vervroeger hoe en wat?

De Highlander

MF veteraan
5 sep 2001
2.460
1
Utrecht
Ik heb afgelopen weekend mijn carberateur van mijn motor gesloopt. Hierbij kwam ik erachter dat er een vacuumslangetje aan vast zat. Dit vacuumslangetje was totaal doorgerot. Het ging naar een klein elementje. Hieraan zat weer een stroomdraadje wat nergens mee verbonden was.
Volgens mijn boek was het voor de VOES. Dit heeft met de vervroeger te maken.

Aangezien het slangetje in zijn toestand toch geen vacuum kon trekken en het element nergens mee verbonden zat; heb ik het vacuumgat dichtgetaped. Ik merk geen verschil aan mijn motor.

De vorige eigenaar heeft de originele elektronische onsteking vervangen door contactpunten. Dit is iets betrouwbaarder bij mijn type motor. Bij dit ombouwen hield hij dit stroomdraadje over. En nu kwam ik het dus weer tegen.

Wie weet precies hoe zo'n vervroeger werkt. Is dit anders bij een elektronische ontsteking dan bij contactpuntjes? Want ik begin me nu af te vragen of ik nog wel een vervroeger heb, of dat ik al een paar jaar zonder rij.

Het betreft een HD sportster uit 1986.
 
je zal waarschijnlijk nog wel een vervroeger hebben, maar deze zal wel mechanisch werken met openvliegend gewichtjes oid .
Waar zat dat darmpje op ? Inlaatspruitstuk ? Dan zou je wel verschil moeten voelen lijkt me.
 
je zal waarschijnlijk nog wel een vervroeger hebben, maar deze zal wel mechanisch werken met openvliegend gewichtjes oid .
Waar zat dat darmpje op ? Inlaatspruitstuk ? Dan zou je wel verschil moeten voelen lijkt me.

Het vacuumslangetje zat op de bovenzijde van mijn carberateur. Aande zijde van het inlaatspruitstuk.
Ik heb nog maar een klein stukkie gereden om ff te testen, maar ik merkte geen verschil tussen dicht (nu) en open (verotte slangetje voorheen). Het blokkie draait nog hetzelfde.

Als een motorblok zonder vervroeger loopt, merk je dat duidelijk of bijna niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan