Vervangende bobine met weerstand ?

4strokerules

MF veteraan
30 nov 2001
22.296
4.217
Waar ter wereld ik ook kwam.
Mijn motor begint bij warm blok over/terug te slaan in de carb. Spruitstuk heb ik met starthulp ingespoten geen verandering in toerental. Bougies vervangen en bougiekabels geen verschil. Had nog een andere bobine liggen met een weerstand van 3 Ohm de fabrikant schrijft er 1 voor met 5 Ohm kan ik deze gebruiken met een 2 Ohm weerstand ervoor ? En hoe moet deze aangesloten worden ?
 
zou moeten werken.
hoe aansluiten zonder ze te zien is nogal moeilijk, maar meestal zit er een kleine en grote aansluiting op, de kleine is voor de massa. of als er 1 groen gemarkeerd is, is dat ook massa
Bedoel de aansluiting vd weerstand deze komt voor de 12 volt aansluiting op de bobine vanaf het contactslot ?

Deze weerstand is bruikbaar ?

 
beide aansluitingen zijn hetzelfde : voor de bobijn.

gewoon zonder extra weerstand. de totale weerstand zou misschien hetzelfde zijn maar je gaat een spanningsval krijgen over die weerstand waardoor je een lagere spanning krijgt primair. en (volgens mij) gaat het bij spoelen vooral over impedantie, maar wat die weerstand daarmee doet weet ik niet.
lagere weerstand = hogere stroom en dus beslasting van het circuit, maar ook sterkere vonk.
durf je dat niet juiste bobijn zoeken.
 
I=U/R = 14/5 = 2.8A (zoals het was) ik neem 14V vanwege een draaiende motor


nieuwe situatie
I= 14/5.2 = 2.7A
U weerstand = 2.7 x 2.2 = 5.9 V
U bobijn = 2.7 x 3 = 8.1
U tot = 5.9 + 8.1 = 14V

er zal dus maar 8.1V over je bobijn staan, en dat ga je niet willen denk ik ;)

Stroom door circuit met enkel bobijn van 3 ohm = 14/3 = 4.7 A
kijk op het el. diagram wat er allemaal mee op de zekering zit van de ontsteking en bereken of je met de extra stroom (1.9A) onder de zekering blijft.
 
Laatst bewerkt:
Is het een enkele of een dubbele bobine? Bij de dubbele bobine zit de secundaire wikkeling niet aan massa met een kant, dus kan het weinig last als je hem andersom aansluit. Bij de enkele bobine zit de secundaire wikkeling wel aan massa en moet hij juist worden aangesloten.
 
je kan anders een weerstand paralel over de bobijn zetten om de stroom te beperken, maar die berekening mag je zelf doen :)
ik vermoed toch dat dat zo werkt ? zo'n grote specialist ben ik nu ook weer niet op gebied van theoretische electriciteit.
 
Is het een enkele of een dubbele bobine? Bij de dubbele bobine zit de secundaire wikkeling niet aan massa met een kant, dus kan het weinig last als je hem andersom aansluit. Bij de enkele bobine zit de secundaire wikkeling wel aan massa en moet hij juist worden aangesloten.
Het zijn 2 bobinesvan 6 volt 1,5 Ohm in serie.
 
In serie heb je dan 3 Ohm en niets om je druk over te maken, moet gewoon goed werken. Ik weet niet of er cijfers op staan, maar 15 staat voor de plus 12 volt en 1 staat voor massa en dat krijgt hij via de onderbreker.
maakt niets uit of het er 2 in serie zijn of 1 enkele, mijn berekeningen van hierboven blijven geldig als je er een weerstand in serie bij zet en je blijft een spanningsval hebben en er zal nog altijd maar 8.1V over beide bobijnen staan.
 
Laatst bewerkt:
maakt niets uit of het er 2 in serie zijn of 1 enkele, mijn berekeningen van hierboven blijven geldig als je er een weerstand in serie bij zet en je blijft een spanningsval hebben en er zal nog altijd maar 8.1V over beide bobijnen staan.
Maar een weerstand in serie met de bobine zal tot gevolg hebben dat de spanning over de primaire wikkeling lager is en dat zal de vonk niet ten goede komen. Bij oudere auto's staat er standaard wel eens een weerstand in serie met de bobine, maar die wordt bij het starten dan overbrugd om een sterkere vonk te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Maar een weerstand in serie met de bobine zal tot gevolg hebben dat de spanning over de primaire wikkeling lager is en dat zal de vonk niet ten goede komen. Bij oudere auto's staat er standaard wel eens een weerstand in serie met de bobine, maar die wordt bij het starten dan overbrugd om een sterkere vonk te hebben.
bij oudere motoren komt dit ook voor.
en bij die motoren zit die weerstand er niet voor niets.
heb tot nu toe 2x een cdi mogen vervangen omdat de eigenaren de weerstand eruit hadden gesloopt.
het geeft idd een betere vonk, maar kan ook schade opleveren.
 
Maar een weerstand in serie met de bobine zal tot gevolg hebben dat de spanning over de primaire wikkeling lager is en dat zal de vonk niet ten goede komen. Bij oudere auto's staat er standaard wel eens een weerstand in serie met de bobine, maar die wordt bij het starten dan overbrugd om een sterkere vonk te hebben.
Auto's met een voorschakelweerstand hebben een 9 volt bobine.
 
Terug
Bovenaan Onderaan