vervangen remschijven, tips and tricks?

baka

MF veteraan
29 mrt 2002
8.254
0
36
Hoorn (Noord Holland)
Hoi,

ik moet de voorremschijven van mijn deauville vervangen. nu sleutel ik wel eens zelf bij een zelf-sleutel zaak, en daar heb ik het ooit een keer gedaan, vrij makkelijk met een luchttol. maar dat was wel een tijd terug.

nu wil ik het zelf thuis doen, maar ik heb een paar vragen:

- denken jullie dat ik ze los krijg zonder luchttol?
- ik kan van iemand een moment sleutel lenen. ik weet niet precies tot hoever die gaat, maar zou dat nog binnen de range vallen? of moet het zo vast gezet worden dat dat wederom alleen met een lucht sleutel kan?
- als ik het me goed herinner gebruikten we ook loctite vorige keer. kan dat kloppen?
 
Laatst bewerkt:

guntherrex

MF veteraan
Donateur
8 jun 2009
5.576
251
39
IJmuiden
geen luchttol gebruiken, ik neem aan dat dit imbus bouten zijn. Zou ook niet nodig moeten zijn. Moment aanhouden uit het WPH, als het moment ergens aan het einde van het stelbereik zit kan is eht meestal niet heel accuraat meer.

blauwe loctite gebruiken bij vastzetten
 

baka

MF veteraan
29 mrt 2002
8.254
0
36
Hoorn (Noord Holland)
Ok, dat dacht/hoopte ik al. Enige wat ik tegen kan komen is dat ze er al 12 jaar/170.000 km onder zitten in weer en wind. Dus drown that shit in kruipolie.
 

Bronco

MF veteraan
23 feb 2002
2.755
8
44
Rotterdam
Gewoon loshalen met een ratel en goed passende imbus dop.
Bouten zitten echt niet zo vast dat er een luchttol aan te pas moet komen. Meen dat het aanhaalmoment +/- 25Nm is.

Bouten en schroefgaten wel goed ontdoen van resten locktite alvorens weer in elkaar te zetten, om schade aan de aluminium draad in de velg te voorkomen!!
 

John Metal

MF'er
8 jun 2012
91
0
26
kalken
Moest je ze toch doordraaien of willen ze echt niet los, soms is de kop van de bout lang genoeg en lukt het om de kop van de bout in de bankvijs goed vast te schroeven en aan het wiel draaien. Gooi kapotte bouten altijd in de vuilbak, succes
 

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
82.133
1.356
45
Turnhout
Bezoek site
Passend gereedschap en weten wat je doet.

Zo heel spannend is het niet.

Zit het te vast, door de tijd en zo? Dan werken met temperatuur: hitte en koude.
Slagmoersleutel is dan ideaal, want die geeft een tikje. En dan niet instellen op hoogste stand, maar de laagste.

Nog belangrijker: zorg er voor dat het draad weer netjes schoon is (zowel binnen al buiten), juiste loctite er bij, en op de juiste manier weer monteren. Desnoods nieuwe boutjes.
 

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.192
114
27
Amsterdam
Loctite 243 is prima.

Mijn twee cent:

- Maak alle schroefdraad schoon
- Vastzetten met een momentsleutel, kruislings
- Maak het vlak waar de remschijf tegenaan ligt schoon als dit flink geoxideerd is. Vaak is dit zo omdat het blank alu is. Gebruik hiervoor een messing borstel (geen staal), verkrijgbaar bij iedere ijzerwarenhandel.
 

Retr0

Die hard MF'er
9 dec 2011
304
0
en als het gaat losdraaien met de momentsleutel.

OWV de langere arm ga je makkelijker meer kracht kunnen zetten zonder te wringen.
Wat maakt dat je meer controle hebt en minder kans om uit te schieten.

Eerst even een goede tik op de imbus helpt ook altijd!
 

Retr0

Die hard MF'er
9 dec 2011
304
0
en als het gaat losdraaien met de momentsleutel.

OWV de langere arm ga je makkelijker meer kracht kunnen zetten zonder te wringen.
Wat maakt dat je meer controle hebt en minder kans om uit te schieten.

Eerst even een goede tik op de imbus helpt ook, tenzij ze natuurlijk vastzitten met loctite ;)
 

Retr0

Die hard MF'er
9 dec 2011
304
0
daar kan over gepraat worden ;)


Als je een momentsleutel hebt die links en rechts draait, en je stelt die op max van zijn bereik in, linksdraaiend.
En de bout M6 of minder, gaat los vooraleer de momentsleutel klikt, zie ik het probleem niet...

Dan staat er minder kracht op als bij vast draaien.


Moet dat niet gaan doen met een M12 natuurlijk. Maar een M6 zal eerder breken dan dat de momentsleutel buiten zijn bereik gaat.
 

Syhoro

MF veteraan
8 okt 2004
2.272
2
Daar is een momentsleutel absoluut niet voor bedoeld.
Volgens mij is dat niet altijd het geval. Hoe zet je anders bouten vast met linkse draad? Voor dieselgloeipluggen wordt het zelfs voorgeschreven om ze met een momentsleutel los te draaien, want die knappen heel makkelijk af als je wat gevoelszenuwen te kort komt.

Uiteraard moet je dan wel een msleutel hebben die beide (of alleen linksom) kanten op kan draaien. Dat dan wel....en daar dus ook voor gemaakt is. Laat ik er eentje thuis hebben liggen ;)
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.869
269
53
oirschot
Zolang je niet door de klik heen beweegd, kan het dan wel zoveel kwaad?
Ik bedoel, tot aan de klik is de moment sleutel gewoon berekend op de te leveren kracht toch?
Maar een momentsleutel die alleen geschikt is voor rechtsom (zoals de meeste) mag je niet linksom belasten en zal ook niet linksom klikken.
 

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
8.748
441
www.autogereedschap.com
Het kan in sommige situaties ook gewoon wel, maar om een beginner meteen de tip mee te geven om een momentsleutel verkeerd te gebruiken, is de basis leggen voor beunwerk. Zoals gezegd, linksom is om een linkse bout vast te zetten, als zijn er ook sleutels zonder goede linksom functie die wel een ratelkop hebben die omschakelbaar is (goedkoper om te maken).

Momentsleutels worden ontstellend vaak (zeker door hobbyisten) als wringijzer / hamer / koevoet gebruikt. Als er nou geen alternatief is kan ik het begrijpen, maar er zijn 1000 prima manieren om een bout los te trekken zonder dat je daar meetgereedschap voor inzet.

Mompelt iets met "timmeren met een schuifmaat".
 

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
3.730
73
50
Ridderkerk (ZH)
Maar een momentsleutel die alleen geschikt is voor rechtsom (zoals de meeste) mag je niet linksom belasten en zal ook niet linksom klikken.

Ik heb wel steeksleutels geschikt voor rechtsom draaien, mag ik die ook de andere kant op belasten, of moet ik daar linkse voor hebben :?


O-)
 

Daanzzzzz

Die hard MF'er
9 jan 2013
932
3
Als je heel toevallig schijven hebt die aan de rand niet rond zijn, probeer ze dan gedraaid van elkaar te monteren (als het kan, vaak niet). Als je gewoon simpele ronde (geperforeerde) schijven hebt maakt het verder niet uit. Ook opletten dat het pasvlak helemaal schoon en glad is is en je ze kruislings vast zet.
 

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.192
114
27
Amsterdam
Het kan in sommige situaties ook gewoon wel, maar om een beginner meteen de tip mee te geven om een momentsleutel verkeerd te gebruiken, is de basis leggen voor beunwerk. Zoals gezegd, linksom is om een linkse bout vast te zetten, als zijn er ook sleutels zonder goede linksom functie die wel een ratelkop hebben die omschakelbaar is (goedkoper om te maken).

Momentsleutels worden ontstellend vaak (zeker door hobbyisten) als wringijzer / hamer / koevoet gebruikt. Als er nou geen alternatief is kan ik het begrijpen, maar er zijn 1000 prima manieren om een bout los te trekken zonder dat je daar meetgereedschap voor inzet.

Mompelt iets met "timmeren met een schuifmaat".
Nounou,

Ik weet dat het niet echt vergelijkbaar is, maar ik had op het werk een momentsleutel van snap-op, bereik 60-280nm oid dus een flinke, daar werd van alles mee losgedraaid zoals wielassen en balhoofdmoeren.

Toen dat kreng 25 jaar oud was een keertje laten checken door de snap-on huisleverancier. Week 1,2nm af.
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
Bij mijn Gedore-Carolus momentsleutels kan ik die pin waar de dop op komt ook omdraaien zodat je een linkse draad op moment kan vast zetten. Zelfde principe als losdraaien, zolang je maar niet door de klik heen gaat trekken.

Maar zoals Mechanism al zegt, zat andere manieren die beter zijn.


Verder kruislings los en vast, op moment vast en loctite eraan. Heb zelf nog nooit een brander gebruikt.
 

Viaantje

MF veteraan
6 jan 2015
1.216
25
Vianen
Avond van tevoren inspuiten met WD40, kun je ze vaak zo loshalen. Anders even lostikken met een kunstof hamer.
 

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
8.748
441
www.autogereedschap.com
Nounou,

Ik weet dat het niet echt vergelijkbaar is, maar ik had op het werk een momentsleutel van snap-op, bereik 60-280nm oid dus een flinke, daar werd van alles mee losgedraaid zoals wielassen en balhoofdmoeren.

Toen dat kreng 25 jaar oud was een keertje laten checken door de snap-on huisleverancier. Week 1,2nm af.
Daar kan ik inkomen, het prijsverschil met de gemiddelde hobbysleutel is... 2000% ;)
al heb ik ook wat A-merken gezien waar het niet goed af liep hoor, zoals Hazet, Facom, SAM, die na een lomp "los trek incidentje" intern total loss waren.