Vervangen startrelais na doorlopen startmotor

Monster796

MF veteraan
27 jul 2010
2.898
2.483
Dongûh, Jongûh.
Hallo Allemaal,

Afgelopen najaar heb ik een Ducati Indiana gekocht, voor erbij. Ik heb er een paar keer op gezeten, voor de rest heb ik er nog niet veel mee gedaan.
Weekje terug wilde ik hem (haar?) nog een keer starten om even te zien hoe de accu zich gehouden heeft. Dat bleek meer dan dan prima, want de Duc sloeg meteen aan. Maar toen ik deze uit wilde zetten bleef de startmotor rond gaan. Zelfs nadat ik de contactsleutel uit het contact haalde ging de startmotor nog rond.

Ik zag geen andere oplossing dan de accu kabel los te halen. Zodra ik de accu kabel tegen de pool aanhoud, gaat de startmotor draaien, met of zonder contactsleutel.

Beetje googelen heeft mijn geleerd dat dit 99,9% zeker een defect startrelais betreft. Deze wil ik dus gaan vervangen.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik een leek ben op het gebied van motor onderhoud en al helemaal op het gebied van motor-electronica.
Maar ik wil van sleutelen en onderhoud wat meer mijn hobby gaan maken, dus ik wil het allemaal erg graag leren. (Daarom heb ik ook een oude Ducati voor erbij gekocht, die gaan lekker vaak stuk ;-) )


Maar goed; het startrelais, dus. Het oude relais is er inmiddels uit.
Het gaat om een Hitachi MS5A-181 (12V)

Ik heb een beetje zitten zoeken, maar ik zie nergens een shop waar dit model te koop is. Op zich lijkt het mij prima om een ander merk/type/model aan te schaffen, maar ik heb geen idee hoe dit werkt met startrelais. Ik neem even aan dat niet elk relais zomaar voldoet, maar dat ik er een moet kiezen met vergelijkbare specs.

En dan nu mijn vraag:
Wat zijn de specs van een startrelais (En hoe wordt dit uitgedrukt? Is dit wattage/ volt/ ohm of zo?) hoe vind ik de specs van de Hitachi MS5A-181 en welke merk/ type zou eventueel in aanmerking komen om als vervanging te dienen voor dit type start relais

Alvast bedankt. Alle hulp/tips/suggesties zijn welkom.
 
Dank u allen;
Startknop zal het niet zijn waarschijnlijk, omdat de startmotor ook doorloopt als het contact er niet op staat. Uit meerdere andere fora begreep ik dat dan het relais de grootste suspect is bij dit gedrag.

Bedrading en dat soort dingen vallen niet uit te sluiten, maar ik moet ergens beginnen. Toen ik de motor kocht was het start gedrag normaal. Ik heb er een ritje op naar huis gemaakt en deze de dagen erna nog een paar keer gestart en er een kort ritje (1,5 km) op gemaakt.
Bedrading kan altijd smelten, maar er is eigenlijk niets geks gebeurd.

Een startrelais zal me ook de kop niet kosten, denk ik?
 
Dank u allen;
Startknop zal het niet zijn waarschijnlijk, omdat de startmotor ook doorloopt als het contact er niet op staat. Uit meerdere andere fora begreep ik dat dan het relais de grootste suspect is bij dit gedrag.

Bedrading en dat soort dingen vallen niet uit te sluiten, maar ik moet ergens beginnen. Toen ik de motor kocht was het start gedrag normaal. Ik heb er een ritje op naar huis gemaakt en deze de dagen erna nog een paar keer gestart en er een kort ritje (1,5 km) op gemaakt.
Bedrading kan altijd smelten, maar er is eigenlijk niets geks gebeurd.

Een startrelais zal me ook de kop niet kosten, denk ik?

Zet even je multimeter op ohms en piep het relais door op de twee dikke contacten die naar de accu en de startmotor gaan. Piept je meter dan is je relais blijven hangen en moet je die vervangen.
 
@Rob Troost

Dat ga ik maar eens gewoon doen. Baat het niet, dan schaadt het -hopelijk- ook niet. En anders maar wel, dat zien we dan wel weer.
Zag ergens een plaatje van het relais van een Monster 821 voorbij komen. Zag er nagenoeg hetzelfde uit, kon helaas het typenummer niet helemaal lezen.

Overigens zat mijn relais met kroonsteentje geconnect, lijkt met ook niet de originele manier van stekkeren, dus de vorige eigenaar heeft al een loopje genomen met wat dingetjes...

En als reactie op Willem; godsamme, nou moet ik ook een multimeter op mijn verlanglijstje zetten, want die heb ik nog niet. En ik geef op het moment al kapitalen uit aan gereedschap en bijbehoren..... Zo blijf ik bezig.!!
Als iemand nog een betaalbare goede hobby-multimeter-tip heeft; graag!
 
