Vervangen uitlaat

martindj

MF veteraan
4 dec 2006
1.160
0
Alphen aan den Rijn
Ik wil op mijn motor graag mijn originele uitlaat terug gaan plaatsen. De huidige uitlaat maakt te veel lawaai naar mijn zin aangezien ik straks regelmatig vroeg met de motor op pad moet.

Ik heb een originele uitlaat hier liggen en ook voldoende beschikking over gereedschap. Echter heb ik tot op heden nog weinig onderhoud zelf gedaan van mijn motor.

Ik vermoed dat ik alle stukken metaal niet gewoon rechstreeks in elkaar kan schuiven en aan de motor kan monteren.

Wie kan mij vertellen waar ik op moet letten en wat ik nog meer nodig heb behalve de uitlaat en voldoende gereedschap + motivatie? Het betreft overigens een Suzuki GSX-R 750 uit '88.

Alvast bedankt! :}
 
waar je op moet letten is dat je de draadeinden in de kop niet afbreekt.
vaak zit de moeren erg vast op de draadeinden.
is erg lastig om de afgebroken draadeinden uit de cilinderkop te krijgen.
verder zou ik wel nieuwe uitlaatpakkingen bij de kop gebruiken.
voor de rest is het monteren van een uitlaat vrij eenvoudig.
zet eerst de uitlaatbochten los vast in de kop en schuif dan de andere delen erop.
de rest wijst zich vanzelf.
 
waar je op moet letten is dat je de draadeinden in de kop niet afbreekt.
vaak zit de moeren erg vast op de draadeinden.
is erg lastig om de afgebroken draadeinden uit de cilinderkop te krijgen.
verder zou ik wel nieuwe uitlaatpakkingen bij de kop gebruiken.
voor de rest is het monteren van een uitlaat vrij eenvoudig.
zet eerst de uitlaatbochten los vast in de kop en schuif dan de andere delen erop.
de rest wijst zich vanzelf.

Kan de uitlaat verder droog op elkaar worden gemonteerd? Is alleen bij de kop een pakking nodig?
 
Gewoon aleen je demper vervangen, zo loop je ook niet het risico dat je de draadeinde in je kop afbreekt.

Als je de oude demper er afaald zie je gauw genoeg of deze een pakking heeft.

Als de bout(en) van de aansluiting van je downpipes naar de einddemper vast gerot zitten even inspuiten met WD40 en wat tijd geven om in te werken.
Mochten de bout(en) toch breken gewoon ook gelijk een nieuwe klembeugel monteren. Zijn ook niet zo duur.
 
hangt er een beetje vanaf hoeveel de 2 uitlaten verschillen, het kan zijn dat de afstellingen van de 2 erg dicht bij elkaar liggen zodat het te behalen verschil met afstellen minimaal is.

als hij afgesteld moet worden merk je dat snel genoeg, de motor loopt minder / is minder zuinig / rookt meer enz
 
Gewoon aleen je demper vervangen, zo loop je ook niet het risico dat je de draadeinde in je kop afbreekt.

Als je de oude demper er afaald zie je gauw genoeg of deze een pakking heeft.

Als de bout(en) van de aansluiting van je downpipes naar de einddemper vast gerot zitten even inspuiten met WD40 en wat tijd geven om in te werken.
Mochten de bout(en) toch breken gewoon ook gelijk een nieuwe klembeugel monteren. Zijn ook niet zo duur.

Als er een andere uitlaat onder is gekomen, b.v. een complete 4-1 ipv de originele 4-2 dan is het terugzetten van alleen de demper helaas geen optie.

Tussen kop en bocht zit een dichtring, deze heb je dus 4 stuks nodig.
Vervangingsdempers worden vaak zonder pakking op de collector geschoven, origineel zit daar vaak een pakking tussen. Als de pakkingen op de originele uitlaat nog in redelijke staat zijn kan je die zo weer in elkaar schuiven. Anders gewoon even nieuwe halen, dat zijn de kosten niet.

Kruipolie werkt beter dan WD40.

En als de oude uitlaat netjes droog heeft gelegen ziet de GSX-R er weer wat origineler uit, na 20 jaar heeft dat ook wel iets. Als de binnenschotten eruit geroest zijn schiet het met met dat lawaai misschien wat minder op dat je had gehoopt (een '88 fiets zal toch nooit zo stil worden als een '08 model, "ietsje" andere geluidseisen in die tijd + 20 jaar meer slijtage).

Suc6, Dutch
 
Terug
Bovenaan Onderaan