Verwarmde handschoenen

Kammetje

MF veteraan
13 apr 2019
2.274
2.474
Beste medeforummers,

De winter is in aantocht en ik wil doorrijden. Verwarmde handschoenen, hoe werkt het?
Heb een oude Yamaha fzs600/Fazer. Welke aanpassingen zijn nodig?

Bij voorbaat dank.....
 
In de simpelste uitvoering kabeltje op je accu met een plugje waar je de kabel die onder je jas vandaan komt inplugt. Dat kun je natuurlijk ook geschakeld op contact maken, maar ook met accu's.

Oh, en ik ben erg fan van Gerbing.
 
Er zijn twee types: aangesloten op de accu van de motor (bv. Gebring), of met een eigen accu (bv. Macna). Ik rij in de winter met handvatverwarming, zijden binnenhandschoenen en gore-tex-wanten.
 
Kabeltje rechtstreeks op de accu en klaar, kind kan de was doen. Aanpassingen aan je motor zijn verder niet nodig. Via het contact schakelen is ook niet echt nodig, je moet toch uitpluggen om af te stappen dus de kans dat het spul aan blijft staan is vrij klein, tenzij je het voor elkaar krijgt om je handschoenen en jas tegelijk uit te trekken en dan ook nog eens binnen de lengte van de kabel.
 
ik heb gebring handschoenen. nog geen second spijt van. is natuurlijk met kabel die er altijd aanhangt. bij de aansluitkabel zitten een zekeringhouder met verschillende zekeringen. afhankelijk of je enkel handschoenen of een verwarmde vest erbij of nog kousen erbij, dan veranderd de zekering die erin moet. al vaak ritten gedaan rond het vriespunt, lukt heel goed.
 
miss een tip, koop ze nieuw en houd aankoopbewijs bij. levenslang garantie . als je 2dehands koopt niet tenzij je het bewijs meekrijgt. zeg al 2 jaar dat ik ook kousen erbij zal kopen. nog niet gedaan. heb eens verwarmde zolen van lidl gekocht ,ook al vaak mee gereden, maar is iets minder doeltreffend.
 
miss een tip, koop ze nieuw en houd aankoopbewijs bij. levenslang garantie

Goeie inderdaad, en Gerbing is zeker niet moeilijk met garantie. Collega van me had handschoenen die al een jaar of 10 oud en duidelijk behoorlijk afgedragen waren. Maar toen het verwarmingselement kapot ging kreeg hij zonder problemen een compleet nieuwe set. Die van mij beginnen na een jaar of 6/7 ook wel wat slijtage te vertonen, wordt tijd dat ze stuk gaan :+
 
Ook Gerbing heeft een hoop modellen met accu in het manchet van de handschoen. Dus als je liever op je werk oplaadt dan een kabeltje van jezelf naar je motor hebt lopen kan dat.

Verder bestaan er van veel merken 12V en 7V modellen. De laatste hebben meestal niet voldoende vermogen om op een motor de boel warm te krijgen, heb ik uit betrouwbare bron vernomen. Mik op 12V dus.
 
Bij de meeste Gerbings kan het beiden, ik heb die van mij rechtstreeks op de accu van de motor maar er kunnen ook losse accu's in. Zo'n accusetje is wel prijzig trouwens, betaal je volgens mij nog 100 euro extra voor, en de handschoenen zelf zijn al niet echt goedkoop.
 
Handvatverwarming van Aliexpress en 2e hands stuurmoffen van Marktplaats. Kan ik lekker met de najaars handschoenen de hele winter doorrijden. Zelfs als het regent of heel mistig is worden de handschoenen niet nat aan de buitenkant. Kost ff 30 Euro maar dan heb je ook wat. (ziet er alleen niet sexy uit en zwaaien naar andere die-hards is wat lastiger)
 
Ik heb ook Gerbing en bevallen me heel goed,nadeel als je ze direct op de accu aansluit zijn de kabels die je er aan heb hangen,
het voordeel boven de losse batterijpakketten is dat je nooit zonder verwarming komt te zitten,bij de batterijen is die kans wel aanwezig,
het voordeel van de losse batterijen is dat je geen last heb van kabels en je de handschoenen ook kunt dragen zonder de motor.
Zo heb elk nadeel z,n voordeel
;)
 
Ik heb ook Gerbing en bevallen me heel goed,nadeel als je ze direct op de accu aansluit zijn de kabels die je er aan heb hangen,
het voordeel boven de losse batterijpakketten is dat je nooit zonder verwarming komt te zitten,bij de batterijen is die kans wel aanwezig,
het voordeel van de losse batterijen is dat je geen last heb van kabels en je de handschoenen ook kunt dragen zonder de motor.
Zo heb elk nadeel z,n voordeel
;)

Nog een nadeel wat mij betreft: Mijn G12's kunnen in de mouw, de hybrids komen net niet tot aan mijn ellebogen.
 
Enige waar ik spijt van gekregen heb, is dat ik de Gerbing handschoenen niet eerder gekocht heb....

Anders gezegd, het is mij afgelopen winter zeer goed bevallen. Rechtstreeks op de accu met zekering in de kabel en op een Fazer uit 1999.
 
Nog even over niet genoeg vermogen van de dynamo: Mijn AGM Devil schakelbrommer redde het niet om stationair de handschoenen heet te stoken, maar op toeren werden ze zonder regelaar zo heet dat ik soms rode "brandplekken" kreeg tegen de tijd dat ik op werk/thuis was, zo'n 45 minuten zuivere rijtijd.
 
Als de snoertjes lang genoeg zijn kan je ze toch gewoon in het stopcontact laten zitten... wel een tip: Niet te ver van huis... en dezelfde weg terug :Y
 
Ik heb zelf ook wel verwarmde handschoenen...

20190913_225102.jpg
 
Wie begon er nou... jij toch?


Nog even over niet genoeg vermogen van de dynamo: Mijn AGM Devil schakelbrommer redde het niet om stationair de handschoenen heet te stoken, maar op toeren werden ze zonder regelaar zo heet dat ik soms rode "brandplekken" kreeg tegen de tijd dat ik op werk/thuis was, zo'n 45 minuten zuivere rijtijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan