Vervelend CV carburateurtje.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dhr. Bosso

Пу́тін хуйло́!
24 mei 2012
40.741
103.322
Paviljoen 11.
Techniek is een serieus forum waar je om raad kan vragen bij technische problemen. Om een degelijk advies te krijgen is wel goede informatie nodig.

Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk: Kawasaki
  • Type: 250 LTD 1 cilinder met Keihin 32 mm. carburateur.
  • Bouwjaar: 1983.
  • Km stand: +30. 000
  • Probleem: In de toeren draaien/ op hol slaan.
  • Wanneer is het probleem ontstaan: 2 weken geleden.
  • Wat is er al aan gedaan: Diverse keren schoon gemaakt.

Eerst de foto's.

Rechts.
1k0.jpg


Links.
1k0.jpg


Serie of type nummer?
1k0.jpg



Het volgende probleem doet zich voor. Als ik met de Kawa ga rijden wil deze bij stationair draaien telkens ineens in de toeren klimmen naar 6000 toeren.
Met de stationair schroef rechts kan ik dit wel tijdelijk terugdraaien, maar dan valt de motor bij de volgende keer gelijk stil. De carburateur is al enkele malen schoon gemaakt met remmen-reiniger en carburateur-reiniger. De sproeiers en kanaaltjes zijn geflost met een heel fijn stukje staaldraad (waslijn), en dan nogmaals uitgespoeld met reiniger.

Valse lucht kan het niet zijn, dat heb ik al uitgeprobeerd met reiniger, en het membraam is ook in orde.
Wanneer de motor in die 6000 toeren zit, is deze er weer moeilijk naar beneden te brengen. Paar keer de koppeling laten opkomen met de achterrem erop wil wel helpen, maar even zo goed gaat het even later weer fout. OOK ONDER HET RIJDEN!
Ik heb me 't schompus gezocht op 't www, maar kan niets bruikbaars over deze carburateurtjes vinden. Zelfs niet de standaard instelling van de mengselschroef.

Wat zie ik over het hoofd? De motor heeft deze kuren nog niet zo lang, maar ik kom er niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Zit er veel kracht achter die 6000 toeren? Je gasschuif hoeft maar een stukje open te staan om 'm hoog in toeren te laten klimmen
 
Het kan dan aan de benzinetoevoer liggen. Effe vergelijken met mijn RD's: Op het moment dat die op reserve moeten gaan ze ook beter en hoger stationair lopen, dat komt door het mengsel dat op dat moment armer wordt, ze staan van huis uit wat te rijk voor het mooie... misschien dat het -als dat er op zit- vacuumkraantje niet mooi doorlaat...

Gaat zeker wel wat van de prijs af als je bezig blijft met verkloten ;)
 
Zit er veel kracht achter die 6000 toeren? Je gasschuif hoeft maar een stukje open te staan om 'm hoog in toeren te laten klimmen

Ja, ik kan zonder extra gas geven ermee wegrijden.


Het kan dan aan de benzinetoevoer liggen. Effe vergelijken met mijn RD's: Op het moment dat die op reserve moeten gaan ze ook beter en hoger stationair lopen, dat komt door het mengsel dat op dat moment armer wordt, ze staan van huis uit wat te rijk voor het mooie... misschien dat het -als dat er op zit- vacuumkraantje niet mooi doorlaat...

Gaat zeker wel wat van de prijs af als je bezig blijft met verkloten ;)

Geen vacuümkraan, maar zou het benzinefilter van invloed kunnen zijn?


En is dit zomaar ontstaan of heeft de motor lange tijd stilgestaan? Indien dat laatste is ultrasoon reinigen een betere optie.

Deze heeft een jaar stil gestaan. Maar alles is meerdere keren gereinigd, ook verse benzine in de tank.



Is het zeker dat het aan de carburateur ligt... het kan ook een ontstekingstimingprobleem zijn.

Weet niet hoe de vervroeging/timing van dit model werkt.

Vol elektronisch, nog nooit problemen mee gehad. En wanneer ik de stelschroef aan de rechterkant draai heeft dit gelijk invloed op het toerental.
Dus echt carburateur probleempje.
 
Laatst bewerkt:
O-ring achter je mengselschroef ook ok? Is gemakkelijk te testen, tijdens oplopen van rpm, de vinger op dat gat drukken waar deze inzit.
Btw is dat blokje ook een met de beruchte nokkenas zoals bij de kl250?
 
Ja, ik kan zonder extra gas geven ermee wegrijden.




Geen vacuümkraan, maar zo het benzinefilter van invloed kunnen zijn?




Deze heeft een jaar stil gestaan. Maar alles is meerdere keren gereinigd, ook verse benzine in de tank.





Vol elektronisch, nog nooit problemen mee gehad. En wanneer ik de stelschroef aan de rechterkant draai heeft dit gelijk invloed op het toerental.
Dus echt carburateur probleempje.

Dat hoeft dus niet.....want als je de gasklep maximaal dichtdoet door het stelschroefje terug te stellen verstik je de motor in principe.

Maar goed, komt de gasschuif wel maximaal tot beneden?
 
