Vervanging van BMW K-75 RT

Aks1969nl

Rookie
10 sep 2009
17
2
Hallo Allemaal, mijn BMW K-75 RT is aan vervanging toe. Nu kan ik natuurlijk weer een andere kopen maar ondertussen speelt het milieu en (benzine)kosten ook mee en zoek ik dus een alternatief.
Mijn rijdersprofiel is dat ik wekelijks minimaal 500 km rijdt en dat een kleine 48 weken per jaar. Dus een kleine 24.000 km per jaar.Hierin uiteraard Woon-Werk verkeer maar ook de ritten naar het buitenland, regelmatig een rit naar de Ardennen, Eifel, Limburg of het oosten van NL.
Als alternatief heb ik ondertussen 3 motoren gekozen een 1 runner-up. De drie motoren zijn:
1) Moto Guzzi 850/ 1200 Norge,
2) Yamaha MT-09 Tracer
3) Triumph Sprint 1050 GT.
De runner-up is de BMW R1100GS.
Helaas heb ik maar een beperkt budget van maar 6.000 euro.
Maar voor mij is heel belangrijk: Hoe betrouwbaar zijn de motoren voor dit gebruik en wat kosten ze in onderhoud? Hoe doen ze het op E-10 benzine?
Zouden de motoren dit ook voor langere tijd kunnen volhouden? Normaal gesproken rijdt ik door totdat de motoren rijp zijn voor de eeuwige motorwegen. Dus een jaar of 10 moeten ze wel kunnen volhouden.
Hoe zijn jullie ervaringen met deze merken?
 
Hi, na 20 jaar op/ met een K75R5 overgestapt op een FJR, wel met wat aanpassingen mn voor de zit.
Gereden op 1150rt, Norge maar vond beide de boxer nix, je schakelt je lens.
Daarnaast is de fjr erg betrouwbaar, je kunt naarverbruik kijken, maar met 1 reparatie ben je ruim voorbij dat verschil.
En verder, je moet er wel lekker op rijden.
Zo goedkoop als met jeKaatje doe je alleen met een ander Ktje...
Suc6
JB
 
10 x 24.000 = 240.000. Dat is voor een nieuwe auto al veel. Je kunt niet van een gebruikt gekochte motor verwachten dat hij nog zo veel kilometers extra haalt.
 
10 x 24.000 = 240.000. Dat is voor een nieuwe auto al veel. Je kunt niet van een gebruikt gekochte motor verwachten dat hij nog zo veel kilometers extra haalt.
Tot nu toe is mij dat aardig gelukt. Ik rijdt zelden harder dan 120 km/uur en zorg voor goed onderhoud. Moet ik toegeven dat de K-75 kogelhard is en ook nog goed tegen pekel kan.
 
Hi, na 20 jaar op/ met een K75R5 overgestapt op een FJR, wel met wat aanpassingen mn voor de zit.
Gereden op 1150rt, Norge maar vond beide de boxer nix, je schakelt je lens.
Daarnaast is de fjr erg betrouwbaar, je kunt naarverbruik kijken, maar met 1 reparatie ben je ruim voorbij dat verschil.
En verder, je moet er wel lekker op rijden.
Zo goedkoop als met jeKaatje doe je alleen met een ander Ktje...
Suc6
JB
Hmm, een FJR... Die had ik niet in beeld.
Bij de selectie die ik nu gemaakt heb ik vooral gekeken rond de inhoud van mijn K-75, want die bevalt verder goed.
Afgelopen november heb ik voor het eerst op een R-1100 GS gereden en dat was de eerste keer dat ik boven 1.000cc heb gereden. Dat beviel mij wel goed, al is het niet mijn eerste keus.
De FJR is wel een machine naar mijn smaak, want een toerfiets en de vrouw kan achterop.
Supertip!
Ik ga eens proefrijden want de motoren die ik heb gezien op internet vallen wel binnen mijn budget.
Dank je wel
 
Als je van een K75RT komt zou ik een R1100RT een logischer opvolger/keuze vinden dan een R1100GS (ook een stuk goedkoper in aanschaf). R1100RS kan je voor nog minder vinden.
 
Hallo Allemaal, mijn BMW K-75 RT is aan vervanging toe.
Als alternatief heb ik ondertussen 3 motoren gekozen een 1 runner-up. De drie motoren zijn:
1) Moto Guzzi 850/ 1200 Norge,
Stonden wij niet naast elkaar bij MVM?
U voor de Norge, ik voor de Breva?
 
Het is trouwens wel kletskoek, dat je op een Norge of RT je lens schakelt. Ik denk wel dat als je van één van de soepelst lopende blokjes, de 3 cilinder, overstapt op een 2 cilinder, je een beetje aan het 'leven' van de motor moet wennen. Maar misschien wil je daarna niets anders meer :] .
 
Stonden wij niet naast elkaar bij MVM?
U voor de Norge, ik voor de Breva?
Zou kunnen. De Norge rijdt heerlijk maar ik ga niet over een nacht ijs. Vandaar dat ik ook nog andere motoren heb uitgekozen om mee te testrijden.
 
Als je van een K75RT komt zou ik een R1100RT een logischer opvolger/keuze vinden dan een R1100GS (ook een stuk goedkoper in aanschaf). R1100RS kan je voor nog minder vinden.
Ik vind de R1100 niet zo mooi. Bovendien wil ik de motor wel jonger dan rond 2002/2003. De K1200 GT komt al beter in mijn smaak.
Ben niet meer overtuigd van de kwaliteit van BMW sinds zij ook motoren laten bouwen in India en Chinese onderdelen gebruiken.
 
Mij lijkt een Honda Pan European ook een interessante optie.
Een echte tourfiets (comfort, bagage),
Spreekwoordelijk betrouwbaar,
Ruim aanbod.
 
Ik vind de R1100 niet zo mooi. Bovendien wil ik de motor wel jonger dan rond 2002/2003. De K1200 GT komt al beter in mijn smaak.
Ben niet meer overtuigd van de kwaliteit van BMW sinds zij ook motoren laten bouwen in India en Chinese onderdelen gebruiken.

een K1200GT zou ik dan lekker vergeten, weinig chinees of indiaas aan, maar iets te veel zwakke punten die stuk voor stuk in de 4 cijfers lopen. Zowel de ouwe 1200GT met het doorontwikkelde K1100 blok in de lengte, als de nieuwe met het dwarsgeplaatste blok.
 
Een 1200GT is nog wel betrouwbaar, er zijn enkel bij BMW specifieke items die aandacht vergen zoals de ABS.
Maar zou dit type of een RS niet uit het beeld zetten.
Een V-Strom is misschien ook nog wel wat?
Of een RT, maar is misschien al wat ouder en heeft vaak wat meer km's erop staan.

K1200S
 
Laatst bewerkt:
10 x 24.000 = 240.000. Dat is voor een nieuwe auto al veel. Je kunt niet van een gebruikt gekochte motor verwachten dat hij nog zo veel kilometers extra haalt.
Wat een onzin! Er zijn pizzakoeriers die dat op een brommer rijden.
Waarom zou een motor, met verstandig gebruik en goed onderhoud, dat niet kunnen?
Er zijn zat voorbeelden te vinden van gebruikers die dat soort km-standen met een motor halen.
En auto’s kunnen zo maar het dubbele aan.

P.s. Bij een gebruikte motor moet je je meestal meer zorgen maken over lange stilstand dan over een hoge km-stand.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Erik109, vlak voor de coronacrisis kwam ik een BMW K-1300 GT tegen die eigenlijk alles had wat ik wilde en ook nog binnen budget was.
Dus rijdt ik nu sinds 29 februari 2020 met een K-1300 GT.
Het bevalt goed, rijdt voor mijn gevoel iets te gulzig met benzine.

Ik heb vorig jaar ook nog een proefrit gemaakt met een Yamaha Tracer 9.
Dit gaat wel mijn volgende fiets worden als ik klaar ben met de BMW. Maar dan wel de toerversie met 18 liter tank.
 
Zou kunnen. De Norge rijdt heerlijk maar ik ga niet over een nacht ijs. Vandaar dat ik ook nog andere motoren heb uitgekozen om mee te testrijden.
Ik rijdt al 86000 kilometer met een Breva 1100 weer en wind, ding staat gewoon buiten onder een hoes, op mijn werk staat hij op straat, dat kan gewoon. Laatste 6 jaren bijna alle onderhoud zelf gedaan. 400 kilometer op een tankvulling, ook handig. Het is wel een varken,...maar ook de motor die ik het langst heb sinds ik motor rijdt. Voor rond de 3750 euro koop je een mooie.
 
Laatst bewerkt:
De oude boxers zoals de 1100 en 1150 kunnen qua kilometers iig minstens zoveel aan als je K75. Mijn 1100 is toen ie over de 100.000 heen was minder olie gaan gebruiken. Op 160k verbruikte hij minder dan een liter op 20.000, bij normaal gebruik. (Toen had ik het blok om een andere reden open en heb ik de zuigerveren preventief vervangen. Sindsdien is het verbruik letterlijk nul). De nikasil coating van de cylinders is zo hard dat ze pas echt zijn ingereden als de meeste motoren worden afgeschreven. Je hebt ze met 500.000 mijl rondrijden...

Of je ze mooi vindt, tja dat is smaak, maar qua onderhoud zijn ze iig zeer vriendelijk, zeker als je het zelf kunt. 20.000 kleppen (makkelijk op een boxer) en motor, cardan- en transmissie olie , 40.000 v-snaar (officieel ook brandstoffilter, maar dat is in NL minder nodig). Af en toe koppeling stellen (op de 1100, 1150 is hydraulisch), en natuurlijk de remvloeistof periodiek. Banden zijn in een veel voorkomende maat, wat veel keus en redelijke prijs geeft. (voor de GS iig: 110/80R19 en 170/50R17)

E10 benzine kan prima, zeker met de genoemde kilometers. Ik merk dat ik nu ik weinig rij ivm Covid, ik er meestal 98 ingooi, maar als ik gewoon dagelijks ww rij, tank ik standaard 95.

EDIT: ik zie nu pas dat dit een oud draadje is, had wel 26 januari gezien, maar niet 2020. Mooi dat je wat gevonden hebt inmiddels!
 
Laatst bewerkt:
Hi, na 20 jaar op/ met een K75R5 overgestapt op een FJR, wel met wat aanpassingen mn voor de zit.
Gereden op 1150rt, Norge maar vond beide de boxer nix, je schakelt je lens.
Daarnaast is de fjr erg betrouwbaar, je kunt naarverbruik kijken, maar met 1 reparatie ben je ruim voorbij dat verschil.
En verder, je moet er wel lekker op rijden.
Zo goedkoop als met jeKaatje doe je alleen met een ander Ktje...
Suc6
JB

dat lens schakelen herken ik niet. Ik schakel juist weinig op de R1150. Ik ga niet vaak naar de 6 op de binnenwegen, dat dan weer niet.

Mijn K100 is wel veel soepeler met name op de lage toerentallen. Die wil ik nog wel eens in zijn 4 of 5 over een rotonde heen rijden.
Wel met zijspan dus ik houd de snelheid er goed in.
 
Ik rijdt al 86000 kilometer met een Breva 1100 weer en wind, ding staat gewoon buiten onder een hoes, op mijn werk staat hij op straat, dat kan gewoon. Laatste 6 jaren bijna alle onderhoud zelf gedaan. 400 kilometer op een tankvulling, ook handig. Het is wel een varken,...maar ook de motor die ik het langst heb sinds ik motor rijdt. Voor rond de 3750 euro koop je een mooie.
Ik was voor de Moto Guzzi gegaan als die binnen budget was. Om de MG naar mijn zin te krijgen moest er nog een middenbok onder, hogere kuipruit en versnellingenteller (niet per sé nodig maar wel prettig) op gemonteerd worden.
Dat maakte de motor te duur voor het budget dat ik ter beschikking had.
 
Ik was voor de Moto Guzzi gegaan als die binnen budget was. Om de MG naar mijn zin te krijgen moest er nog een middenbok onder, hogere kuipruit en versnellingenteller (niet per sé nodig maar wel prettig) op gemonteerd worden.
Dat maakte de motor te duur voor het budget dat ik ter beschikking had.
Jammer.//
 
Terug
Bovenaan Onderaan