Verwarmde vest of verwarmde handschoenen?

Koeno

MF veteraan
14 feb 2008
2.456
170
Oost-Vlaanderen/België
Hi

Omdat ik de laatste dagen toch wat last krijg van de kou,
was ik in eerste plaats aan het denken aan verwarmde handschoenen...

Op't werk kreeg ik de tip om eerder naar een verwarmde vest te kijken.
Omdat verwarmde handschoenen eigenlijk symptoom bestrijding is,
terwijl een verwarmde vest de oorzaak (nl onderkoeling) aanpakken is...

Dus verwarmde vest zorgt voor warme handjes is de conclusie volgens hem.
Maar in hoeverre klopt dit...

kheb zelf een varadero met handkappen op, dus vol in de wind zitten mijn handen niet...
Toch zijn na mijn vingers na een half uurtje vrij gevoelloos...

Ik begrijp dat als je romp + armen het echt warm hebben, dat het bloed naar je handen toe ook wat warmer is...
maar voldoende om aanvaardbaar warme handen te hebben?

Iemand ervaring hiermee? of tips/tricks/ ...
 
Ik heb ook winterhanden, ook als mijn romp warm is.
Ik heb een verwarmd binnenjack én verwarmde handschoenen die ik daar op aan kan sluiten.
Als je romp sowieso warm is, dan kan je kiezen voor alleen verwarmde handschoenen.
Anders zou ik voor beide gaan.
(Overigens verlies je ook veel lichaamswarmte via je hoofd, dus een helmmuts kan ook nog uitkomst bieden)
 
Laatst bewerkt:
Het ding is,

Ik heb nooit echt het gevoel dat mijn romp zelf koud heeft...
Enkel de vingers worden zo wat gevoelloos...

Maar verwarmde vest kost even veel als verwarmde handschoenen...
Dus als het effect "bijna" hetzelfde is, dan zie ik meer heil in de vest...

lijkt mij ook dat een vest minder defect gevoelig is, uiteindelijk bewegen je handen/vingers toch een pak meer...
 
Ik heb sinds vorige week verwarmde handschoenen en dat is me toch een verademing.
Symptoombestrijding? Misschien, maar ik heb het meteen helemaal niet koud meer ondanks langere ritten tijdens deze kou en stap veel 'relaxter' van de motor omdat ik me niet zit te verbijten.
 
Het ding is,

Ik heb nooit echt het gevoel dat mijn romp zelf koud heeft...
Enkel de vingers worden zo wat gevoelloos...

Maar verwarmde vest kost even veel als verwarmde handschoenen...
Dus als het effect "bijna" hetzelfde is, dan zie ik meer heil in de vest...

lijkt mij ook dat een vest minder defect gevoelig is, uiteindelijk bewegen je handen/vingers toch een pak meer...
Bij mij kan ik mijn romp goed inpakken, en dan nog wintervingers krijgen (zelfs binnen -soms zelfs in de zomer :X )
Dus vandaar mijn opmerking: als je romp al goed warm is, dan (eerst) voor de handschoenen gaan :)
 
Er is een topic over het zelf maken van een verwarmd vest mbv stoelverwarming vd action.
electrisch verwarmde handvaten kosten in china nog geen 30 euro ,staat op MF een revieuw/test over.

Dus als je echt iets wil kopen blijven de handschoenen over ;)
je kan ook gelijk handkappen (zoals op een crosser/enduro) meebestellen voor maar liefst 5 euro :P

ik heb het vest zelf gemaakt en alleen uitgeprobeerd omdat het tot nu toe gewoon niet koud was, maar het zit heerlijk warm.
 
Er is een topic over het zelf maken van een verwarmd vest mbv stoelverwarming vd action.
electrisch verwarmde handvaten kosten in china nog geen 30 euro ,staat op MF een revieuw/test over.

Dus als je echt iets wil kopen blijven de handschoenen over ;)
je kan ook gelijk handkappen (zoals op een crosser/enduro) meebestellen voor maar liefst 5 euro :P

ik heb het vest zelf gemaakt en alleen uitgeprobeerd omdat het tot nu toe gewoon niet koud was, maar het zit heerlijk warm.

Jamaar LePensZeur, ik heb al handkappen, maar die dingen zijn toch niet heiligmakend...
eerder beschermend als wind-afleiders....

Zelf maken ben ik "bang" van, ik wil liever elektroschok gewijs de gracht inrijden...
elektriciteit en ik zijn geen beste vrienden...
Ondanks genoeg basiskennis ben ik er ooit in geslaagd met mijn onderlip aan de 240V draad te hangen :p
 
Jamaar LePensZeur, ik heb al handkappen, maar die dingen zijn toch niet heiligmakend...
eerder beschermend als wind-afleiders....

Zelf maken ben ik "bang" van, ik wil liever elektroschok gewijs de gracht inrijden...
elektriciteit en ik zijn geen beste vrienden...
Ondanks genoeg basiskennis ben ik er ooit in geslaagd met mijn onderlip aan de 240V draad te hangen :p


Als je niemand aan je vestje laat likken moet het goed komen toch?
 
Mmm, mijn handen kan ik niet echt inpakken in
- 1 tshirt
- 1 overhemd
- 1 fleece trui
- 1 binnejas
- 1 gore-tex buiten motor jas
- 1 geel vestje
Dus mijn verwarmde handschoenen zorgen ervoor dat ik heerlijk warm op de motor zit.
 
ik rijd hier met een verwarmde bodywarmer en dat scheelt enorm in het tijdstip waarop je koude handen krijgt. Ja uiteindelijk krijg je koude handen maar dan is het tijd koffie en benzine. van koude handen krijg ik nog wel eens last maar koude voeten niet meer en dat ga je met handschoenen niet redden. je lichaam koelt meer af als dat handschoenen kunnen toevoeren.
ooit een keer met een motoragent uit noorwegen gesproken en die gaf mij een hele goede reden voor een verwarmd vest en broek boven verwarmde sokken en handschoenen. kou is een sluipmoordenaar. zeker als je met verwarmde extremiteiten (handen & voeten) voel je niet meer dat je body aan het afkoelen is tot het moment dat je naast je motor ligt. als je je body verwarmd en je krijgt alsnog koude handen is het tijd om uit de kou te gaan.
 
ik rijd hier met een verwarmde bodywarmer en dat scheelt enorm in het tijdstip waarop je koude handen krijgt. Ja uiteindelijk krijg je koude handen maar dan is het tijd koffie en benzine. van koude handen krijg ik nog wel eens last maar koude voeten niet meer en dat ga je met handschoenen niet redden. je lichaam koelt meer af als dat handschoenen kunnen toevoeren.
ooit een keer met een motoragent uit noorwegen gesproken en die gaf mij een hele goede reden voor een verwarmd vest en broek boven verwarmde sokken en handschoenen. kou is een sluipmoordenaar. zeker als je met verwarmde extremiteiten (handen & voeten) voel je niet meer dat je body aan het afkoelen is tot het moment dat je naast je motor ligt. als je je body verwarmd en je krijgt alsnog koude handen is het tijd om uit de kou te gaan.
Goed verhaal. :Y
Dat zal met normaal woon~werk verkeer wel niet zo snel gebeuren als de hele dag buiten. ;)
 
Ik heb een verwarmd vest. Als ik dat draag, hoef ik de handvatverwarming van mijn motor niet aan te zetten, ondanks dat ik met zomerhandschoenen rijd. Nu heb ik sindskort een nieuwe motor, waar ik de aansluiting voor mijn verwarmde vest nog niet op gezet heb. Bij die motor moet nu mijn HVV vol aan staan en dan nog heb ik koude handen. Vorige motor was een R1150GS Adventure en de nieuwe is een R1200GS Adventure. De 1200 heeft zelfs nog wat betere windbescherming, maar desondanks heb ik het daarop kouder, omdat ik mijn verwarmde vest mis...

Ik zou dus zeker voor het verwarmde vest gaan.
 
Laatst bewerkt:
Beide.

Vest vertraagt idd de afkoeling waardoor ook je handen langer bruikbaar blijven.
Maar als de rijafstand lang genoeg is, koelen die toch ook af.

Enkel handschoenen laten je lichaam toch afkoelen, wat ook niet aangenaam is. Maar jue kan wel nog remmen, wat met bevroren handen moeilijk is, heb ik eens mogen ondervinden.

Ik rij wel op 'naked' motoren. Gekuipte dingen laten je lichaam wss minder snel afkoelen..
 
Heb het zelf allebei niet. Wel handvatverwarming. Heb ook nooit echt last van de kou, gelukkig. Wel goede thermo (onder-)kleding.
Wat wel is, als je te lang in de kou rijdt, kan je makkelijk onderkoeld raken. Daardoor neemt je concentratie af en daarna de rest.
Dus al met al, wel een goed middel, beide. Zeker als je 'last' hebt van de kou. :Y
 
Tja, ik heb een goed pak, waarin ik het nooit koud krijg. Alleen de handen en voeten. Voor de voeten heb ik nu lekker dik gevoerde laarzen, en handvatverwarming en verwarmde handschoenen voor de handen.

Maar dat neuspuntje….
 
Ik had ook vaker last van koude handen. Toen ik een keer bij mn pa achterop zat (motor ophalen) heb ik een keer zijn verwarmde handschoenen aangedaan. Doe ik nooit meer. Normaal had ik ijskoude handen, maar daar bleef het ook bij. Toen die handen verwarmd werden merkte ik pas dat de rest ook ijskoud was en had ik dus van mn hele lichaam last ipv alleen van mn handen. Dat was echt nog veel minder prettig.
 
Daarom is een verwarmd vest zo lekker. Zeker in combinatie met eenvoudige handvatverwarming heb je het echt nooit meer koud.
 
Ik zeg het wel vaker, maar voor mij geen verwarmde zooi meer - een paar stuurmoffen is alles dat ik nodig heb. Misschien ben ik de enige want ik zie er verder eigenlijk niemand in rijden op de motor (soms wel op scooters), maar het is toch echt ideaal. Hier in Sydney worden ze trouwens ook regelmatig gebruikt, maar dan tegen de brandende zon.

Maar die moffen, daar kan ik met de zomerhandschoentjes in en vrolijk de hele winter doorrijden zonder een centje pijn. Want alles dat direct om je vingers heen zit is gewoon een kwestie van iets korter of iets langer wachten voordat ook dat tot de kern is afgekoeld, en dan met die verwarming heb je nog dat irritante koortsachtige gevoel van warm en koud tegelijk. Ik heb er een hekel aan. Met stuurmoffen wordt alleen de buitenkant koud en blijft het in de stilstaande lucht (nou ja, relatief aan de rijwind dan) in de mof lekker comfortabel.

Symptoombestrijding? Zal wel, maar met lekker warme handen met soepele zomerhandschoenen in moffen ben ik voor de rest ook comfortabel genoeg om 't verder gewoon met een jas en broek met binnenvoering (kun je eventueel nog een oude krant tussen buitenkant en binnenvoering schuiven, vooral als het hard waait), een balaclava voor de in de nek inwaaiende lucht en laarzen met een beetje voering gewoon lange tijd comfortabel te hebben in de Nederlandse winter. Dan schakel ik nog van de tanktas over naar de rugzak en is mijn rug nog lekker bedekt. Helemaal winterklaar :)

Dit soort dingen dus (ja 't footootje is met een scooter):
Motorcycle-Handlebar-Muffs-Motorbike-Waterproof-Windproof-font-b-Gloves-b-font-Electric-Motor-font-b-Winter.jpg
 
Ik rijd meestal meer dan een uur en het merendeel snelweg. HVV werkt totdat het rond het vriespunt is, dan is dat voor mij onvoldoende. Met de temperaturen van nu (net onder nul) rijd ik met verwarmd vest en verwarmde handschoenen. Na een uur heb ik wel al wat koude voeten, maar verder gaat het prima. Als het boven de 4-5 graden is, dan blijft dat spul thuis en red ik het met de HVV.

verder is het voor iedereen anders. De een heeft het sneller koud dan de ander. Iedere motor is anders qua windbescherming en de warmte die je van de motor en uitlaten krijgt.
 
Nog even een stukje fysiologie. Een mens is warmbloedig. Zijn of haar lichaamstemperatuur wordt ten koste van energie in stand gehouden. Wanneer een uitstekend deel / extremiteit aan kou wordt blootgesteld, reageert het systeem met verminderen van de bloedtoevoer daarheen, om warmte te sparen. Probeer het maar eens met een emmertje ijswater, terwijl je in een warme kamer zit.

Dus ook al is de rest lekker warm, handen en voeten worden toch koud.

Mensen verschillen wel sterk in de mate van deze reactie: sommigen hebben er al last van als anderen nog niets merken. Ik ken iemand die alleen bij hoger dan 15 graden geen handschoenverwarming nodig heeft. Echt.
 
Laatst bewerkt:
Met een eigenbouw verwarmd vest (zie het how-to topic van Hellracer) en motorWANTEN heb ik 't nergens koud meer..
De wanten komen van Roukema's webshop meen ik..
 
Laatst bewerkt:
Nog even een stukje fysiologie. Een mens is warmbloedig. Zijn of haar lichaamstemperatuur wordt ten koste van energie in stand gehouden. Wanneer een uitstekend deel / extremiteit aan kou wordt blootgesteld, reageert het systeem met verminderen van de bloedtoevoer daarheen, om warmte te sparen. Probeer het maar eens met een emmertje ijswater, terwijl je in een warme kamer zit.

Dus ook al is de rest lekker warm, handen en voeten worden toch koud.

Mensen verschillen wel sterk in de mate van deze reactie: sommigen hebben er al last van als anderen nog niets merken. Ik ken iemand die alleen bij hoger dan 15 graden geen handschoenverwarming nodig heeft. Echt.

Ik denk dat warm bloed van de romp de rest ook warmhoud.. anders zou'k toch koude handen krijgen als het vriest..
 
Terug
Bovenaan Onderaan