Vervangen van 1400GTR

de-poelier

Die hard MF'er
27 feb 2012
438
393
Ik rij nu sinds een jaartje een Kawasaki 1400GTR uit 2007. Een heerlijke motor, maar hij heeft één groot nadeel: zijn forse gewicht van ruim 300kg nat.

In het begin was het even wennen, maar na een paar maanden was het gewoon heerlijk sturen geblazen. Maar ik begin me nu te realiseren dat ik er wel aan ben gewend, maar dat ik er gewoon absoluut niet blij mee ben. Op alle wegen waar je 80+ kunt is het echt geen enkel probleem, maar korte bochten, woonwijkjes, zelfs krappe rontondes... het is allemaal hard werken. Ik ben er een beetje klaar mee.

Dus ben me nu langzaam aan het oriënteren. Het belangrijkste aan een fiets is een stuk lager gewicht, dat hoeft niet eens in absolute zin, maar wel gevoelsmatig. Ik vind het vermogen van de Kawa heerlijk, dat wil ik graag zo houden. Mag zelfs nog wel een tikkie sneller. Cardan is ook erg prettig, maar geen noodzaak. ABS wel. Zijkoffers hoeven niet, dat los ik wel op met een topkoffer. Het hoeft ook geen volledig bekuipte motor te zijn, maar met 140 wil ik nog comfortabel kunnen rijden.

Dus in het kort:

Must haves:
- 'Laag' gewicht (max 250?)
- Vermogen
- ABS
- Comfortabel cruisen met 140
- Budget: 6-7k (Ik wil wel iets op de inruil toeleggen, maar niet teveel)

Wants:
- Cardan
- Traction control
- Smaller dan de Kawa (maar dat zal geen probleem zijn)
- Iets sportievere zitpositie

Een aantal motoren die ik heb overwogen:

ZZR1400, de sportieve broer van de GTR. Maar met 270kg nat zeker geen lichtgewicht.
VFR1200F, ook zo'n 270kg en 'voelt' zwaar volgens de reviews die ik heb gelezen
K1200S, onder de 250kg, maar problemen met koppeling en bak. BMW altijd problemen met ABS.
K1300S, meestal boven budget


Mijn vragen:
Voor wat betreft de hierboven genoemde motoren, mee eens? Of moet ik er toch een van heroverwegen? En waarom?
Welke types zou je nog aanraden en waarom?
 
Op zich klopt het lijstje wel zo'n beetje, je zou er nog een FJR aan toe kunnen voegen, want die vond ik sowieso altijd al lichtvoetiger rijden (sturen) dan de 1400GTR en VFR. Maar wat ik me eigenlijk afvraag: als je zegt iets sportievers te willen, waarom kijk je niet naar zoiets als een Kawa Z 1000 SX? Verder kan ik de KTM Super Duke GT aanbevelen, maar die gaat zeker over je budget heen.
 
De super duke staat heel hoog op mijn verlanglijstje, maar inderdaad nog ver boven budget :(
Ik zal nog eens kijken naar de FJR en Z1000SX. Thanks!
 
Zo zie je maar dat meningen verschillen: ik vond de fjr beduidend"lomper" rijden dan de gtr1400.
Ik heb er 2 gehad ( 2008 en 2015) en liep n beetje tegen hetzelfde"probleem" aan.
Ben vorig jaar overgestapt naar n versys1000.
Nog geen spijt van gehad.
 
Ik rijd dus zo 'n k1200s. Ondertussen 93000km er op.
Inderdaad al 2 keer de abs pomp kapot gehad maar gelukkig onder coulance en garantie vervangen dus kosten vielen alsnog mee.
Verder wel een echte aanrader. Ik heb al verschillende motoren gehad maar geen een zo lang als deze. Rijdt echt heel fijn.
Wel duur in onderhoud en er gaat wel eens wat kapot maar goed, dat kan bij een ktm, fjr of gtr ook gebeuren toch?
 
De super duke staat heel hoog op mijn verlanglijstje, maar inderdaad nog ver boven budget :(
Ik zal nog eens kijken naar de FJR en Z1000SX. Thanks!
Oja, als tractiecontrole een erg grote "want" is, dan kun je VFR en FJR van je lijstje schrappen, want binnen het budget ga je die niet met TCS vinden ben ik bang.

Dan nog een vraagje: met welke achterband rij je? Als dat de standaard voorgeschreven aspect-ratio 50 is, dan zou je eens kunnen proberen hoe het ding rijdt met een band met aspect-ratio 55. Dat maakt bij de GTR beslist een positief verschil, zeker in het korte werk, en ook bij het snel insturen/omleggen in het algemeen.
 
Moto Guzzi staat er niet bij, ga eens proefrijden hate it or love it!

Love it! onvergelijkbaar ding.
 
Kijk ook eens naar een Versys of Vstrom, is wel een ketting ipv cardan maar je geeft aan dat dat niet onoverkomelijk hoeft te zijn. Zijn erg fijn sturende fietsen en mijn Vstrom 650 weegt iets van 213 kilo, geen idee hoeveel een 1000 weegt.

Geen tcs voor zover ik weet, de zit is eerder relaxt dan sportief, maar het komt natuurlijk niet uit de lucht vallen dat ze enorm veel verkocht worden.
 
Ik rijd dus zo 'n k1200s. Ondertussen 93000km er op.
Inderdaad al 2 keer de abs pomp kapot gehad maar gelukkig onder coulance en garantie vervangen dus kosten vielen alsnog mee.
Verder wel een echte aanrader. Ik heb al verschillende motoren gehad maar geen een zo lang als deze. Rijdt echt heel fijn.
Wel duur in onderhoud en er gaat wel eens wat kapot maar goed, dat kan bij een ktm, fjr of gtr ook gebeuren toch?
Dan zijn er andere motoren die ook goed rijden, maar betrouwbaarder/goedkoper in onderhoud zijn. Ik zit nu naar de Z1000SX te kijken, pracht machine!

Oja, als tractiecontrole een erg grote "want" is, dan kun je VFR en FJR van je lijstje schrappen, want binnen het budget ga je die niet met TCS vinden ben ik bang.

Dan nog een vraagje: met welke achterband rij je? Als dat de standaard voorgeschreven aspect-ratio 50 is, dan zou je eens kunnen proberen hoe het ding rijdt met een band met aspect-ratio 55. Dat maakt bij de GTR beslist een positief verschil, zeker in het korte werk, en ook bij het snel insturen/omleggen in het algemeen.
Achterband is toch aan vervanging toe. Neem ik mee!

Kijk ook eens naar een Versys of Vstrom, is wel een ketting ipv cardan maar je geeft aan dat dat niet onoverkomelijk hoeft te zijn. Zijn erg fijn sturende fietsen en mijn Vstrom 650 weegt iets van 213 kilo, geen idee hoeveel een 1000 weegt.

Geen tcs voor zover ik weet, de zit is eerder relaxt dan sportief, maar het komt natuurlijk niet uit de lucht vallen dat ze enorm veel verkocht worden.
Was ik nog vergeten te melden: allroads heb ik helemaal niks mee. Ik heb een dagje een DL1000 mee gehad. Ondanks dat ik niks negatiefs kon verzinnen over die machine, kon ik er ook niks positiefs over bedenken... Wat een oersaai ding. Datzelfde verhaal ken ik van twee vrienden die een Varadero hebben gehad. Niks op aan te merken, maar te saai voor woorden.
 
Triumph 1050 gt sprint?
Ook leuk en niet zo duur.
Goeie tip, thanks

...en ik neem aan bewust geen boxer op het lijstje? Moet het een viercilinder zijn?
Voordat ik de kawa kocht heb ik een paar RT's gereden, maar het is niet echt mijn ding.
Viercilinder is trouwens niet per se een must, ik sta ook wel open voor een 2- of 3 cilinder. Maar geen boxer idd.
 
Laatst bewerkt:
Moto Guzzi staat er niet bij, ga eens proefrijden hate it or love it!

Love it! onvergelijkbaar ding.

Laat ik nu net -heel toevallig- een Moto Guzzi 1200 Stelvio te koop hebben!

Goeie tip, thanks


Voordat ik de kawa kocht heb ik een paar RT's gereden, maar het is niet echt mijn ding.
Viercilinder is trouwens niet per se een must, ik sta ook wel open voor een 2- of 3 cilinder. Maar geen boxer idd.

Hmm... in mijn ogen is een BMW Boxer een soort opstapje naar de Guzzi. Maar je moet dan wel van een beetje "bruut" houden.
 
Ik weet niet wat is het met allroads, maar ik vond ze er doorgaans zo knullig uit zien. Ik heb dat ook bij SUV's. Meer offroad dan het grindpaadje achter wordt het voor >99% niet. En dat geldt ook voor mij.

Nee, geef mij dan maar veel meer vermogen dan dat ik ooit nodig zal hebben, want dat is natuurlijk veel realistischer 8-)
 
Ik rij een K1300GT. Ga je qua gewicht niets mee opschieten. Ook 275 kg nat. Wel een fantastische fiets.
 
Ik rij een K1300GT. Ga je qua gewicht niets mee opschieten. Ook 275 kg nat. Wel een fantastische fiets.
...en schaars op de occassiemarkt, dus ook wel duur. K1300s is beter verkrijgbaar en ook een heel fijne snelle toerfiets, echter zoals TS al aangeeft rond de 7000 voor een net exemplaar is een 'uitdaging' zeg maar. Als er iets rek in het budget (+ € 1 à 1,5k) zit moet het wel lukken. Aanbod is relatief groot, dus dat drukt de prijs wel. Bagagemogelijkheden (systeemkoffers) is beperkt, ik gebruikte een simpele aftermarket topkoffer.
 
//off topic
Kijk uit, we kapen dit topic. Was maar een geintje. Wil de 1300 niet kwijt
//on topic
 
Terug
Bovenaan Onderaan