verwarmd visier voor in de winter bij vries omstandigheden

2712

MF veteraan
4 mrt 2008
4.298
1
Hoi hoi *O*

Heeft er iemand al eens geprobeerd een vizier te verwarmen om ijsvorming te voorkomen?

Ik ben erover aan het nadenken om iets te fabriceren maar kijk graag even de kat uit de boom voor mensen met meer ervaring.

Ik was zelf over het volgende aan het denken.

http://www.ibmwr.org/otech/visor.html
 
Weerstandsdraad kan je gewoon kopen en flink dun ook. Ik denk alleen niet dat het heel goed zal werken, in een autoruit gaat het wel prima omdat de warmte in het glas zich goed kan verspreiden. Ik denk dat dat in je plastic viziertje wat minder het geval is, je moet dan er dan een stuk meer draden in verwerken.

Als ik zoiets zou proberen dan deed ik het draad op een stuk zelfklevend plastic leggen en dit aan de binnenkant van het vizier plakken. Maar ja erg praktisch lijkt me dit systeem niet, kan je er beter een pinlock in zetten.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook een gat boven in de schaal van je helm boren met een speedboor. Beetje het piepschuim wegsnijden richting het vizier en dan fohn van je vriendin erin steken. 230v converter aan je accu en gaaaaaaan.
 
heeft schuberth dik 10 jaar geleden al geprobeerd/gedaan, hebben ze een hoop zooi mee gehad.

Vind ik ook niet gek gezien de functionaliteit van schubert viziertjes, S1 Pro vizier wilde niet eens dicht tenzij je hem zowel links als rechts dicht duwde :')


Heb je wel eens in de winter gereden?! Ik wel...maar heb nog nooit ijsvorming op m'n vizier gehad :z

Ik wel, maar dan moet het wel behoorlijk koud zijn, richting de -10 graden. De ijsbloemen blijven wel een beetje aan de rand van het vizier dus dat is te overzien. Maar gelukkig hebben we in NL niet zo vaak last van zulke vrieskou.
 
Laatst bewerkt:
Vind ik ook niet gek gezien de functionaliteit van schubert viziertjes, S1 Pro vizier wilde niet eens dicht tenzij je hem zowel links als rechts dicht duwde :')Ik wel, maar dan moet het wel behoorlijk koud zijn, richting de -10 graden. De ijsbloemen blijven wel een beetje aan de rand van het vizier dus dat is te overzien. Maar gelukkig hebben we in NL niet zo vaak last van zulke vrieskou.

Ik ben vaak genoeg thuisgekomen als een ijskonijn :+ maar nooit last gehad met mijn vizier. Ben vast te warmbloedig :')
 
Laatst bewerkt:
Deze meneer gebruikt ook een verwarmd vizier, dat konden ze zelfs op 35 km afstand repareren.. :-)

stratosfeathedjt1.jpg



Dit zijn standaard viziertjes die je gewoon kunt kopen, goeie kans dat die beter zijn dan wanneer je zelf gaat lopen klooien.

IMG_1232small.jpg

$%28KGrHqMOKoYE5lEHi4dUBOjy3StmG!~~60_35.JPG

26917.jpg
 
ok. wat JanB zegt klopt ook wel maar dat is nooit zo erg dat je het er niet af kan vegen

Spreek voor jezelf.
Soms was het van die smurrie die je er inderdaad makkelijk af kon vegen, maar soms vroor de boel ook meteen zodanig dicht dat ik alleen nog iets kon zien als ik het scherm opende. In de vrieskou met je scherm open rijden, da's nie leuk..... Je ogen gaan meteen tranen en na verloop van tijd voel je dat het pijn gaat doen. Dat doe je ég nie als je het er zo makkelijk afveegt.....
 
Laatst bewerkt:
Ik rij zelf met een redelijk eenvoudige AFX FX 100S Snow Mobile Helm bij temperaturen vanaf ongeveer onder de minus 15. Daarboven is een pinlockje nog prima te doen.

De AFX 97 is goed vergelijkbaar met de GMAX GM44S of de hierboven getoonde HJC, maar dit zijn beide klaphelmen. Deze hebben dubbel glas, om het zo maar eens te noemen, maar oppassen met eventuele pekel. Ze zijn allemaal overigens erg krasgevoelig.

Bij een goed visier voel je met dit weer met de hand dat ie warm wordt. In de winter voel je niets geen warmte. Een warme neus krijg je er echt niet van.

Bij los aangeboden visieren wel goed opletten dat e.e.a. ook voor jouw specifieke helm is. Het past anders echt niet. Vergeet dat maar.

Bij zelfbouw vizieren, is i.p.v. gaatjes maken, draad opwarmen en in het vizier drukken ook een mogelijkheid. Voor een goede aansluiting en nog belangrijker trekontlasting zorgen. In principe mag je geen draden in het gezichtsveld hebben (zeg maar zoals bij achterruitverwarming in een auto), maar we hebben tenslotte ook geen ruitenwissers en kijken wel tussen de druppeltjes door.

Bijgaand een paar van de vele bouwbeschrijvingen op internet.

Fjordrally Norwegen
Dreiradler • Thema anzeigen - Heizvisier

De hierboven getoonde Skidoo BV2S helm van ` Paul de Iceman` is één van de betere, ook vanwege de snorkel, maar deze meneer rijdt met temperaturen tot ver onder de minus 50 en dat is mij ook te gek.

Edit: deze dus:

245716966-M.jpg


ik vind het bij min 25 al knap, zoniet té koud worden zonder verwarmd pak. Ik vind de snorkel / mondkap die ik mee geleverd heb gekregen vervelend dragen, maar dat komt omdat ik brildrager ben en dan mijn eigen glazen bevriezen, omdat mondkap naar boven toe een beetje lekt.

Veel mogelijk voor degenen, die dit echt nodig hebben. Als je in een blizzard zit, waarbij je je eigen spiegels al niet meer kunt zien, dan gaat een verwarmd vizier je echter ook niet helpen.

Afbeelding345.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan