Verversen remvloeistof yamaha fz6 s2 abs 2010

CBRonald

Die hard MF'er
7 feb 2020
461
415
Amersfoort
Ik wil binnenkort de remvloeistof verversen, maar vraag me af of er een speciale methode is om ook de remvloeisof van het abs-systeem te verversen. Moet ik de pomp in een soort van testmodus zetten of iets dergelijks en eventueel ontluchten? Ik kan er geen goede how to's van vinden.
Heeft Iemand tips voor mij? Dank!
 
Bij o.a. een TDM 900 en een FJR kan je ergens een brugje maken in een stekker om de ABS pomp te activeren,een Yamaha dealer heeft een "speciale" stekker die ze daar kunnen inpluggen.
Dus is de kans groot dat dat bij een FZ6 ook zo is.
ABS ontluchten hoeft alleen als je iets verkeerd doet of als het systeem leeg is geweest. Anders is gewoon verversen prima.
Dat is niet prima,want als de remvloeistof in de ABS pomp nooit ververst wordt dan kan die vast gaan zitten,en dat is een ZEER dure grap.
 
Dat is precies de reden waarom ik inderdaad de remvloeistof in de pomp ook ververst wil hebben.
Maar hoe werkt dat dan, abs pomp activeren en tegelijkertijd verversen, of zoals de manier van Rody rc30 eigenlijk ook behelst: vernieuwen, activeren en daarna weer vernieuwen?
 
Dat is precies de reden waarom ik inderdaad de remvloeistof in de pomp ook ververst wil hebben.
Maar hoe werkt dat dan, abs pomp activeren en tegelijkertijd verversen, of zoals de manier van Rody rc30 eigenlijk ook behelst: vernieuwen, activeren en daarna weer vernieuwen?
Dat kan alletwee. Maar bij een CBR als in jouw profelfoto is er een officiele manier die vele malen omslachtiger is.... dan kunje beter mijn manier toepassen.
 
Mijn CBR komt binnenkort ook aan de beurt en het klopt, ik reken op een uurtje of 5 dat ik daarmee druk ga zijn. Best een klus. De yamaha (van mijn vrouw) is een wat eenvoudiger klusje, maar wil het wel echt goed doen, dus ook de vloeistof in de pomp vers.
 
Voor het systeem met dat brugje stond de werkwijze in het originele werkplaatsboek,alleen dan wel met "speciale" stekker.
Ik had toen ergens gevonden dat het ook ging door zelf een brugje te maken.
Maar dat is al een paar jaar geleden,de exacte manier weet ik niet meer.
De manier van Rody werkt ook prima,alleen duurt het wat langer doordat je het 2 keer moet doen.
Bij de nieuwere Yamaha's werkt dat brugje ook niet meer,daar moet de motor aan de computer,of het systeem van Rody toepassen.
 
Knip... alleen dan wel met "speciale" stekker.
Ik had toen ergens gevonden dat het ook ging door zelf een brugje te maken.
Is inderdaad een doorverbinding waar Yamaha speciaal een stekker voor heeft. Maar dat stelt niks voor, ik gebruik gewoon een krokodillenbekje dat ik erop zet. Dan gewoon de procedure volgens werkplaatsboek. Mocht het bij een motor wat moeilijk worden, dan zou ik ook gewoon de ABS rem manier toepassen. Je moet de olie in de pomp verversen, want hij gaat geheid op bepaalt moment vastzitten. Ik doe trouwens een paar keer per jaar de ABS in laten komen met lage snelheid op een gravel of zandpad, weet je zeker dat hij blijft werken.
 
Opzoeken in een werkplaatsboek.
Daar staat ook de handeling in die je moet uitvoeren met knopjes op dashboard,samen met het brugje.
Of er moet hier iemand zijn die de exacte manier weet voor een FZ6.
 
Het is bij mijn FJR1300 zo, deze werkwijze. Het zal bij jou iets soortgelijks zijn, maar de locatie, procedure, en software kan heel anders zijn. Het allerbelangrijkste wat je eerst moet doen is de werkplaatshandleiding zien te verkrijgen of ergens zien te downloaden. Dit is het allerbelangrijkste gereedschap wat je hebt. Voor mij is dat de Holy Bible van de motor en werkplaats. Daar staan dit soort dingen in, ze kunnen voor ieder type motor weer anders zijn.
 
Ja eens, maar als ik Haynes bekijk, gaat die vanaf 2004 tot model 2008.
Het is voor mij niet duidelijk of de ABS modellen en de fz6 S2 hier ook in staan. Bij wat ik er tot nu toe van kon vinden, is dat niet het geval.
 
Nou, in dat geval zou ik voordat je eraan begint de heilige service bijbel van jouw motor zien te krijgen. Die Haynes boeken zijn best goed, maar ik heb ze ook altijd een beetje als een nageschreven werkplaatsboek gezien. Ik heb ze van mijn vorige motor ook, en ik heb er ook heel goed mee kunnen werken. Maar een echt werkplaatsboek is toch wat uitgebreider, zeker al zijn er wijzigingen en service bulletins erbij. Hij is vast ergens te downloaden van een buitenlands forum/site, en misschien heeft iemand op dit forum wel de juiste voor jouw specifieke motor? En anders als het echt niet lukt, de ABS rem methode op een gravel pad, zoals eerder al beschreven.
 
De stekker en procedure is zo'n beetje gelijk als bij mijn FJR. Ik zou het naar aanleiding van dit filmpje gewoon proberen, denk wel dat het werkt. (En te zijner tijd ook het juiste werkplaats handboek zien te krijgen, is altijd fijn).
 
Terug
Bovenaan Onderaan