vervangen voorwiel YAMAHA Virago

Ton1

Rookie
28 jul 2009
6
0
Austerlitz
Ik zou graag willen weten hoe ik mijn motor moet opkrikken om het voorwiel te vervangen? ik heb geen speciale krik voor motorfietsen.
 
middenbok zit er niet op.
ik zet meestal een krik onder het blok zodat de motor op de krik, zijstandaard en het achterwiel blijft staan.
alleen heb ik een brug waarbij ik de motor met een spanband aan 1 kant kan vastzetten om te voorkomen dat de motor te ver overhelt.
maar je kan dit natuurlijk ook doen en iemand anders de motor laten vasthouden.
 
motor op middenbok bij de stoeprand....heb je weer 15 cm extra speling.
achterkant verzwaren (buurman erop/lasapparaat/jerrycans met water) of vastzetten als dat kan (spanband naar putdeksel/trekhaak).

korte reparatie is buurman...lange reparatie is putdeksel
 
Achteruit de stoep af rollen, en de middenbok vlak voor de stoeprand uitdoen, dan heb je lekker veel werkruimte.
Dan eventueel iemand op het zadel plempen met een bakje koffie in z'n handen.
Of een gewone krik ergens onder je blok/uitlaat zetten zodat het achterwiel de grond raakt.
 
middenbok zit er niet op.
ik zet meestal een krik onder het blok zodat de motor op de krik, zijstandaard en het achterwiel blijft staan.
alleen heb ik een brug waarbij ik de motor met een spanband aan 1 kant kan vastzetten om te voorkomen dat de motor te ver overhelt.
maar je kan dit natuurlijk ook doen en iemand anders de motor laten vasthouden.
 
klussen voor gevordenden.....

1motorvoorwiel op een verhoging rijden (liefst krik met houten blok er op)

2 aan weerszijden van de motor voorwerpen plaatsen die hoger zijn dan het frame en met spanbanden je frame vast maken (lage stijger bv...muurtje en afvalcontainer.....huishoudtrapje...twee schragen)

3 krik omlaag....je motor hangt nu aan de spanbanden aan het frame je je voorwiel is u vrij om te wisselen..

edit.....wel in de versnelling/achterrem tywrappen
succes
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor uw reactie. De Yamaha Virago van mij heeft geen middenbok. Ik dacht ook aan het het plaasten van een krik onder het motorblok. Dan spanband aan de zijde van van de krik en niet aan de zijde van de standaard. Is het ook mogelijk een helpen aan de zijstandaard zijde te plaatsen zodat de fiets niet omvalt.???
 
fiets aan het balhoofd optillen met een takel terwijl je achterwiel op de grond blijft staan is een optie ..... maar beter gebruik je twee "paddock-stands". Eerst achter van de grond zetten en dan pas aan de voorzijde, als je eerst de voorzijde pakt met een paddockstand heb je veel kans dat je daarna je wiel er verticaal uit kunt pakken........
 
middenbok zit er niet op.
ik zet meestal een krik onder het blok zodat de motor op de krik, zijstandaard en het achterwiel blijft staan.
alleen heb ik een brug waarbij ik de motor met een spanband aan 1 kant kan vastzetten om te voorkomen dat de motor te ver overhelt.
maar je kan dit natuurlijk ook doen en iemand anders de motor laten vasthouden.


Geen middenbok bananeman :? Zet mijn Virago (VX 750 1993) altijd op het middenbok, vrouwtje even achterop en stuk hout onder het blok zodat hij achterover blijft staan.
 
fiets aan het balhoofd optillen met een takel terwijl je achterwiel op de grond blijft staan is een optie ..... maar beter gebruik je twee "paddock-stands". Eerst achter van de grond zetten en dan pas aan de voorzijde, als je eerst de voorzijde pakt met een paddockstand heb je veel kans dat je daarna je wiel er verticaal uit kunt pakken........


Paddocks onder een chopper?

Dan staat je virago gelijk 6 meter in de lucht :o

Kan je niet zo'n platte krik halen die schuif je onder je framebuizen en midden/achter en krik je de hele motor omhoog zowel voor als achter terwijl het bokje je volle frame ondersteunt
 
Terug
Bovenaan Onderaan