Vervanging koppelingsplaten en of veren

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.497
181
Soest
Hoi,

Gisteren en vanmorgen merkte ik bij het doortrekken dat m'n koppeling iets slipt. Voor de rest werkt deze prima. Ik nam dus aan dat de platen versleten zijn. Sinds ik de motor heb 45000kms zijn deze namelijk nog niet vervangen.

Even snel op motozoom gekeken wat een set platen kost. Staat erbij als tip waarom niet gelijk de veren ook vervangen.
Is dat nodig/ zinvol ?
Is dat min of meer standaard?
Kan het ook zijn dat m'n platen helemaal niet versleten zijn maar dat de veren vervangen moeten worden?

Het gaat overigens om een Honda VFR750F BJ 88/89 met 110.000 kms
 
Hoi,

Gisteren en vanmorgen merkte ik bij het doortrekken dat m'n koppeling iets slipt. Voor de rest werkt deze prima. Ik nam dus aan dat de platen versleten zijn. Sinds ik de motor heb 45000kms zijn deze namelijk nog niet vervangen.

Even snel op motozoom gekeken wat een set platen kost. Staat erbij als tip waarom niet gelijk de veren ook vervangen.
Is dat nodig/ zinvol ?
Is dat min of meer standaard?
Kan het ook zijn dat m'n platen helemaal niet versleten zijn maar dat de veren vervangen moeten worden?

Het gaat overigens om een Honda VFR750F BJ 88/89 met 110.000 kms

meten is weten

goeie olie er in gedaan?
:Y :?
 
dat het IIIIEEETS zwaarder (20 %) is om de hendel in te knijpen. heb ik zelf geen last van want ik heb de koppelingshevel op het blok verlengd voor een groter hefboom effect. koppeling met 1 vinger *O*
 
Mijn koppeling slipt enkel als ie koud is. Verdwijnt als de motor aantal km heeft warm gedraaid. Ben van plan eerst olie te vervangen. (sinds kort in mijn eigendom en verdenk vorige eigenaar deze in tijden niet vervangen te hebben). Iemand hier ervaring mee?
 
Mijn koppeling slipt enkel als ie koud is. Verdwijnt als de motor aantal km heeft warm gedraaid. Ben van plan eerst olie te vervangen. (sinds kort in mijn eigendom en verdenk vorige eigenaar deze in tijden niet vervangen te hebben). Iemand hier ervaring mee?
Een koppeling hoort niet te slippen, ook niet als ie koud is... Mits jij zelf niet zo voorzichtig bent ;)

En dat van eerst een nachtje in de olie vindt ik maar onzin... Ik heb genoeg platen direct uit de verpakking in het motorblok zien verdwijnen en ik heb nog nooit iemand horen zeuren... :z
 
Een koppeling hoort niet te slippen, ook niet als ie koud is... Mits jij zelf niet zo voorzichtig bent ;)

En dat van eerst een nachtje in de olie vindt ik maar onzin... Ik heb genoeg platen direct uit de verpakking in het motorblok zien verdwijnen en ik heb nog nooit iemand horen zeuren... :z

Helemaal mee eens, nog nooit gedaan, en nog nooit problemen.
 
Ben het helemaal met jullie eens dat een koppeling niet hoort te slippen, warm of koud. Heb me laten vertellen dat olie zijn/haar vluchtige bestandsdelen verliest naarmate ze/hij ouder wordt. Dit zou een reden kunnen zijn het vervangen van de olie al een eerste stap zou kunnen zijn. Ben alleen bang dat als het probleem aanhoud, ook na het verversen van de olie, dat ik dan niet alleen koppeling moet vervangen maar ook voor de tweede keer die dure olie... :(
 
De reden dat je platen beter vooraf een nachtje in de olie kunt leggen is dat het even duurt voordat de olie volledig in het frictiemateriaal is getrokken. Als je ze er zo inzet heb je kans dat direct de toplaag verbrand omdat het te droog is.
 
Ik zou alles bestellen en vervangen na dit aantal kilometers. Als het toch open ligt dan maar in een keer mee. Als je je koppeling demoteerd leg dan even alles op volgorde dat is makkelijker de nieuwe plaaten er in te zetten
 
Ben het helemaal met jullie eens dat een koppeling niet hoort te slippen, warm of koud. Heb me laten vertellen dat olie zijn/haar vluchtige bestandsdelen verliest naarmate ze/hij ouder wordt. Dit zou een reden kunnen zijn het vervangen van de olie al een eerste stap zou kunnen zijn. Ben alleen bang dat als het probleem aanhoud, ook na het verversen van de olie, dat ik dan niet alleen koppeling moet vervangen maar ook voor de tweede keer die dure olie... :(
Die dure olie kun je desnoods toch opvangen en er weer opnieuw ingooien :?

Slippen van een koppeling wordt trouwens soms ook juist veroorzaakt door dure olie, meer in het bijzonder de volsynthetische variant. Bij sommige motoren gaat daardoor de koppeling slippen. Dan kun je beter minerale of half-synthetische olie erin doen. Desnoods je olie iets vaker verversen.
 
Msschien heb je gelijk, maar heb ook gehoord dat er in de "oude" olie dan nog resten van je versleten koppeling zitten. Update: heb iig olie ed vervangen, wordt iets minder, maar nog niet geheel weg. Kijk het nog even aan, en denk dat ik inderdaad koppelingsplaten ga vervangen (niet de stalen) en ook de veren. Plaat kost ong. 11 per stuk (8 nodig), veren 6 euries...
 
Ben het helemaal met jullie eens dat een koppeling niet hoort te slippen, warm of koud. Heb me laten vertellen dat olie zijn/haar vluchtige bestandsdelen verliest naarmate ze/hij ouder wordt. Dit zou een reden kunnen zijn het vervangen van de olie al een eerste stap zou kunnen zijn. Ben alleen bang dat als het probleem aanhoud, ook na het verversen van de olie, dat ik dan niet alleen koppeling moet vervangen maar ook voor de tweede keer die dure olie... :(
Dan vervang jij toch lekker de koppelingsplaten + veren en de olie in een keer terwijl er de mogelijkheid is dat ook alleen andere olie het probleem al verhelpt.
Zo ken je het ook zien ;) .


Maar de olie kun je gewoon opnieuw gebruiken. Met een beetje geluk hoef je het niet eens af te tappen.

Edit: Nu zie ik je tweede post :z . Kijk het idd nog even aan :P
 
dag iedereen,

heeft er iemand van jullie ervaring met het monteren van het koppelingsdeksel voor een yamaha R6? We hebben nieuwe koppelingsplaten gemonteerd en weten niet goed hoe het deksel er fatsoenlijk op te krijgen, iemand van jullie ervaring er mee? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan