Verwarmde vest of verwarmde handschoenen?

@Badslipper: Nog even een stukje fysyologie: Als de romp afkoelt (en dan met name de bloedrijke organen als hart en nieren) dan knijpt het lichaam de onderdelen af die minder belangrijk zijn voor de overleving. Dus een relatief koude romp betekend minder bloed naar handen en voeten en dus worden die koud. En natuurlijk heb jij ook gelijk, maar dat neemt niet weg dat het andere mechanisme een grote rol speelt. Ik heb een verwarmd vest, zadelverwarming en handvatverwarming. En ik rij op een RT met een grootscherm en handkappen. Deze dagen merk ik op dat ik koudere handen krijg na 50 km (van de dagelijkse 67 km naar het werk). Als ik het vestje niet aan heb, zijn mijn handen al koud na 10 km.

En stuurmoffen dat kan dan weer echt niet, dat is te lelijk.
 
Kan je met stuurmoffen je handen nog wel vlot van 't stuur krijgen als er iets gebeurd... of als je moet zwaaien?

(OT: 't valt me op dat ik bijzonder veel motoren tegen kom de afgelopen weken... m'n klauwtjes zo koud dat ik na 15 minuten m'n helm niet meer los kan maken vraag ik me toch af waar die gasten opeens allemaal vandaan komen gezien gezien 't een maand geleden nog een stuk rustiger was met motoren op de weg.)
 
Kan je met stuurmoffen je handen nog wel vlot van 't stuur krijgen als er iets gebeurd... of als je moet zwaaien?

(OT: 't valt me op dat ik bijzonder veel motoren tegen kom de afgelopen weken... m'n klauwtjes zo koud dat ik na 15 minuten m'n helm niet meer los kan maken vraag ik me toch af waar die gasten opeens allemaal vandaan komen gezien gezien 't een maand geleden nog een stuk rustiger was met motoren op de weg.)

Ik reed 25 jaar geleden met stuurmoffen rond, het waren van die nylon Endurodingen Ze bleven openstaan door een stalen stripje dat erin zat Je kon je handen er makkelijk in en uit halen. Na de winter waren je handels en remcilinderpomp wel een beetje kaal geschuurd Nadeel van die dingen was dat je stuur er meer van ging klapperen door de extra windvang aan het uiteinde van het stuur. Die Turbano,s voor Vespa,s lijken mij een beter alternatief Ik heb ze aangeraden bij een collega die meer dan 30 km op zijn scootertje rijdt. Ze zijn goedkoper dan een goed stel winterhandschoenen. (Neopreen)
 
Kan je met stuurmoffen je handen nog wel vlot van 't stuur krijgen als er iets gebeurd... of als je moet zwaaien?
Ik heb deze een aantal jaren geleden zelf geknutseld. Beoordeel zelf maar. Deze winter 6.500 km ritje gemaakt en ondanks dat ik zowel verwarmde handschoenen als ook een verwarmd vest heb, deze niet gebruikt. Stuurmoffen werken voor mij prima, evt met de handvatverwarming in de laagste stand.

 
@Badslipper: Nog even een stukje fysyologie: Als de romp afkoelt (en dan met name de bloedrijke organen als hart en nieren) dan knijpt het lichaam de onderdelen af die minder belangrijk zijn voor de overleving. Dus een relatief koude romp betekend minder bloed naar handen en voeten en dus worden die koud. En natuurlijk heb jij ook gelijk, maar dat neemt niet weg dat het andere mechanisme een grote rol speelt. Ik heb een verwarmd vest, zadelverwarming en handvatverwarming. En ik rij op een RT met een grootscherm en handkappen. Deze dagen merk ik op dat ik koudere handen krijg na 50 km (van de dagelijkse 67 km naar het werk). Als ik het vestje niet aan heb, zijn mijn handen al koud na 10 km.

En stuurmoffen dat kan dan weer echt niet, dat is te lelijk.

Als de romp afkoelt, heb je met onderkoeling te maken. En ja, dan had je beter een verwarmd vestje aangehad. Dat is een erg gevaarlijke toestand, want dan kan je ook niet goed meer denken. Ik heb dat zelf nog niet meegemaakt. Zelfs de voering nog niet in de broek gehad de afgelopen 2 jaar. En het is toch, heel kort, wel eens behoorlijk koud geweest.

Maar de veel verkondigde logica: "als je romp warm is, worden je handen en voeten niet koud" moest even ontzenuwd worden :+
 
Ik weet niet wat de fysiologie precies doet, maar als mijn handen en onderarmen het eenmaal koud krijgen worden ze ook niet zo snel meer warm. Als mijn romp en benen het koud krijgen warmen ze zo weer op als ik even vijf kniebuigingen doe op een parkeerplaats.

Tegelijk, als mijn handen en onderarmen het koud hebben kan de rest van mijn lichaam nog zo warm zijn maar voel ik me toch belabberd, en als mijn handen en onderarmen niet koud zijn dan heb ik er ook weinig last van als andere lichaamsdelen wat koude incasseren. Dus op een of ander manier zijn mijn handen en onderarmen een beetje een thermostaat voor de rest van mijn lichaam.

En je kunt de boel nog zo dik aankleden en verwarmen; volgens mij gaat het tijdens het rijden allemaal om de koude wind die ertegenaan blaast (of beter gezegd de koude lucht waar je snel doorheen rijdt). Dat is juist het fijne aan die stuurmoffen. Die moffen worden echt wel koud, maar de lucht aan de binnenkant daarbinnen staat relatief stil en is prima isolatie, en daarbij kun je gewoon je handen soepel bewegen (als je geen naargeestig dikke winterhandschoenen draagt).

Trouwens, waar lullen we over, het is verdulleme 31 graden celcius buiten!
V6olZI0.png


Veel te heet, irritant zompig zweetweer hier. Doe mij maar een graadje of 18, dat vind ik prima rijweer :]

/edit:
Kan je met stuurmoffen je handen nog wel vlot van 't stuur krijgen als er iets gebeurd... of als je moet zwaaien?

Goede vraag. Ván het stuur krijgen is geen enkel probleem. Die moffen zitten niet strak of zo, 't zijn gewoon een soort grote theemutsen die (via een zij-gat onderin met een sluitkoordje/riempje) helemaal om je handvat en hendel en bediening en eventueel reservoirtje heen gaan, dus je handen hebben verder daarbinnen gewoon alle bewegingsvrijheid en toch lekker geen koude rijwind erop. Dat is juist zo ideaal. De voorkant (waar je je hand in steekt) is gewoon een hele grote opening, en de mof loopt dan een beetje spits toe naar je handvat.

Aán het stuur krijgen is misschien de eerste paar ritjes nog wel even wennen, want je moet toch eerst je handen ergens in steken voor je bij je stuur bent, maar dat went zo. Maar in noodgevallen kun je ook gewoon van buitenaf door de mof heen je hendels inknijpen.

En hoe het eruit ziet, om een andere opmerking te beantwoorden... Ach, als dat je wat interesseert moet je 't zelf maar weten ;) Mij gaat het eerst om het comfort, dan om het gemak en daarna nog om de prijs. De looks komen echt helemaal achteraan onderaan het lijstje, als 't er überhaupt al op staat :W
 
Laatst bewerkt:
ik heb alleen gerbing elektrisch verwarmde handschoenen want mijn romp blijft warm genoeg door gebruik van textiel jas met binnen voering colletje en trui, mocht het nog kouder worden dan soms een thermisch ondergoed.
maar de elektrische handschoenen zorgen voor voldoende warmte waardoor ik geen last heb van mijn vingers die ik jaren terug een keer heb verbrand. rij ik zonder de verwarming dan krijg ik na verloop van tijd last van mijn vingers terwijl de rest van mijn lichaam geen onderkoelingsverschijnselen vertonen
 
Wel, zo zien we dat ieder lichaam net iets anders werkt..Hebben we al een how-to zelf eletr. handschoenen te maken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan