Vervangen snelsluiting door DD ?

rojerasen

MF veteraan
5 feb 2014
1.741
638
almelo
Ik wil graag een Shoei GT-Air aanschaffen, en nu las ik op meerdere plaatsen dat de snelsluiting gemeen tegen de keel drukt. Bij mij is dat ook zo.
De motorzaak gaf aan dat dat met een in de fabriek aangepaste omruil van een snelsluiting naar een DD sluiting geen enkel probleem meer zou zijn. Ik ben benieuwd naar ervaringen hiermee, en of met die wisseling het knellen op de keel verdwenen is.
Die helm is geen supermarktspul en ik zou ook niet de motorzaak met de narigheid willen laten zitten, dus als iemand ervaring heeft en wil delen, dan graag.
 
Ik vind het wel een beetje raar verhaal dat mensen last hebben van een snelsluiting.
Zo uit mijn blote hoofd moet het zo strak dat er nog een vinger tussenpast.

Voor de rest weet ik het ook niet, heb zelf al heel lang DD.
 
Bij DD heb je wel een drukknoop voor de overtollige band, is wel vertragend met sluiten.
Maar dat zal ook bij snel zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me er best wel iets bij voorstellen. Gewone snelsluitingen zie je volgens mij vooral nog bij de goedkopere helmen; de meeste helmen hebben nu een ratelsluiting.
Maar da's best wel een blokje onder je kin en kan soms wat tegen je strottenhoofd drukken.
En een dubbelD zit niet precies in het midden, maar opzij.
Ik zou mijn sluiting ook wel willen vervangen als dat mogelijk zou zijn; ik blijf dit even volgen!

@Boevie: bij een snelsluiting en ratelsluiting heb je de overtollige band er niet los bijhangen; daar is dus geen extra drukknop meer voor nodig.
 
@ Lady_Di. helaas bij een dubbel D wel je moet het uiteinde namelijk door de D ogen heen halen en hangt daarna dus los vandaar de drukknop.
vervangen zou niet een heel groot probleem moeten zijn als de fabriek meewerkt (de materialen levert). normaal zitten de banden vast met een paar klink- of popnagels aan de zij en achterkant. kwestie van die nagels uitboren en nieuwe banden plaatsen met de juiste sluiting. en je moet dus even het binnenwerk uit de helm halen om er bij te komen maar dat moet je ook bij het plaatsen van een communicatie systeem dus dat zou ook niet al te veel problemen moeten opleveren.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat het aan de sluiting ligt maar aan de plaats van de band.
Ik heb een Nolan N104 en daarvoor een aantal voorganger en nooit last gehad maar ook ooit eens een Laser gehad en bij die zat het bandje wat lager en drukte irritant tegen mijn adamsappel.
 
Ik wil graag een Shoei GT-Air aanschaffen, en nu las ik op meerdere plaatsen dat de snelsluiting gemeen tegen de keel drukt. Bij mij is dat ook zo.
De motorzaak gaf aan dat dat met een in de fabriek aangepaste omruil van een snelsluiting naar een DD sluiting geen enkel probleem meer zou zijn. Ik ben benieuwd naar ervaringen hiermee, en of met die wisseling het knellen op de keel verdwenen is.
Die helm is geen supermarktspul en ik zou ook niet de motorzaak met de narigheid willen laten zitten, dus als iemand ervaring heeft en wil delen, dan graag.

Ik heb dit ook gehad bij wisselen van Dubbel D sluiting naar een snelsluiting bij mijn nieuwe helm.

Dit was op te lossen door het bandje (welke gewoon verstelbaar is) aan de kant van het dikke stuk van de snelsluiting korter te maken, hierdoor zat de sluiting niet onder mijn kin maar verder naar de zijkant. hiermee was voor mij het probleem opgelost!
 
Nope, dan klettert het in de wind tegen de buitenkant van de helm. Heel irritant, dat stalen knoopje.
 
Net even gekeken en die van mij is van plastic en als die tikt dan tikt ie tegen de onderkant van mijn wangkussen. Wat ik zei, geen last van. :P
 
Voor mij altijd een DD sluiting. Zit altijd strak en is de veiligste oplossing als je dr mee op je bek pleurt.
 
Voor mij altijd een DD sluiting. Zit altijd strak en is de veiligste oplossing als je dr mee op je bek pleurt.

DD is ook mijn voorkeur maar helaas heeft Shoei geen DD. En ik heb een "Shoei-hoofd". Arai past mij ook goed maar heeft geen systemhelmen en geen ingebouwde zonnevizieren. Het is dus een Shoei geworden zonder DD. Heb overigens geen last van de ratelsluiting hiervan
 
Ik las via diverse fora dat met name de GT-Air dit probleem kent voor sommige mensen. Het is natuurlijk afhankelijk van je lichaamsbouw of je er jast van hebt, maar de helmconstructie speelt ook een rol.
Zo had ik een Caberg met ratelsluiting en geen enkel probleem, voor de passagiers een goedkope Airoh klaphelm , ook ratel, en dat was een wurging. Nu weet ik wel dat er 1 of twee vingers tussen moeten kunnen, maar toch is het geen prettig gevoel als je lange ritten maakt ( en dat doe ik ) .
Nu heb ik HJC, met DD, en zat zit ook prima.

Ik heb geen info kunnen vinden of krijgen of de positie van de kinband bij Shoei ook iets veranderd kan worden, of dat ze alleen het bandje zelf vervangen.

Dus het is een Shoei dingetje . Weet iemand raad ? De helm zelf zit super, hij zou mooi stil moeten zijn, kortom een heel positieve review overal. Alleen die kinband....
 
How can I convert from the ratchet lock to Double-D?
On the GT-Air, Neotec and J-Cruise models, we decided to use the ratchet system due to many wishes of our customers all over europe. However, it is also possible to convert the models GT-Air and Neotec to a double D-lock for 80, - Euro. Requirement would be that the helmet was bought at a regular dealer and then sent to us for conversion. A copy of the purchase voucher and a short letter should be enclosed.
aldus shoei zelf. als je hem dus bij een shoeidealer hebt gekocht de bon opzoeken en opsturen naar shoei en voor 80 euro zit er een DD sluiting in. en natuurlijk een briefje er bij dat je hem graag omgebouwd wilt hebben.
bij mijn helm (schuberth C3pro) zat de sluiting ook eerst irritant tegen mijn keel aan. een keertje goed hard naar voren trekken heeft het probleem bij mij opgelost. maar de helmen hiervoor van schuberth en arai met dubbelD sluiting nooit last van gehad. het zou dus goed kunnen dat het ombouwen naar dubbelD de oplossing is of eerst eens een keertje goed hard naar voren trekken en kijken of het werkt. je hoeft meestal niet veel te winnen het is vaak maar een paar milimeter net om de druk van de keel af te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Idem voor mijn Shoei NXR.


full

Jaja met dd sluiting hoor :t ik heb t gevraagd of ze de sluiting van een GT-air konden laten veranderen ,maar dat kon volgens hun niet :N
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Naar wat ik heb begrepen is het niet mogelijk om een aanpassing te maken
op je helm (sluiting dan wel te verstaan).

Ik heb deze vraag namelijk ook is gesteld bij mijn 'eigen' toko.
Een sluiting veranderen kan wel, maar dan moet de helm terug naar de fabrikant,
moeten er testen gedaan worden (zie het als een soort TÜV keur), en moet de
helm een nieuw keurmerk krijgen..

Zag namelijk best een mooie Shark (die met verlichting rond de kin en op het achterhoofd)
alleen met een snelsluiting/rateldingis.
Dus toen maar even gevraagd en kreeg bovenstaand als antwoordt.

Dat werd hem dus helaas niet.
Ik blijf lekker met de dubbel D rijden.

Zoals eerder vermeld, zit altijd goed.
In de winter hoef je niets te vertellen (het is koud, lichaam krimpt)
In de zomer hoef je niets te verstellen (het is warm, lichaam zet uit)
Dubbel D zit altijd goed, en het overtollig stukje band, klik je zo vast aan het drukkertje
(mijn drukkertje is trouwens ook van plastic)

But this is just my 20cts
 
Naar wat ik heb begrepen is het niet mogelijk om een aanpassing te maken
op je helm (sluiting dan wel te verstaan).

Ik heb deze vraag namelijk ook is gesteld bij mijn 'eigen' toko.
Een sluiting veranderen kan wel, maar dan moet de helm terug naar de fabrikant,
moeten er testen gedaan worden (zie het als een soort TÜV keur), en moet de
helm een nieuw keurmerk krijgen..

Zag namelijk best een mooie Shark (die met verlichting rond de kin en op het achterhoofd)
alleen met een snelsluiting/rateldingis.
Dus toen maar even gevraagd en kreeg bovenstaand als antwoordt.

Dat werd hem dus helaas niet.
Ik blijf lekker met de dubbel D rijden.

Zoals eerder vermeld, zit altijd goed.
In de winter hoef je niets te vertellen (het is koud, lichaam krimpt)
In de zomer hoef je niets te verstellen (het is warm, lichaam zet uit)
Dubbel D zit altijd goed, en het overtollig stukje band, klik je zo vast aan het drukkertje
(mijn drukkertje is trouwens ook van plastic)

But this is just my 20cts
Hoewel ik de voorkeur geef aan dubbel D, hoef je ook bij een ratel niets te verstellen als hij één keer goed staat. De ratel zelf geeft immers nog de mogelijkheid iets te variëren.
 
Net even gekeken en die van mij is van plastic en als die tikt dan tikt ie tegen de onderkant van mijn wangkussen. Wat ik zei, geen last van. :P

Nja oke, ik geloof je.

Ik heb hier 2 helmen staan. Van de oude is het uiteinde zo gerafeld dat de knoop er bijna uitvalt. Dit komt omdat ik de knoop nooit dicht deed, en dan klappert de knoop zeer irri tegen de harde buitenschaal.
De nieuwere ziet er nog wel netjes uit omdat ik bij deze wel altijd netjes de drukknoop dichtdoe.

Ik ben nu even te lui om te gaan kijken of de knoop van staal cq plastic is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan