Verwarmde laarzen of sokken

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
Het enige waar ik nog last van hebt in de winter, is na een tijdje koude voeten. Ik wil dus op zoek gaan naar verwarmde laarzen of sokken.
Ik zit voor het werk op vaak op de motor, dus sta soms bij vriestemperaturen 10 uur buiten in motorpak en laarzen.

De markt is heel klein. Een systeem op accu's kan maar dan moeten de accu's het wel minstens 8 uur kunnen uithouden. Ik denk dus dat een plug in systeem beter zal zijn, al heb je dan natuurlijk wel veel gedoe met kabels.
Heeft iemand ervaringen met verwarmde sokken of laarzen?

Gerbing heeft verwarmde sokken: Verwarmde sokken - Gerbing
Voor de rest vind ik eigenlijk alleen de Dane Warmby: DANE WARMBY WP Motorradstiefel ab 119,- € | Preisvergleich bei motorradbekleidung.net
 
Ik heb geheel geen ervaring, maar bestaat er niet iets als een vervangende inlegzool of binnenschoen met verwarming? Lijkt mij aangenamer te verwerken dan sokken.
Trouwens ook opletten in combinatie met waterdichte membramen. Die kunnen bij een bepaalde temperatuur slechter gaan functioneren.
 
Mijn ervaring met Gerbing is dat ze gewoon perfecte spullen maken met super garantie.
 
Mijn ervaring is dat je met een verwarmd vestje geen koude voeten en handen meer krijgt.
Dat werkt vast goed voor een ritje van een uur of iets langer, maar als je 10 uur in de vrieskou doorbrengt kan ik me dat moeilijk voorstellen :)
 
Even een budget-optie; heb je de handen-/voetenwarmers (warmtepleisters) van o.a. Action al eens geprobeerd? Ik gebruik de warmtepleisters in de winter, die blijven de hele dag warmte afgeven. Heb de handen-/voetenwarmers nog nooit geprobeerd trouwens.
 
Die heb ik al geprobeerd ja, maar comfortabel zit het niet vind ik, je bewegingsvrijheid wordt wel wat beperkt. Echt duurzaam is het ook niet.

Heb ook al met warmtepads gewerkt. Dan verbrand je je bij de pad en de andere kant bevriest :)
 
Dat werkt vast goed voor een ritje van een uur of iets langer, maar als je 10 uur in de vrieskou doorbrengt kan ik me dat moeilijk voorstellen :)
Toch is het zo. Als je romp warm is, worden je handen en voeten niet meer koud.
Ik heb ook een verwarmd vest dat ik alleen gebruik als het meer dan 5 graden vriest want anders staat het zweet op je rug. Heerlijk. Continu het gevoel alsof je motor jas zo van de verwarming komt.
 
De ANWB heeft ook een verwarmd inlegzooltje, voor de wintersport.

En dat je handen en voeten warm blijven als je romp warm is, geldt lang niet voor alle mensen! Er zijn best wel grote individuele verschillen in de warmteregulering tussen de mensen. Dus pas op met advies: wat voor jou geldt, geldt voor een ander waarschijnlijk niet.
 
De ANWB heeft ook een verwarmd inlegzooltje, voor de wintersport.

En dat je handen en voeten warm blijven als je romp warm is, geldt lang niet voor alle mensen! Er zijn best wel grote individuele verschillen in de warmteregulering tussen de mensen. Dus pas op met advies: wat voor jou geldt, geldt voor een ander waarschijnlijk niet.
Iedereen heeft toch een soort van bloedsomloop?
 
Bij iedereen komt het bloed ongeveer 1 keer per minuut door je hart heen. Als je hart dus actief verwarmd wordt transporteert je bloed dus warmte naar de uitersten van je lichaam.
Niet iedereen is hetzelfde natuurlijk maar dit soort basis dingen is wel bij iedereen gelijk.
 
Tja, ik heb geen last van koude voeten, nog niet als ik een hele dag bij minus 10 of meer in de kou sta. Hoe ik dat doe? Gewoon, ik heb een beenprothese... tis ff wat moeite, ook wel wennen maar dan wil je ook niets anders meer. :Y Maar ik geef toe, je moet wel willen investeren! (Is overigens geen grap, maar echt waar; en het werkt ook nog....)
 
Iedereen heeft wel een bloedsomloop, maar het is niet zo dat al het bloed uit het hart ook daadwerkelijk door de ledematen stroomt. Er is een regelmechanisme dat de hoeveelheid bloed door de ledematen regelt: meer of minder. Dat regelmechanisme werkt niet bij iedereen hetzelfde: waar het bij de ene mens juist meer verwarming stuurt waar het afkoelt, gaat bij een ander de aanvoer dicht, om geen warmte te verliezen. En ja, dat is er in allerlei gradaties, en er zijn aan beide kanten van het spectrum uitersten die dan ook een ziekte zijn. Dat maakt dat er een markt voor verwarmde handschoenen is ;)

En, RR, ik denk dat jij geen auto zou kopen 8-)
 
Wel, ik denk dat er niet altijd sprake is van ziekte, als iemand, ondanks een warme romp, toch koude handen / voeten heeft. En dan hebben we het eerder over comfort dan symptoombestrijding.
 
Ondertussen hele tijd verder, en ik heb nu een black Friday investering gedaan.
Heb verwarmde handschoenen én verwarmde sokken van KLAN gekocht, met accusetje van 7 volt en een draadaansluiting zodat ik beide kan gebruiken op de motor.

Wel stevige investering maar hopelijk is het wel zijn geld waard, ik zit elke dag 10 uur op de motor. Ik laat hier zeker mijn ervaringen weten... Normaal is morgen of dinsdag de levering.
 
Bij iedereen komt het bloed ongeveer 1 keer per minuut door je hart heen.
Als je hart dus actief verwarmd wordt transporteert je bloed dus warmte naar de uitersten van je lichaam.
Niet iedereen is hetzelfde natuurlijk maar dit soort basis dingen is wel bij iedereen gelijk.
Nee, niet iedereen is hetzelfde.
Er zijn (veel?) mensen die een slechtere bloed-doorloop hebben of mss is het wel een hart dat minder sterk pompt. Vernauwde of mss half-verstopte aderen komt maar al te vaak voor. Lijkt bijna of vooral vrouwen daar meer last van hebben dan mannen.
Mijn vrouw ligt soms al 2 uur in bed en dan heeft ze nog koude voeten???? Zelf heb ik na 5 min al nergens last meer van.

Ook hoeveel vet je op de botten hebt (letterlijk) scheelt aanmerkelijk.
In het verleden dat ik veel aan sport deed en flink was afgetraind, had ik vooral 'in rust' in de winter nog wel eens last van kou.
Met de mountain-bike met een beste vorst het bos in, dan had ik weinig last van kou. Maar dan ben je flink actief.
Nu ik een ECHTE (nou ja beetje dan) motorrijder ben geworden, met overgewicht, heb ik nergens last meer van.
Door de kilo's reserve die ik nu meedraag, ben ik veel beter geïsoleerd!!!
 
Gebaseerd op dat topic vertel ik dat je geen koude handen of voeten krijgt als je romp warm is.
In de eerste post van dat topic kun je namelijk lezen hoe ik 10 jaar terug het verwarmde vest heb gebouwd waar dat topic mee begint. Ik heb het best veel gedragen, het hangt nog steeds klaar om te gebruiken mochten we ooit weer een koude winter krijgen.
Ik rij ondertussen veel minder woon werk op de motor, dit jaar zelfs helemaal niet....
 
Terug
Bovenaan Onderaan