Zou kunnen... maar met de stelschroef heb je al meteen resultaat... dat rijmt niet

Dat niet alleen, als de carb. leeg is en ik draai de kraan open zie ik de benzine vlot doorstromen. Zo snel dat kan nooit en te nimmer het gebruik zijn.


O-ring achter je mengselschroef ook ok? Is gemakkelijk te testen, tijdens oplopen van rpm, de vinger op dat gat drukken waar deze inzit.
Btw is dat blokje ook een met de beruchte nokkenas zoals bij de kl250?

Goeie! :t Ik ga zo ff kijken.


Dat hoeft dus niet.....want als je de gasklep maximaal dichtdoet door het stelschroefje terug te stellen verstik je de motor in principe.

Maar goed, komt de gasschuif wel maximaal tot beneden?

Ik heb meer 't idee dat deze door magische krachten juist omhoog komt.




Maar ik ga eerst de tip van @gassen uitproberen. Over een half uurtje ben ik terug.
 
Ja, ik kan zonder extra gas geven ermee wegrijden.

volgens mij scheelt er iets met de gasklep zelf . los geweest bij het reinigen ?
als ze niet perfect op haar plaats zit kan ze wat tegen wringen voor ze haar "rust-positie" bereikt.

kan je eventueel testen : als er een verschil is tussen gas traag dichtdraaien en gas laten dichtschieten vanuit gas open.
ook nakijken of het asje van de gasklep in de carbu-behuizing niet teveel speling heeft, waardoor het radiaal kan bewegen.
 
Nog iets onbenulligs; heeft je gaskabel voldoende speling? ik zou inderdaad naar de gasschuif kijken en of deze goed dicht gaat.

Als je het luchtfilter/luchtfilterbuisje losmaakt, heeft dat invloed?
 
O-ring achter je mengselschroef ook ok? Is gemakkelijk te testen, tijdens oplopen van rpm, de vinger op dat gat drukken waar deze inzit.
Btw is dat blokje ook een met de beruchte nokkenas zoals bij de kl250?

De O-ring was 't dus niet. Had ik trouwens al moeten merken bij de remmen-reiniger test.
En de 250LTD en KL250 hebben vrijwel hetzelfde blok ja. LTD is elektrische start, en de KL250 kickstart. Dat de nokkenas geen al te beste reputatie heeft is bekend. DE voorgeschreven beurten aanhouden schijnt heel belangrijk te zijn om deze in conditie te houden.


volgens mij scheelt er iets met de gasklep zelf . los geweest bij het reinigen ?
als ze niet perfect op haar plaats zit kan ze wat tegen wringen voor ze haar "rust-positie" bereikt.

kan je eventueel testen : als er een verschil is tussen gas traag dichtdraaien en gas laten dichtschieten vanuit gas open.
ook nakijken of het asje van de gasklep in de carbu-behuizing niet teveel speling heeft, waardoor het radiaal kan bewegen.

Langzaam dichtdraaien of dicht laten vallen hebben geen invloed Jan. En aan de gasklep mankeert niets.


Nog iets onbenulligs; heeft je gaskabel voldoende speling? ik zou inderdaad naar de gasschuif kijken en of deze goed dicht gaat.

Als je het luchtfilter/luchtfilterbuisje losmaakt, heeft dat invloed?

Gaskabel heeft speling, kan 't ook niet zijn. Daarbij moet de motor dan altijd hoog in de toeren draaien en niet meer op de stationairschroef reageren.
Gasschuif? CV carb. heeft gasklep. Maar ik neem aan dat je dat ook bedoeld.


Dat denk ik ook eerder. De gasklep blijft open dus lijkt de gaskabel komt niet volledig terug te komen.

Nee, is het dus ook niet. Zie antwoord hierboven.


Verder zijn de verschijnselen niet veranderd. -O-
 
Hoi jou motor heeft een vacuumcarburateur . Controleer de gas klep afdichting , deze sluit niet goed af of komt bij niet goed terug als je het gas terugdraaide ,daardoor trek deze valse lucht en gaat de motor ongecontroleerd hoog in toeren lopen .
 
De O-ring was 't dus niet. Had ik trouwens al moeten merken bij de remmen-reiniger test.
En de 250LTD en KL250 hebben vrijwel hetzelfde blok ja. LTD is elektrische start, en de KL250 kickstart. Dat de nokkenas geen al te beste reputatie heeft is bekend. DE voorgeschreven beurten aanhouden schijnt heel belangrijk te zijn om deze in conditie te houden.




Langzaam dichtdraaien of dicht laten vallen hebben geen invloed Jan. En aan de gasklep mankeert niets.




Gaskabel heeft speling, kan 't ook niet zijn. Daarbij moet de motor dan altijd hoog in de toeren draaien en niet meer op de stationairschroef reageren.
Gasschuif? CV carb. heeft gasklep. Maar ik neem aan dat je dat ook bedoeld.




Nee, is het dus ook niet. Zie antwoord hierboven.


Verder zijn de verschijnselen niet veranderd. -O-

Het kenmerk van een CV carburateur is dat deze behalve een gasklep ook een gasschuif heeft.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan