Vervangings schokdemper voor en BMW G 650 X challenge

4 mei 2009
28
0
Hank
Ik ben erachter gekomen dat de orginele achterschokdemper van de BMW G Xchallenge voor mij totaal ongeschikt. De oorzaak is dat ik simpel weg te zwaar ben voor de orginele (lucht) schokdemper. Ook toen we de veer opgepompt hebben tot 10 bar zakte de motor nog veel te ver in naar mijn zin. Is er iemand die de gelijke problemen heeft gehad en /of misschien een goede tip heeft welke aftermarkt vering het beste werkt.


Mocht iemand me verder kunnen helpen alvast bedankt.


Met vriendelijke groet,
 
Luchtveer op de X Challenge is zo wie zo geen succes.
Geen uitgaande demping en erg gevoelig voor temperatuur.
Zelf heb ik hem vervangen door een Wilbers schock, maar ook Hyperpro heeft er een vervangingsdemper voor.

JCK
 
Luchtveer op de X Challenge is zo wie zo geen succes.
Geen uitgaande demping en erg gevoelig voor temperatuur.
Zelf heb ik hem vervangen door een Wilbers schock, maar ook Hyperpro heeft er een vervangingsdemper voor.

JCK
Ik meende dit al eens gelezen te hebben in één of ander motorblad. Vreemd dat ze zo,n motor met zo,n vreemd veringssysteem uitrusten. Bedoel de prijs van zo,n machientje zou je toch ook wel een wat betere veerelementen verwachten. Bedankt voor je tips qua vervanging.
 
Op zich niet zo heel vreemd de HP 2 heeft een soortgelijk systeem.
Qua tractie werkt het ook wel, het grootste nadeel is bij wat grotere hobbels, de X heeft dan de neiging vrij snel uit te veren en je landt op z'n neus, of je moet net op het goede moment een beetje gas geven.
Zelfde bij remmen, hij komt dan achter direct helemaal uit de veren en hij gaat wel erg op z'n neus staan.
Bij een steile helling naar boven werkt het overigens wel, het wiel volgt de ondergrond goed en je blijft tractie houden, als de hobbels maar niet te groot worden.
Verder is het een fijne fiets, het blok is bombenfest.
We hebben een tijdje aan een DRZ 400 lopen denken, deze waren echter moeilijk leverbaar, en toen zijn het toch BMW's geworden (of eigenlijk Aprilia's in een verkeerd lichaam, want op alle plastic delen kom je Aprilia nummers tegen)
Ondertussen wel een paar dingetjes gewijzigd, voor terrein een tandje minder op het voortandwiel, een beter carterplaat, de jiffy ingekort, een valbeugel voor de radiator (Hörnig), linker voetsteun op afstandsbussen (10mm verder naar buiten) en Excel velgen de originele zijn van een bedenkelijke kwaliteit peperkoek.
Na twee weken Spanje voor twee platte kanten en achter één.
Terwijl we nog geen tiende van de stunten uithalen die je in de promo filmpjes ziet ;-)
Bij Wilbers hebben ze twee types, met en zonder preload verstelling en je kunt vermoedelijk de veer aangepast krijgen op het eigen gewicht.
Bij Hyperpro is er een schock speciaal opgebouwd voor iemand van de GS club, daar hebben ze in ieder geval ook ervaring met de X.
Voor overige info kun je ook eens kijken op www.BMWGSCLUB.nl er zwerven een stuk of 7 X'en (waarschijnlijk het merendeel van wat er in Nederland is verkocht)
Kortom het is geen competitie fiets, maar qua onderhoud een stuk aangenamer.
RIMG0002.jpg

CIMG0316.jpg


JCK
 
Dat ook dit een verklede Aprillia is was mijn onbekend (Al wist ik wel dat de oude F 650 gsen uit Italiën kwamen) Wat betreft de vering heb ik inderdaad eens contact gezocht met een Wilbers importeur in Tiel en ook met Hyperpro maar tot nu toe nog geen antwoord. Wat je zegt dat ook erg duikt bij hard remmen is dus stevigere veren in de voorpoten ook geen overbodige luxe. Dat het geen competitie motor is vind ik ook inderdaad gezien het onderhoud zeker prettig al heeft volgens mij het touratech team er in Duitsland er vorig jaar nog aardig meegereden. Dit jaar doen ze het met de 450. Hun hebben er Ohlins onder liggen dus die zullen ook wle goed zijn maar de prijzen zijn er ook naar ze zijneen 350 € duurder dat vind ik wel een groot verschil. Vorig jaar ben met de 1150 door Albanië gekomen een anderhalve week. Daar ben ik er ook achter gekomen dat zo,n motor ondanks dat ik niet klein ben uitgevallen echt te zwaar wordt zodra het serieuzer wordt(modderiger) Dus volgens mij is zo,n motor zeker mede de onderhoudsintervallen zeker een goede keus als dualbike. Wat betreft de velgen was het ook nieuw dat ze zo slap zijn want inderdaad wanneer je ziet wat ze er met de promo filmpjes mee doen kun je nietvoorstellen dat dat de originele filmpjes waren.

Groet.
 
Luchtveer op de X Challenge is zo wie zo geen succes.
Geen uitgaande demping en erg gevoelig voor temperatuur.
Zelf heb ik hem vervangen door een Wilbers schock, maar ook Hyperpro heeft er een vervangingsdemper voor.

JCK

Wat weeg jij als ik vragen mag?
 
Terug
Bovenaan Onderaan