vervangen tappet evo fxr

helenkikstra

Rookie
28 jun 2006
7
0
rotterdam
bij het warm worden van de motor gaan de kleppen tikken. dit gebeurt sinds de olie ververst is. is hier een logische verklaring voor of kan ik anders de tappet vervangen terwijl de cylinders er nog op zitten?
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor kanjer.

Helemaal goed.

Als je de tijd neemt om het forum te leren kennen, jezelf ff voorstelt en zo begrijp je vanzelf ook de inside jokes...
 
Is je olie wel van de juiste viscositeit.Zeker omat het met warm rijden gebeurtr en na olie verversen ontstaan is.Tappet zal wel niet kapot zijn .Oilscreen gecontroleerd?
 
oilscreen is gecontroleerd. hij was eerst gespoeld met een ander soort olie, misschien is daar een litertje van in blijven zitten. dus wordt het de olie weer opnieuw verversen.

bedankt voor de info! ik zal laten weten hoe het verder loopt.
 
een restje van 4 liter ?
afijn, hd olie als in originele harley olie ?

uit het verhaal opmakend lijkt het erop dat het aan de olie ligt die je
hebt gebruikt.
nieuwe geschikte olie en filter erin.

hoeveel Km staat er op ?
harley olie ja.

de olie gaat al opnieuw ververst worden en het filter wordt vervangen. er staat 75.000 km op.
 
harley olie ja.

de olie gaat al opnieuw ververst worden en het filter wordt vervangen. er staat 75.000 km op.
kan toeval zijn zo net na een olie wissel
maar bij 75K kan er wel eens wat de geest gaan geven.

koppen kunnen blijven zitten, alleen klepdeksel verwijderen en de tappetblocks
voor montage wel een momentsleutel gebruiken.
 
kan toeval zijn zo net na een olie wissel
maar bij 75K kan er wel eens wat de geest gaan geven.

koppen kunnen blijven zitten, alleen klepdeksel verwijderen en de tappetblocks
voor montage wel een momentsleutel gebruiken.
aha, nou dat is fijn om te weten. voorlopig alleen eerst ff de olie proberen.
edit: dankjewel!
 
Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik wou me graag aansluiten bij het probleem en ben dan ook erg benieuwd hoe dit verhaal is afgelopen. (Als de betrokkenden nog actief zijn bij dit forum.)

Ik heb namelijk zelf een harley sporstster XLH met een 1000cc evolution blok 4 gear uit 1990 . Deze motor heb ik nu slechts 2 weken in mijn bezit en gelijk heb ik een probleem. De kleppen tikken. Na wat onderzoek blijkt er 10W40 ingezeten te hebben, waar ik vervolgens 300km op heb gereden. Toen begonnen de kleppen ineens te tikken. Omdat het zelfstellende kleppen zijn, ben ik begonnen met het verversen van de olie voor de juiste. HD 20W50. Maar nu 100 km later tikken ze nog steeds. Maar niet altijd. Net als in dit forum alleen als die warm is en niet als die koud is.

Ik heb zelf het idee dat er nog dunnere olie 10W40 in de tappets zit en daarvoor bij het warm worden van de motor niet genoeg druk op kan bouwen. Mijn idee is nu om eerst Wynss hydroclic vale cleaner door de olie te gooien om te kijken of de tappets weer correct gaan werken. Dit is eigenlijk voor auto's.

Mijn vraag, zou mijn gedachtengang juist kunnen zijn en heeft iemand enig ervaring met dit soort spul en of het wel geschikt is voor motorfietsen (harley in dit geval)

Erg benieuwd naar jullie visie. Groet, Johan
 
Terug
Bovenaan Onderaan