Vervangen remvloeistof, bij dubbele remschijf

roestendoenze

MF veteraan
28 feb 2002
21.848
5.745
omg.Helmond
Ik moet zeer binnenkort de remblokken & remvloeistof vervangen, bij m'n cb750.

Ik heb hierbij de volgende vraag.

Hoe haal ik de ouwe vloeistof bij beide remklauwen er uit, zonder knoeiboel?

Dan zit ik nog met de zuigers. Daar zit wat roest op, dus die moeten er ook helemaal uit. Zonder remvloeistof ben ik bang dat ik die krengen er met geen mogelijkheid uit ga krijgen. Iemand ervaringen/tips?

Bij voorbaat hartelijk dank. :)
 
Ik moet zeer binnenkort de remblokken & remvloeistof vervangen, bij m'n cb750.

Ik heb hierbij de volgende vraag.

Hoe haal ik de ouwe vloeistof bij beide remklauwen er uit, zonder knoeiboel?

Dan zit ik nog met de zuigers. Daar zit wat roest op, dus die moeten er ook helemaal uit. Zonder remvloeistof ben ik bang dat ik die krengen er met geen mogelijkheid uit ga krijgen. Iemand ervaringen/tips?

Bij voorbaat hartelijk dank. :)

Ontluchtingsnippel rechts losdraaien, leegpompen, ontluchtingsnippel dicht. Herhalen voor links. De meeste vloeistof is er nu uit.
Klauwen demonteren, zuigers zijn er met perslucht uit te blazen (even lenen bij de benzinepomp). Wikkel een doek om de klauwen, want als de zuigers loskomen kan dit behoorlijk hard gaan, en je wilt geen remzuiger tegen je handen/hoofd/andere gevoelige delen. Wel oppassen, want er zit altijd nog een beetje vloeistof in de klauwen zelf.

Meteen afdichtingsrubbers e.d. vervangen door NIEUWE (dus niet de oude hergebruiken deze keer ;) ).

De zuigers kun je heel licht opschuren met waterproof schuurpapier, en dan NIET in de lengterichting van de zuiger schuren, omdat je dan krasjes maakt die later weer kunnen gaan lekken.

Alles weer monteren met een beetje speciaal remzuigervet eraan (is geen geintje, bestaat echt).

Knutsel ze.

Ook een vraagje: ik moet de koppelingskabel van mijn Honda even smeren, hoe krijg ik die los? Gewoon dekseltje eraf, en daar zal wel een haakje-oogje-busje-palletje constructie achter zitten? :P
 
Laatst bewerkt:
Op vrijdag 14 juni 2002 09:18 schreef Ralfie het volgende:Ontluchtingsnippel rechts losdraaien, leegpompen, ontluchtingsnippel dicht. Herhalen voor links. De meeste vloeistof is er nu uit.
Klauwen demonteren,
Tot hier ga ik toepassen. (dank, dank)

zuigers zijn er met perslucht uit te blazen (even lenen bij de benzinepomp). Wikkel een doek om de klauwen, want als de zuigers loskomen kan dit behoorlijk hard gaan, en je wilt geen remzuiger tegen je handen/hoofd/andere gevoelige delen. Wel oppassen, want er zit altijd nog een beetje vloeistof in de klauwen zelf.

Meteen afdichtingsrubbers e.d. vervangen door NIEUWE (dus niet de oude hergebruiken deze keer ;) ).

De zuigers kun je heel licht opschuren met waterproof schuurpapier, en dan NIET in de lengterichting van de zuiger schuren, omdat je dan krasjes maakt die later weer kunnen gaan lekken.

Alles weer monteren met een beetje speciaal remzuigervet eraan (is geen geintje, bestaat echt).
Bovenstaande laat ik lekker doen. (gratis bij aankoop remblokken/vloeistof :P )

Ook een vraagje: ik moet de koppelingskabel van mijn Honda even smeren, hoe krijg ik die los? Gewoon dekseltje eraf, en daar zal wel een haakje-oogje-busje-palletje constructie achter zitten? :P
Eerst bij koppel-hendel maxixaal schroefdinges indraaien.

Waarschijnlijk moet je ook de hele hendel eraf halen, voor je genoeg lengte hebt op de kabel, om 't haakje-oogje-busje-palletje constructie los te haken.
 
heb ook net m'n remklauwen gereviseerd

remvloeistof aftappen via slangetje in een potje, klauwen uit elkaar halen

met fietspomp de zuigers eruit drukken (via ontluchtings ventiel)

rubbers vervangen

en het geheel weer vullen met remvloeistof en ontluchten...

(voor het ontluchten is een injectiespuit errugh makkelijk)

heb m'n zuigers met een schuursponsje (afwas) schoongemaakt en daarna met zilver poets weer superglad gemaakt. werkt perfect zo.


en enne hulde voor de stalen remleidingen die zijn echt superhard

lekker gevoel beter dan die zachte rubber leidingen.
 
Laatst bewerkt:
Op vrijdag 14 juni 2002 19:59 schreef nognietingebruik het volgende:
1) met fietspomp de zuigers eruit drukken (via ontluchtings ventiel)

2) (voor het ontluchten is een injectiespuit errugh makkelijk)
1) Ik krijg niet genoeg druk in de kamer 8er de zuiger. Ik moet nl. met m'n vinger 'n gaatje dichthouden. :? Tips iemand?

2) hoe dat zo?

(Verder hebben de tips goed geholpen. :} Geen knoeiboel. :) )
 
1) Ik krijg niet genoeg druk in de kamer 8er de zuiger. Ik moet nl. met m'n vinger 'n gaatje dichthouden. :? Tips iemand?

2) hoe dat zo?

(Verder hebben de tips goed geholpen. :} Geen knoeiboel. :) )

Punt 1:
Probeer een gewone bout te vinden met de goeie draadsoort en draai die in het gat. Evt met ringetjes ertussen en natuurlijk teflon tape eromheen. Ringetjes ertussen om te voorkomen dat je het inwendige van de klauw aan stront drukt met die bout.

Punt 2:
Via ontluchtingsnippel het remsysteem opvullen, zo hou je de lucht boven.
 
rdz, is het gelukt met je klauah?

Je had laatst een tip om de carbs van mijn CB "af te laten" om de troep eruit te halen. Hoe doe ik dat dan? Moeten de hele vlotterkamers er onderuit of kan het eenvoudiger?

En hort die achtervering zo slap te zijn? Volgens mij zit er bij mij weining demping meer in... :P

Van het weekend lekker getourd met het gebakkie, afstelling is nog niet helemaal 100% (hij rookt nnogal zwart bij vol optrekken, dus staat te rijk afgesteld, kijk ik nog even na). 150 km erbij :)
 
Op maandag 17 juni 2002 09:16 schreef Ralfie het volgende:
1 rdz, is het gelukt met je klauah?

2 Je had laatst een tip om de carbs van mijn CB "af te laten" om de troep eruit te halen. Hoe doe ik dat dan? Moeten de hele vlotterkamers er onderuit of kan het eenvoudiger?

3 En hort die achtervering zo slap te zijn? Volgens mij zit er bij mij weining demping meer in... :P
1 zie laatste zin van me vorige post :P
2 Helemaal onderaan de vlotterbakkies zit een rubberslangetje& een schroefje dernaast. Slang in potje & dan schroefje linxom.
3 Orginele kun je nauwelijks afstellen & zijn niet zo'n toppie kwaliteitje. Met de goeie kontakten kun je misschien nog koni's aankomen. Die zou ik zeker aanraden. (en niet veel duurder dan de low-budget dempertjes)
 
Op maandag 17 juni 2002 11:50 schreef roestendoenze het volgende:1 zie laatste zin van me vorige post :P

Mooi zo!!

2 Helemaal onderaan de vlotterbakkies zit een rubberslangetje& een schroefje dernaast. Slang in potje & dan schroefje linxom.

Ha, ik dacht dat dat de mengselregelschroef was... :P

3 Orginele kun je nauwelijks afstellen & zijn niet zo'n toppie kwaliteitje. Met de goeie kontakten kun je misschien nog koni's aankomen. Die zou ik zeker aanraden. (en niet veel duurder dan de low-budget dempertjes)

D'r zitten al Koni's op... :) zijn die evt. te reviseren ofzo?
 
D'r zitten al Koni's op... :) zijn die evt. te reviseren ofzo?
Nou, dan kun je dus demping wel afstellen. Net onder de bovenste bout zit een rubber kapje. Daaronder zit een draai-ding met nr's 1,2 en 3 erop. Ik geloof dattie op standje 3 haast niet dempt en op standje 1 juist veel.

Gewoon dat stuiterweggetje heen&weer rijen, met steeds andere afstelling voor demping&veerspanning. ;)

(mij is verteld dat die koni-dempertjes levensduur 'heeeeel-lang' hebben.)
 
Op maandag 17 juni 2002 11:59 schreef roestendoenze het volgende:Gewoon dat stuiterweggetje heen&weer rijen, met steeds andere afstelling voor demping&veerspanning. ;)

't Is geen eens een stuiterweg nie...kun je nagaan!

[/quote]
(mij is verteld dat die koni-dempertjes levensduur 'heeeeel-lang' hebben.)
[/quote]

Mooi zo. Dat heeft mijn CB'tje namelijk ook. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan