vervangen remplaketten 15inch EML voorwiel GL1000

marcskedv

Die hard MF'er
12 sep 2007
268
11
heeft er al iemand een techniek ontwikkeld om de remklauwen te demonteren van een !5inch EML voorwiel voor een GL1000.

had al enkele dagen het idee dat er iets fout was met de voorrem van de GL1000, blijkt dat de remplaketten meer dan hun beste tijd hebben gehad. had altijd het idee dat het span snel vertraagde, dacht dat het met het gewicht en de toespoor enzo te maken had

heb er vandaag 4u aan verspeeld om de remplaketten te vervangen. doordat het wiel kleiner is kunnen de klauwen niet tussen de schijf en de velgrand verwijderd worden. omdat dit klauwen zijn met maar 1 zuiger heb ik de achterkant van de klauwen los geschroefd en zo kon ik dan aan de remplaketten. probleem is dat ik wel beide bevestigingen heb moeten losmaken om de klauwen tov elkaar te kunnen verdraaien om aan de inbus bouten te kunnen, je kan er enkel aan van aan de andere zijde van het wiel.

het is me wel gelukt na de nodige pogingen, maar het resultaat is er wel. denk dat het verbruik nu wel zal dalen. de rechter remcylinder zat zo goed als vast. tijdens het remmen met de voorrem trok het span ook wel wat naar rechts en dat is nu opgelost.

als er iemand een betere techniek heeft zou ik het wel graag weten.
 
Ik heb bij EZS wel eens gehoord dat zij de schijven eerst losschroeven om zodoende meer ruimte te krijgen
 
Heb hetzelfde met het achterwiel, eerst remschijf lossen maar niet helemaal. Gewoon tot de bouten ca 5mm zijn uitgedraaid en daarna is de remklauw eruit te wurmen, valt wel mee kwa werk. Heb ook een voorwiel (EML-GL1100) in combinatie met Brembo klauwen en Honda schijven, is probleemloos te (de)monteren
 
heb nog de originele klauwen van Honda in het voorwiel en deze zijn nogal robuust uitgevoerd. denk dat Brembo klauwen iets kompakter zijn en daarom minder problemen geven bij het verwijderen. de schijven lossen doe ik liever niet, een beetje vuil ertussen en ze beginnen te slingeren. heb je enig idee welk type van Brembo klauwen er bij jou gemonteerd zijn ? in de toekomst wil ik de honda remmen toch vervangen door iets wat beter remt.

raar is wel dat ik het probleem niet heb bij het achterwiel, is wel een beetje rommelen maar de remklauw krijg ik er wel uit zonder de schijf te moeten lossen.
 
Niet moeilijk doen:


Remschrijven lossen om zo de klauwen makkelijker te demonteren. Daar gaat de schijf echt niet van slingeren als je een beetje netjes werkt.


Dat je de achterschijf niet hoeft te lossen komt vermoedelijk omdat er achter een kleinere schijf is gemonteerd??
 
zal er morgen eens naar kijken ben toch nieuwsgierig. heb hier nog een originele GL1000 staan ga daarmee eens vergelijken. weet wel dat ik veel problemen heb gehad om het achterwiel te demonteren om een nieuwe achterband te plaatsen maar het is me hoe dan ook gelukt. de achterrem is wel een 2-zuiger klauw dus niet zo eenvoudig op te splitsen als de voorrem die maar 1-zuiger zijn.
 
Ik kan mijn remklauwen demonteren als ik eerst de blokken er tussen uit wurm. Dan past het allemaal net.
15 inch wielen met volgens mij orginele klauwen en schijven.
Bij het achterwiel de zelfde ellende, maar ik hoef geen klauwen de delen of remschijven te lossen.

Heeft iemand trouwens nog een gouden tip om de achterrem handig te ontluchten? Die klauw hangt ver naar voren gekanteld en ik heb het idee dat er een luchtbel boven de ontluchtingsnippel zit. Moet ik nou echt achter alles demonteren om die remklauw rechtop te kunnen houden?
full
 
Ik moet ook de blokken verwijderen en dan past het net. Maar 't is erg krapjes.
EZS wielen met originele Yamaha 2 zijger klauwen.
 
Heeft iemand trouwens nog een gouden tip om de achterrem handig te ontluchten? Die klauw hangt ver naar voren gekanteld en ik heb het idee dat er een luchtbel boven de ontluchtingsnippel zit. Moet ik nou echt achter alles demonteren om die remklauw rechtop te kunnen houden?[afbeelding]

als je de 2 bouten van de remklauw lost kan je hem toch draaien tot waneer de nippel boven staat op het hoogste punt ?? je moet niets anders demonteren dacht ik zo....
 
Terug
Bovenaan Onderaan