan precies aan het advies maar ben normaal gesproken niet bang om het een jaartje langer te laten zitten.
 
De dingen die fout kunnen gaan in jouw verhaaltje zijn ook talrijk. (even advocaat van de duivel spelen hoor)
Klauw los: lukt niet, krijg de klauw niet van de schijf af, wrikken en doen, kut, velg maximaal bekrast...
Pennetje los: borgveertje niet gezien, krom gedraaid tegen de klauw aan, borgt nu niet meer, fuck.
Blokjes er uit: Blokjes blijken vast gepekeld te zitten in de klauw. ja, uuh, tang er op? ja los, maar nu wel de klauw ook bekrast.. verdorie.
Schoon borstelen, ja. oké, daar zal je allicht niet heel veel aan kunnen misdoen :+
Zuigers terug duwen: ja, een per keer, want ze gaan een beetje stroef, ja, bijna gelukt, bijna vlak! PLOP! zuiger aan de overliggende kant er uit gekomen... fuck, alles onder de remvloeistof, paniek, wat nu? Snel het zuigertje afvegen en terug zetten, maar stiekem wel met een hand zand er aan. zuiger terug in de klauw, ja, hij zit.. denk ik.. oh kont,, hij zit wel, maar scheef.. nu helemaal geen beweging meer in te krijgen. ook nog eens lucht in het systeem.. kan je dat zo maar bijvullen en ontluchten? (in dit geval wel, want het is geen I-ABS, tenzij overjarig model)

Oké, ja, zuiger zit er weer recht in, blokjes vervangen, pennetje er in.. tis zon klein torx 30 schroefje... vast? ja.. vast?? nog ééén tikje vas... krak. klauw uitgebroken.

Zoals jij het omschrijft is het logisch voor mensen die met regelmaat gereedschap vast houden. Iemand die normaal achter een toetsenbord werkt en niet verder komt dan een ikea kast in elkaar godveren...tsja...

Het zal niet allemaal zo lopen, maar bij sommige dingen, als het misgaat, dan heb je meer kennis nodig dan youtube verteld, om het weer in orde te maken.
En daarom wil ik dit de eerste keer dus niet alleen doen ;)
 
Als je je remvloeistof op de correcte manier ververst dan zorg je ervoor dat als je klaar bent het niveau gelijk staat met toen je begon.

Vervangen van je remvloeistof betekent niet nieuwe vloeistof doorpompen en aftoppen tot het max streepje....
Toch gebeurd dat wel,je moet er daarom niet van uit gaan dat alles klopt en dus daar wel op letten.
 
Je mag zaterdag bij mij wel langs komen doen we het samen heb genoeg gereedschap. Heb in de buurt van roermond gewoond Duitsland en naar Enschede is het 2 uur rijden morgen word het weer mooi dus kun je een mooie toerrit ervan maken.
Bedankt voor het aanbod. Misschien na mijn vakantie. Dat wordt dan eind september ergens
(niet gevreesd, ik ga niet met de motor op vakantie ;))
 
Is er bij zo'n BMW nog meer nodig als je de remzuigers terug duwt de klauw in? (naast alle andere standaard dingen natuurlijk)
Vind de ABS pomp/computer enzo dat allemaal oké? Of moet dat ook in volgordes/modi worden gezet?

(ben gewoon benieuwd :) )
 
De dingen die fout kunnen gaan in jouw verhaaltje zijn ook talrijk. (even advocaat van de duivel spelen hoor)
Klauw los: lukt niet, krijg de klauw niet van de schijf af, wrikken en doen, kut, velg maximaal bekrast...
Pennetje los: borgveertje niet gezien, krom gedraaid tegen de klauw aan, borgt nu niet meer, fuck.
Blokjes er uit: Blokjes blijken vast gepekeld te zitten in de klauw. ja, uuh, tang er op? ja los, maar nu wel de klauw ook bekrast.. verdorie.
Schoon borstelen, ja. oké, daar zal je allicht niet heel veel aan kunnen misdoen :+
Zuigers terug duwen: ja, een per keer, want ze gaan een beetje stroef, ja, bijna gelukt, bijna vlak! PLOP! zuiger aan de overliggende kant er uit gekomen... fuck, alles onder de remvloeistof, paniek, wat nu? Snel het zuigertje afvegen en terug zetten, maar stiekem wel met een hand zand er aan. zuiger terug in de klauw, ja, hij zit.. denk ik.. oh kont,, hij zit wel, maar scheef.. nu helemaal geen beweging meer in te krijgen. ook nog eens lucht in het systeem.. kan je dat zo maar bijvullen en ontluchten? (in dit geval wel, want het is geen I-ABS, tenzij overjarig model)

Oké, ja, zuiger zit er weer recht in, blokjes vervangen, pennetje er in.. tis zon klein torx 30 schroefje... vast? ja.. vast?? nog ééén tikje vas... krak. klauw uitgebroken.

Zoals jij het omschrijft is het logisch voor mensen die met regelmaat gereedschap vast houden. Iemand die normaal achter een toetsenbord werkt en niet verder komt dan een ikea kast in elkaar godveren...tsja...

Het zal niet allemaal zo lopen, maar bij sommige dingen, als het misgaat, dan heb je meer kennis nodig dan youtube verteld, om het weer in orde te maken.
Als je zo lomp en onhandig bent zou ik er inderdaad niet aan beginnen.
Ben jij ook het type dat torx losdraaid met een inbus of een waterpomptang?
 
Toch gebeurd dat wel,je moet er daarom niet van uit gaan dat alles klopt en dus daar wel op letten.
De vorige eigenaar van mijn motor heeft de remvloeistof bijgevuld tot max terwijl de remblokken half versleten waren.
Met als resultaat dat ik nu eerst remvloeistof moet aflaten op de blokken te vervangen. '(
Precies, gebeurt in de praktijk dagelijks..

Ik kijk dan ook naar mijn remblokken voor de slijtage te zien en niet hoe hoog of laag het niveau staat in mijn potje..
Het niveau van je potje is wel een goede richtlijn als je weet wat het niveau was bij nieuwe remblokken.
Zo zie ik meestal dat mijn remblokken aan vervanging toe zijn.

Voor een goede video hoe je correct remblokken vervangt en remklauwen monteert kan je eens Googlen naar Dave moss tuning brake.
 
De vorige eigenaar van mijn motor heeft de remvloeistof bijgevuld tot max terwijl de remblokken half versleten waren.
Met als resultaat dat ik nu eerst remvloeistof moet aflaten op de blokken te vervangen. '(

Het niveau van je potje is wel een goede richtlijn als je weet wat het niveau was bij nieuwe remblokken.
Zo zie ik meestal dat mijn remblokken aan vervanging toe zijn.

Voor een goede video hoe je correct remblokken vervangt en remklauwen monteert kan je eens Googlen naar Dave moss tuning brake.
Ik zei ook niet dat het niet goed was. Persoonlijk kijk ik eerder naar de staat van de remblokken dan het niveau in mijn potje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan