vervangen voortandwiel cbr1000rr

mvb

Rookie
22 jun 2008
6
0
Hallo

Ik heb een cbr1000rr uit 2005, en wil graag een kleiner tandwiel van voor
monteren.

Als ik alles gedemonteerd ( schakelpookje , koppelingcylinder, alle bouten tandwielcover) hebt,
krijg ik de tandwielcover niet weg. Er zit eronder nog iets in de weg.

Zoals ik het zie moet ik of de waterpomp nog weghalen ( wat ik liever niet doe)
of moet ik die lange stift die naar mijn koppeling loopt (achter de koppelingcylinder) uit het blok trekken, zodat ik de tandwielcover meer kan bewegen

Vraag: kan dit kwaad (stift eruit trekken ) of is er een makkelijkere methode
 
Kan jou verzekeren dat de waterpomp eraf moet om ruimte te krijgen heb dat pas ook ervaren toen ik weer eens een nieuw voortandwiel wilde steken. Heb hem er 1 keer af gekregen zonder de pomp los te maken maar de laatse 2 keer heb ik het hele koelsysteem moeten laten leeglopen. Die ene keer was geluk hij blijft volgen mij achter die metalen pakking hangen, je kun hem er wel afkrijgen als je eerst je ketting breekt en dat was volgen mij de enige keer dat ik hem zonder uitbouwen eraf heb gekregen bedenk ik me nu. Ik rij maar 10000 km met een voorrtandwiel en dan zijn de tanden krom.
 
cbrdave; dat doe ik liever niet, beetje schrik van, zo technisch ben ik ook niet.
Bij mijn vorige motor een cbr600f van 2000 was het veel simpeler.
Is trouwens een aanrader bij een cbr600f 1 tandje kleiner van voor, rijdt fantastisch,
pakt veel beter op.




Rammbabbel: het huis van waterpomp steekt net een paar millimeter over mijn tandwielcover,
dus die zou ik een beetje omhoog moeten bewegen maar dat lukt niet vanwege die koopelingstift

Maar wat gebeurt er eigenlijk als ik die stift (achter de koppelingcylinder ) die naar mijn koppeling loopt in het blok eruit trek, dan heb ik volgens mij ook genoeg ruimte om te manouvreren.
 
Ik hier wat foto's bijgevoegd om de situatie wat duidelijker te maken
de waterpompbehuizing valt net een beetje over de tandwielcover

full

full
 
Waterpomp behuizing zit waarschijnlijk niet 'vast' tegen het tandwielcover aangemonteerd.

Als je alle boutjes eruit hebt, kun je t tandwielcover dan niet iets naar voren trekken en vervolgens omhoog eruit?

En als je t niet aandurft is voor tientje of 4 je tandwiel vervangen bij motorzaak *
 
Zo te zien moet je je koppelingshydrauliek eraf halen en de waterpomp.
Schroef het gewoon er af, kijk hoe het precies in elkaar zit en zet het weer er op.

Kostte dat kleine voortandwiel je trouwens veel topsnelheid bij je vorige motor ?
Je zou haast zeggen van niet aangezien ze natuurlijk redelijk overgeared zijn. Maar ik ben nieuwsgierig, want een kleiner voortandwiel zie ik ook wel zitten eigenlijk.
 
tis zooo makkelijk , koppelingscilinder eraf halen , as die erdoor gaat eruit trekken , kapje van tandwiel verwijderen , bout van tandwiel lossen nieuwe erop en alles weer terug ;)
 
Allemaal bedankt voor het meedenken aan mijn probleem.
Ik denk dat het nu zo voor elkaar moet zijn.

Heeft trouwens iemand ervaring met een kleiner tandwiel op een blade.
Wat doet het met je top en met je snelheidsmeter, hoeveel gaat hij afwijken.
 
Quote van jaspah


Kostte dat kleine voortandwiel je trouwens veel topsnelheid bij je vorige motor ?
Je zou haast zeggen van niet aangezien ze natuurlijk redelijk overgeared zijn. Maar ik
ben nieuwsgierig, want een kleiner voortandwiel zie ik ook wel zitten eigenlijk.




Nee qua top scheelde het bij mijn cbr600f eigenlijk niets, werd zelfs iets sneller
want met originele tandwielen kwam ik niet meer in rood in zijn 6
Met origineel 245km
met 1 kleiner 280 op de teller ( met natuurlijk de afwijking, ik denk zelf ongeveer 20 a 25 op top)
Bij 120 scheelt het ongeveer 10 km, maar hoe harder je rijdt hoe groter de afwijking)
 
Voor de digitale km units is er een mooi apparaatje te koop die je tandwielverhouding calibreerd! Heet de speedo healer, vergeet niet dat je snelheid en je km stand dan meer aangeven dan je werkelijk rijd! Kost meen ik iets van 85 euri.
 
Terug
Bovenaan Onderaan