@Rob Troost

Dat ga ik maar eens gewoon doen. Baat het niet, dan schaadt het -hopelijk- ook niet. En anders maar wel, dat zien we dan wel weer.
Zag ergens een plaatje van het relais van een Monster 821 voorbij komen. Zag er nagenoeg hetzelfde uit, kon helaas het typenummer niet helemaal lezen.

Overigens zat mijn relais met kroonsteentje geconnect, lijkt met ook niet de originele manier van stekkeren, dus de vorige eigenaar heeft al een loopje genomen met wat dingetjes...

En als reactie op Willem; godsamme, nou moet ik ook een multimeter op mijn verlanglijstje zetten, want die heb ik nog niet. En ik geef op het moment al kapitalen uit aan gereedschap en bijbehoren..... Zo blijf ik bezig.!!
Als iemand nog een betaalbare goede hobby-multimeter-tip heeft; graag!

Ik heb er eentje van Conrad, eigen merk Voltcraft. Ze hebben ook een speciaal type voor Automotive. Misschien voor jou met iets te prijzig/uitgebreid (kostte iets van 105,-). Met een een eenvoudige multimeter van 2 tientjes (Lidl) kom je ook al een heel eind)
 
@Rob Troost

Dat ga ik maar eens gewoon doen. Baat het niet, dan schaadt het -hopelijk- ook niet. En anders maar wel, dat zien we dan wel weer.
Zag ergens een plaatje van het relais van een Monster 821 voorbij komen. Zag er nagenoeg hetzelfde uit, kon helaas het typenummer niet helemaal lezen.

Overigens zat mijn relais met kroonsteentje geconnect, lijkt met ook niet de originele manier van stekkeren, dus de vorige eigenaar heeft al een loopje genomen met wat dingetjes...

En als reactie op Willem; godsamme, nou moet ik ook een multimeter op mijn verlanglijstje zetten, want die heb ik nog niet. En ik geef op het moment al kapitalen uit aan gereedschap en bijbehoren..... Zo blijf ik bezig.!!
Als iemand nog een betaalbare goede hobby-multimeter-tip heeft; graag!
2A973194-2BF1-4EC6-ADD3-7165229DF634.jpeg


Hoef helegaar nie, zo aansluiten en als het lampje ineens aan gaat dan is je relais K’duc-ati en de prullenbak in gaatie.
 
En over dat kapitalen aan gereedschap kopen, wie moest er nou perse een Ducati?

Sterker nog; het is inmiddels nummer 4....
Dus dat gereedschap komt wel van pas en die multimeter van een tientje zal me ook de kop niet kosten.

Maar dank allen voor het meedenken en de tips. Zowel het relais als de multimeter zijn besteld en het weekend ga ik eens zien of ik het kan fixen.

Zo niet; dan heb ik in ieder geval geleerd wat een startrelais doet en hoe het werkt, en kan ik de rest van mijn leven lekker multimeten!
Ook mooi.
 
  • Leuk
Waarderingen: MSW
Bij een relais heb je met een paar belangrijke specificaties te maken. Spanning, Stroom en maak of breek contact.

Spanning is makkelijk want dat is net als de rest van je motor 12v.

Stroom betreft hoeveel stroom er maximaal door heen kan. Dit is de stroom die je startmotor maximaal kan trekken. Dit is per motortype anders. Een zwaarder relais is geen probleem. Een lichtere wel want deze gaat of gelijk kapot of na een tijdje. Als het relais zwaarder is dan de zekering die er in of tussen zit kan je niet fout zitten.

Meestal is een relais een maak contract. Dat betekend dat de contacten doorverbonden worden door het relais op het moment dat er spanning op gezet wordt. (dit ipv juist onderbroken) Aangezien je wil dat de startmotor stroom krijgt op het moment dat je de startknop indrukt moet je dus een maak kontakt hebben.
 
Bedankt voor het antwoord, je kunt weer terug in je winterslaap. :) :] (Het is wel een heel oud topic waar je op reageert)

Het relais is een maandje of 10 geleden tot volle tevredenheid vervangen. Ik had nog ergens een werkplaatshandboek (pdf) op de kop getikt en het onderdeel was nog gewoon te koop.

Het zit er al een tijdje op en functioneert prima. Probleem opgelost.
 
Maar dank allen voor het meedenken en de tips. Zowel het relais als de multimeter zijn besteld en het weekend ga ik eens zien of ik het kan fixen.

Dit klinkt toch redelijk als een afsluiting van een vraag, met voldoende handvatten voor een oplossing.

Dan kun je toch wel op je klompen aanvoelen dat het probleem is opgelost, als dit een bericht is van 312 dagen geleden.

Maar goed, dan nu voor degenen die het nog niet doorhadden; het is gelukt. Het startrelais is vervangen en dat was het euvel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan