Verversen motorolie

M-tec

MF'er
7 mei 2004
71
44
Nijmegen
eerste verversing is bij 1.000Km inc. oliefilter daarna 10.000km alleen olie verversen en bij 20.000km olie plus oliefilter volgens het boekje.
als je niet zoveel kilometers rijd in het jaar.
vervangen jullie dan elk jaar de olie of om de 2 jaar met of zonder oliefilter te vervangen?
 
eerste verversing is bij 1.000Km inc. oliefilter daarna 10.000km alleen olie verversen en bij 20.000km olie plus oliefilter volgens het boekje.
als je niet zoveel kilometers rijd in het jaar.
vervangen jullie dan elk jaar de olie of om de 2 jaar met of zonder oliefilter te vervangen?
Boekjes zeggen aantal kilometers of een jaar, wat het eerste komt. Dus ieder jaar verversen. Filter zelfde, kilometers of 2 jaar.
 
Dan doe ik dus alles verkeerd! Onderhoud hoogstens om het jaar.
En vòòr dat onderhoud overleg ik eerst even met Ronny over wat ècht nodig is. Zo zal hij bij mijn motor nooit kleppen stellen, wel even een blik op de ketting, de remmen, en op het vaatje van de remolie.
Banden is mijn verantwoordelijkheid, dat kan ik zelf wel beoordelen.

En een onderhoudsboekje heb ik niet
 
Werkt action olie wel?
Op de wijze zoals ik action-olie gebruik heb ik geen verslechtering nog verbetering kunnen waarnemen door het gebruik ervan, wel is er zichtbare slijtage aan de carterplug buitenzijde waar geen action olie ter smering aanwezig is, dus op basis daarvan concludeer ik n=1 dat in bepaalde omstandigheden er zeker een mogelijkheid bestaat dat het evenwel bruikbaar is ;)

om zeker te zijn dat de olie vers blijft, laat ik hier voor elke rit de olie af en verwijder het filter, because Honda :]
bij terugkomst schud ik de olie na plaatsen van het oliefilter weer in het blok, brandschoon is de olie, die lijd er niks van :+
 
Action olie kan prima voor mensen met motoren die swinters ermee doorrijden... Die houden toch niet van hun barrel... Zomers rijden ze iets anders... En swinters komt de action fiets weer tevoorschijn.

Bedenk me net, gat in de markt voor de action om te verkopen.... De action winter motorfiets waar je alles in kiept wat je nergens anders in kiept... Zelfs E10 geoorloofd... Roestige ketting geen probleem... Remblokken van de ali... 😂😂
 
Maar dan is binnen de kortste keren je olie weer zwart, zo'n filter kost €5,- en de olie €40,-. Verkeerde bezuiniging.
Een origineel Yamaha oliefilter voor mijn motor kost geen 5, maar 16euro. En zoals ik eerder zei vervangt de dealer ook het filter bij oliewissel. Dat is gemakkelijk verdiend, maar onnodig. Je motor wordt er echt niet beter van, anders zou Yamaha het onderhoudsschema anders opstellen.
 
Dat kleine beetje olie wat in het filter achterblijft is voor m'n oude soes ook geen probleem. In de tussentijd van de oliewissels is dat al lang en breed de ozonlaag in verdwenen en het blok bijgevuld. :+ Na 2 jaar filter wisselen is goed genoeg.
 
En hoe minder oude olie er in het blok achter blijft, hoe beter de verversing werkt, dus lekker het filter mee pakken. Je trekt toch ook niet maar 1 schone sok aan omdat je andere voet niet gezweet heeft?
Als ik olie + filter vervang, is de olie na een kilometer alweer zwart door de restolie die achterblijft in de oliekoeler. En om nu ook steeds de koeler te vervangen... :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan