Vervolg piepvoorrem CB400F

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Ik dacht van de vreselijke geluiden af te zijn..
Zie topic Hellup voorrem CB400F piept afgrijselijk.

Ben gisteren gaan rijden, met mijn nieuwe bandjes erom *D begint het gekrijs van voren af aan! :(
Om gek van te worden! ;(
Gauw naar huis en gecontroleerd of de rem weer vastzat.
En jawel, er was zowat geen beweging in het voorwiel te krijgen.
De zuiger in de remklauw bleef dus weer hangen. :(

Ik heb toen maar de oude geroeste zuiger opgeduikeld en dat ding met polijst ppapier 500 enigszins gefatsoeneerd. Met een loupe gekeken of allen scherpe randjes weg waren.

Toen het acceptabel was heb ik dat ding, achterstevoren om de roestpitjes niet op de plaats van het afdichtrubber te krijgen, in de remklauw gestopt.
Ook eerst even een schuin kantje eraan gedraaid, zoals dat bij de kant die normaal in de cilinder zit ook het geval is.

Het hele zooitje weer gemonteerd, rem ontlucht en voorzichtigjes wat geremd.
Dat ging goed, dus rijden met die handel.
Onderweg nog een paar keer stevig geremd, verder zoals in het verkeer normaal is.

En, o wonder, geen gepiep, de zaak werd ook niet warm.

Het verschil zit hem vlgs mij in de zuigers.
De originele is massief, verchroomd/vernikkeld en de nieuwe vervanger is hol en niet voorzien van croom/nikkellaag. De nieuwe heeft de vorm van een bekertje.
Ik denk nu dat de originele, door zijn grotere warmetcapaciteit beter de warmte afvoert, of dat de nieuwe net een fractie te groot is. :?

Wie heeft een dergelijke ervaring ook gehad?

Ik wil nu de nieuw gekochte zuiger terugbrengen naar de mororzaak (60 pleuro's!) maar moet wel steekhoudende argumenten kunnen aandragen waarom dat ding niet OK is.
 
Iig remvloeistof niveau scherp in de gaten gaan houden.
Zou misschien kunnen dat ie binnenkort gaat lekken bij de nieuwe ouwe zuiger.


Als je werkplaats reparatie laat doen tegen vastlopen/piepen & na 'n paar honderd km's weer opnieuw. Zou ik eerst terug gaan, ipv. zelf gaan knutselen.

Nu zullen ze denk ik 'n stuk minder geneigd zijn om je tegenmoet te komen. :?


Iig 't feit dattie aanloopt met de nieuwe (imitatie)-zuiger lijkt me 't beste argument voor je. ;)
 
Iig remvloeistof niveau scherp in de gaten gaan houden.
Zou misschien kunnen dat ie binnenkort gaat lekken bij de nieuwe ouwe zuiger.


Als je werkplaats reparatie laat doen tegen vastlopen/piepen & na 'n paar honderd km's weer opnieuw. Zou ik eerst terug gaan, ipv. zelf gaan knutselen.

Nu zullen ze denk ik 'n stuk minder geneigd zijn om je tegenmoet te komen. :?


Iig 't feit dattie aanloopt met de nieuwe (imitatie)-zuiger lijkt me 't beste argument voor je. ;)

Ik heb gisteren onderweg een aantal malen gecontroleerd of de zaak beneden nat was.
Tot nu toe geen problemen. die zijn gegarandeerd te verwachten als de blokken een flink eind opgebruikt zijn; dan komt immers het beschadigde oppervlak van de zuiger ter hoogte van de rubber afdichting.
Als dit inderdaad de remedie is ben ik van plan een goede originele zuiger op te snorren. Dat, samen met een likje siliconenvet bij montage (had ik nu even niet bij de hand) moet een en ander safe maken.

Je hebt gelijk als je zegt dat er nu waarschijnlijk een moeizame discussie kan ontstaan. Het is idd beter terug te gaan in zo'n geval. Je wilt echter ook wel eens rijden ipv steeds te moeten afbreken wegens die &^%$#@@-rempiep, dus wint in zo'n situatie de emotie het van de rationele redenering.
Overigens wil ik altijd (te) graag zelf weten / constateren waarom iets wel/niet gaat.
Het is echter zo dat bij de reparatieactie door de motorzaak geen duidelijke oorzaak is gevonden: op een gegeven moment deed hij het " spontaan" goed.
Als ik nu een aantal km's (veel meer dan tot nu toe geprobeerd)probleemloos rijd, lijkt het mij duidelijk dat de zuiger het probleem is, met als oorzaak waarschijnlijk het aanlopen in warme toestand.

Ik heb inmiddels nog een paar verse topics gezien mbt remmen.
Zit het soms in de lucht?
 
Gister de Dvnnt rit gereden, en na zo'n 300 km begon die ook te piepen bij het remmen.
Piept nu nog steeds, maar ach dan horen ze me aankomen he, en iedereen keek toch al raar naar me.
Gaat misschien wel weer over als ik weer kleine stukkies ga rijden. :P

Maybee ff de remmen bespuiten met remmenreiniger (heeft vroeger wel eens geholpen) :)
 
Gister de Dvnnt rit gereden, en na zo'n 300 km begon die ook te piepen bij het remmen.
Piept nu nog steeds, maar ach dan horen ze me aankomen he, en iedereen keek toch al raar naar me.
Gaat misschien wel weer over als ik weer kleine stukkies ga rijden. :P

Maybee ff de remmen bespuiten met remmenreiniger (heeft vroeger wel eens geholpen) :)

hoorde je dat piepen dan nog boven het bescheiden geluid van je uitlaat uit ;)
 
Zoals ik het begrijp kan jij zelf draaien.....

Waarom draai je dan zelf geen nieuwe remzuiger van RVS? :?

Ik heb dit al een paar keer gedaan en tot nu toe met alleen maar suc6(gelukkig)

John :)
 
Remmenreiniger...
Schijnt welhaast magisch spul te zijn!
Ik ken een gast die er zelfs zijn haren mee heeft schoongemaakt!
Daarna wel even een sjampo'tje achteraan ter voorkoming kommentaar door viendin.
BTW zijn haar is niet eens uitgevallen!

Ik heb, heel braaf, een knots van een demper, met inhoud. O-)
Ik vermoed niet de originele, maar eentje van een 750, ofzo.
Maakt een beschaafd geluid......
Heb wel op Vehikel een klein dempertje gekocht van een ???????
Is mooi chroom *D en moet samen met een stel originele bochten van de sloop :P een nieuwe uitlaat worden. Bochten moesten eerst even "wat"opgelast worden, wegens overmatige aanwezigheid van gaten.....
Daar ben ik haast mee klaar, dan en mat zwart verfje erover, ter camouflage 8-)
Van wat gaspijpstukken een overgangsstuk draaien/lassen et voila, een designpijp is geboren.
God mag weten hoe het spul gaat werken en of het geluid te harden is :?

Ik kan een beetje draaien ja.
Echt nauwkeurig werk voor dit soort kritische onderdelen durf ik niet aan.
Ik neem aan dat het op een honderdste nauwkeurig moet, afhankelijk van de speling die nodig is om de zaak ook bij hete condities gaande te houden en natuurlijk om bijkoude toestand de afdichting eveneens gewaarborgd te hebben.
Bovendien lijkt de materiaalkeuze simpel (heb ook aan RVS gedacht), maar dat zou wel eens anders kunnen liggen, vermoed ik.
Heb je goede ervaringen met de zelfbouwzuigers? En welke soort RVS heb je gebruikt, in combinatie met een remcilinder van een Al-legering?
 
Gister ff op de remschijf gespoten met remmenreiniger, en ook nog ff het wiel draaien zodat de remblokken helemaal doordrenkt waren met remmenreiniger, sind dien (100 km) geen gepiep meer!!! :)
 
vandaag bij de autotent een bus remmenzooi en een bus carbzooi gekocht.
mijn tandenborstel was al aan vervanging toe, dus.......

de remmenzooi is al door zoonlief gearresteerd; vindt dat zijn remmen op crosser ook gereinigd moeten....
 
Terug
Bovenaan Onderaan